Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Ocean Winds uzyskała wyłączne prawo do gruntów pod budowę morskiej farmy wiatrowej o mocy ok. 1 GW

Farma wiatrowa powstanie na dnie morskim u wybrzeży Szkocji, na obszarze przyznanym z zasobów gruntów należących do Crown Estate Scotland (CES) w ramach postępowania ScotWind.

Teren znajduje się w pobliżu istniejących projektów offshore Moray East o mocy 950 MW i Moray West o mocy 0,9 GW, dzięki czemu Ocean Winds skorzysta z dotychczasowych doświadczeń i synergii na etapach przygotowania, budowy i eksploatacji nowego obiektu.   

EDP Renewables (Euronext: EDPR), czwarty co do wielkości producent energii odnawialnej na świecie, ogłosił, że Ocean Winds – wyspecjalizowana w energetyce morskiej spółka joint-venture, należąca w równych udziałach do EDPR i Engie – uzyskała prawo dzierżawy bloku NE4 z gruntów należących do brytyjskiej królowej (Crown Estate Scotland – CES) w postępowaniu ScotWind na użytkowanie dna morskiego.

Ocean Winds przysługuje wyłączne prawo do wykorzystania dna morskiego w bloku NE4 do posadzenia stacjonarnej morskiej farmy wiatrowej Caledonia o mocy zainstalowanej ok. 1 GW. Ponadto rozważa się wykorzystanie części wyprodukowanej w niej energii do produkcji zielonego wodoru.

Łączna powierzchnia obszaru dna morskiego przyznanego pod budowę farmy wiatrowej Caledonia wynosi 440 km2. Blok NE4 znajduje się w pobliżu istniejących projektów offshore Moray East i Moray West, o mocy zainstalowanej odpowiednio 950 MW i 0,9 GW. Dzięki temu Ocean Winds będzie mogła wykorzystać swoje doświadczenie i synergię na etapach przygotowania, budowy i eksploatacji Caledonii równolegle z Moray East i Moray West.

Wielka Brytania należy do największych rynków w branży wiatrowej energetyki morskiej na świecie; niedawno podniosła swój cel w zakresie farm wiatrowych offshore do łącznie 40 GW mocy zainstalowanej do 2030 roku.

Miguel Stilwell d’Andrade, CEO EDP i EDP Renewables, wyjaśnia: Przyznanie nam tego projektu wzmacnia i potwierdza naszą pozycję jako kluczowego gracza na rynku brytyjskim. Sąsiedztwo realizowanych przez nas farm wiatrowych Moray East i Moray West wzmacnia efekt synergii i podnosi wydajność naszej pracy. Nasza obecność w tym regionie trwa nieprzerwanie już ponad 10 lat. Wielka Brytania jest strategicznym rynkiem dla naszej Grupy; zamierzamy z pełnym zaangażowaniem dalej realizować nasze plany inwestycyjne i tym samym wspierać transformację energetyczną. 

Ocean Winds stale rozwija swoją obecność i inwestycje w Szkocji. Morska farma wiatrowa Moray East o mocy 950 MW, która stanowi największy tego typu obiekt w Szkocji, bliźniacza inwestycja Moray West o mocy 0,9 GW, która wkrótce wejdzie w etap prac budowlanych, oraz farma wiatrowa Caledonia o mocy ok. 1 GW, która ma zostać oddana do użytku pod koniec bieżącej dekady, czynią z Ocean Winds lidera na szkockim rynku energetyki wiatrowej. OW dostarcza 2,9 GW mocy zainstalowanej z zakładanego w Wielkiej Brytanii celu 40 GW do roku 2030.

Dzisiejsze doniesienie zapowiada zwiększenie możliwości rozwoju EDPR w branży morskiej energetyki wiatrowej na atrakcyjnym rynku. Oznacza to również wzmocnienie i dywersyfikację perspektyw długoterminowego i rentownego wzrostu spółki, przy jednoczesnym zachowaniu zrównoważonego profilu ryzyka.

Źródło: EDP Renewables

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz