Odkrycie złoża ropy naftowej przez koncern Galp u wybrzeży Namibii

Portugalski koncern naftowy Galp odkrył jedno z największych zasobów ropy naftowej na świecie u wybrzeży Namibii. Szacuje się, że złoże zawiera co najmniej 10 mld baryłek surowca.
Firma Galp, czołowy europejski gracz w branży naftowej, ogłosiła przełomowe odkrycie zasobów ropy naftowej. Nowo znalezione złoże, zlokalizowane na południu Afryki, wskazuje na obecność co najmniej 10 miliardów baryłek ropy, co plasuje je wśród największych na świecie.
Szacuje się, że po ogłoszeniu odkrycia nowego złoża ropy naftowej, wartość firmy Galp na giełdzie w Lizbonie wzrosła o ponad 2,2 miliarda euro. To znaczące zwiększenie wartości rynkowej koncernu podkreśla duże możliwości komercyjne tego znaleziska.
Czytaj więcej o ponownym uruchomieniu gazociągu Balticconnector
Koncern Galp nie ogranicza się jedynie do poszukiwania ropy naftowej. Firma aktywnie działa również w sektorze wydobycia gazu ziemnego oraz prowadzi sieć ponad 700 stacji paliw. Warto dodać, że Galp planuje sprzedaż 40% udziałów w nowo odkrytym złożu, co może przyciągnąć nowych inwestorów zainteresowanych eksploatacją tego obszaru.
Dodatkowo, od początku XXI wieku, Galp zidentyfikował cztery inne wielkie złoża naftowe, które są uznawane za jedne z dwudziestu największych na świecie, co solidnie cementuje reputację firmy jako lidera w branży poszukiwawczej.
W strukturze właścicielskiej Galp dominuje portugalska firma Amorim Energia, która kontroluje 35,8% kapitału akcyjnego koncernu. Dodatkowo, 8% akcji znajduje się w rękach państwowej spółki Parpublika. Pozostałe 56,3% udziałów rozdysponowano między szerokie grono mniejszych inwestorów, co świadczy o zróżnicowanym i rozproszonym charakterze właścicielskim tej firmy.
Źródło: PAP/MD

Pożar terminala LPG w rosyjskim porcie Temryuk

5 grudnia w nocy ukraińskie drony zaatakowały terminal przeładunkowy gazu skroplonego w porcie Temryuk nad Morzem Azowskim, doprowadzając do pożaru infrastruktury portowej. Rosyjskie służby przekazały, że na miejscu prowadzone były działania gaśnicze w rejonie instalacji gazowych, a personel portu ewakuowano. Nie zgłoszono żadnych ofiar.
W artykule
Pożar w kluczowym terminalu LPG. Rosja milczy o skali strat
Według rosyjskich komunikatów uszkodzeniu uległy instalacje terminala eksportowego w porcie Temryuk, obsługiwanego przez spółkę Maktren-Nafta. Przez ten terminal przechodzą zarówno ładunki skroplonego gazu petrochemicznego (LPG), jak i ropy oraz produktów naftowych, więc jego czasowe wyłączenie ogranicza możliwości przeładunkowe portu na Morzu Azowskim.
Rosyjska administracja nie przedstawiła jednak informacji o stanie zbiorników ani urządzeń układu przeładunkowego. Wiadomo jedynie, że część infrastruktury została objęta ogniem, co wymusiło wstrzymanie przeładunków w terminalu. Niezależne źródła, również te analizujące nagrania z rejonu portu, wskazują na intensywny pożar i kilkugodzinną przerwę w pracy obiektu.
Warto zwrócić uwagę, że Temryuk pełni funkcję portu o znaczeniu strategicznym. Posiada bezpośrednie połączenia z rosyjską siecią Kolei Północnokaukaskiej, dzięki czemu stanowi element większego układu zaopatrzenia paliwowego na kierunku południowym. Uszkodzenie terminala wpływa więc nie tylko na eksport LPG, lecz także na logistykę transportu produktów naftowych w głąb Federacji Rosyjskiej.
Szersza kampania uderzeń w sektor paliwowy Rosji
Incydent w Temryuku nie był jedynym atakiem tej nocy. Ukraińskie drony uderzyły również w rafinerię w Syzraniu, zlokalizowaną w regionie samarskim. Obiekt ten, należący do Rosnieftu, już wcześniej kilkakrotnie wstrzymywał pracę po podobnych atakach. Tym samym działania ukraińskie po raz kolejny objęły zarówno infrastrukturę portową, jak i zakłady rafineryjne położone setki kilometrów od granicy.
Według ocen ekspertów uderzenia na rosyjski sektor przerobu ropy ograniczyły jego moce co najmniej o kilkanaście procent. Utrzymywanie tej presji oznacza osłabienie możliwości logistycznych i obniżenie zdolności transportowych, które rosyjski przemysł zbrojeniowy wykorzystuje wewnątrz kraju.
Konsekwencje dla logistyki paliwowej Federacji Rosyjskiej
Jeżeli potwierdzi się dłuższe wyłączenie terminala w Temryuku, Rosja może odczuć wyraźny spadek przepustowości w eksporcie LPG. To z kolei przekłada się na ograniczenia przychodów z sektora paliwowego oraz dodatkowe obciążenie alternatywnych portów Morza Czarnego.
W obecnej sytuacji każde ograniczenie możliwości przeładunkowych – niezależnie od tego, czy dotyczy terminala gazowego, czy rafinerii – stanowi dla Moskwy realne wyzwanie operacyjne. Tym bardziej jeśli jest ono efektem serii skoordynowanych ataków, które wykraczają daleko poza linię frontu.










