Odpowiedź Agencji Uzbrojenia w sprawie hiszpańskiej oferty w programie Miecznik  

Portal Stoczniowy wysłał zapytanie do Agencji Uzbrojenia w sprawie odrzucenia oferty hiszpańskiej w programie Miecznik. Otrzymane odpowiedzi prezentujemy poniżej.

1. Jakie są obiektywne przesłanki za wyborem dwóch wygranych koncernów, a jakie były przesłanki za odrzuceniem oferty hiszpańskiej?
2. Co było najbardziej istotnym elementem który zadecydował o wstępnym wyborze?


Informuję, że ocena związana z wyłonieniem wariantu pierwszego wyboru oraz wariantów alternatywnych realizacji projektu MIECZNIK została przeprowadzona na podstawie kryteriów dotyczących m.in. parametrów taktyczno-technicznych i potencjału bojowego poszczególnych rozwiązań w zakresie platform okrętowych wraz ze zintegrowanym systemem walki (ZSW), możliwych terminów dostaw, możliwości dokonania unifikacji pozyskiwanego sprzętu wojskowego z wyposażeniem obecnie posiadanym przez Siły Zbrojne RP, zakresu transferu technologii, a także ceny, zabezpieczenia logistycznego oraz kosztów cyklu życia zaproponowanych rozwiązań i ich dalszego potencjału modernizacyjnego.

Za najkorzystniejsze uznano propozycje przedstawione przez niemieckich i brytyjskich partnerów przemysłowych, pomiędzy którymi ocena punktowa nie przekraczała 5%, w związku z czym jedna z tych propozycji stanowi wariant pierwszego wyboru a druga pierwszy wariant alternatywny. Propozycja strony hiszpańskiej nie została formalnie odrzucona, natomiast została sklasyfikowana jako drugi wariant alternatywny, przede wszystkim z uwagi na kryteria kosztowe.

ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik Agencji Uzbrojenia

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.