System OPM Głuptak z Politechniki Gdańskiej na kolejnych Niszczycielach Min Kormoran II

Politechnika Gdańska, ciesząca się uznaniem za swoje innowacyjne rozwiązania technologiczne, dostarczy na potrzeby Marynarki Wojennej kolejną partie systemu obrony przeciwminowej o kr. Głuptak (3 komplety). Tym razem, system ten zostanie zainstalowany na nowych niszczycielach min typu Kormoran II. To kolejny krok w rozwoju polskiej technologii obronnej, który potwierdza zaufanie, jakim Ministerstwo Obrony Narodowej obdarza Politechnikę Gdańską.
27 lipca 2023 r., w Sali Senatu Politechniki Gdańskiej, odbyło się uroczyste podpisanie umowy dotyczącej projektu o kryptonimie Głuptak. Prof. Janusz Nieznański, prorektor ds. umiędzynarodowienia i innowacji, reprezentujący Politechnikę Gdańską, oraz prezes Marcin Wiśniewski, reprezentujący Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) S.A., wspólnie podpisali porozumienie. Ceremonia odbyła się przy udziale przedstawicieli Agencji Uzbrojenia i Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, w tym kmdr. Piotra Skóry i kmdr. Grzegorza Muchy.
Systemy OPM Głuptak, opracowane na Politechnice Gdańskiej, jest przeznaczony do identyfikacji i neutralizacji niebezpiecznych obiektów znajdujących się w zbiornikach wodnych. Mogą operować na głębokości od 5 do 200 metrów, co czyni je niezwykle uniwersalnymi narzędziami w obronie przeciwminowej.
Trzy systemy OPM Głuptak zostaną zainstalowane na niszczycielach min typu Kormoran II które będą przeznaczone dla świnoujskiego 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.. Właśnie niedawno, 25 lipca 2023 r., rozpoczęto budowę przyszłego ORP Jaskółka, a prace nad przyszłym ORP Rybitwa mają ruszyć jeszcze w tym roku. Pierwszy okręt tego typu, ORP Kormoran, został wprowadzony do służby w Marynarce Wojennej w 2017 r. Następnie, 27 grudnia 2017 r., Inspektorat Uzbrojenia zawarł umowę z konsorcjum, w skład którego wchodziły: Remontowa Shipbuilding S.A. (lider), Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. Umowa ta dotyczyła dostawy dwóch kolejnych okrętów – OORP Albatros i Mewa, które otrzymały swoje bandery wojenne RP odpowiednio 28 listopada 2022 r. i 14 lutego 2023 r.

Podpisanie umowy na dostarczenie systemów OPM Głuptak dla nowych jednostek to dowód na to, że polska nauka i technologia idą w dobrym kierunku. Politechnika Gdańska, jako jedna z czołowych polskich uczelni technicznych, stale dąży do rozwoju i ulepszania swoich rozwiązań. Dzięki temu, polskie siły zbrojne mogą korzystać z najnowszych osiągnięć nauki, co przekłada się na ich skuteczność i bezpieczeństwo.
Systemy OPM Głuptak są nie tylko wynikiem ciężkiej pracy naukowców z Politechniki Gdańskiej, ale również dowodem na to, że polska nauka jest w stanie tworzyć innowacyjne rozwiązania na skalę globalną. To kolejny krok na drodze do zwiększenia technologicznej niezależności Polski w obszarze obronności.
Synergia pomiędzy Politechniką Gdańską a Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej (OBR CTM) S.A. stanowi przykład efektywnego połączenia nauki i przemysłu. W rezultacie powstają rozwiązania, które nie tylko są innowacyjne, ale również odpowiadają na konkretne potrzeby użytkowników.
Potwierdzeniem skuteczności polskiej nauki i technologii w sferze obronności jest zastosowanie systemów OPM Głuptak. Jest to kolejny krok w kierunku zwiększenia technologicznej niezależności Polski w dziedzinie obronności.
Źródło: Politechnika Gdańska

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











