Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Orizzonte Sistemi Navali (OSN), spółka joint venture Fincantieri i Leonardo (odpowiednio 51% i 49% udziałów), otrzymała zamówienie na budowę czwartego OPV dla włoskiej marynarki wojennej (MM) w ramach programu Offshore Patrol Vessel. Wartość tej transakcji, obejmującej również wsparcie logistyczne, wynosi około 236 milionów euro.
Orizzonte Sistemi Navali przygotowuje się do zawarcia umów podwykonawczych, przekazując odpowiednie zadania Fincantieri i Leonardo, o wartości odpowiednio około 163 mln euro i 70 mln euro. Umowa z Fincantieri jest kluczowa z punktu widzenia współpracy z podmiotem powiązanym. Transakcja z Leonardo, mimo iż mniejsza w wartości, pozostaje zgodna z obowiązującymi przepisami i procedurami dotyczącymi transakcji z podmiotami zależnymi. Obie transakcje spełniają wymogi przepisów prawa, co umożliwia korzystanie z wyłączeń proceduralnych.
Program OPV odgrywa strategiczną rolę w modernizacji i rozbudowie floty włoskiej marynarki wojennej, dostosowując ją do wymogów współczesnych operacji morskich. Jego celem jest wzmocnienie zdolności do prowadzenia misji patrolowych, nadzoru morskiego, ochrony szlaków komunikacyjnych oraz przeciwdziałania zagrożeniom, takim jak zanieczyszczenie morza.
Nowe jednostki, mierzące około 95 metrów i wypierające 2300 ton, będą mogły pomieścić na pokładzie 97 członków załogi. Okręty te wyróżniać się będą zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, automatyzacją oraz wyjątkową manewrowością, co pozwoli im na skuteczne działanie w różnorodnych warunkach taktycznych i pogodowych.
Jednym z najważniejszych innowacyjnych elementów nowego OPV jest zaawansowana stacja robocza (kokpit). Została ona opracowana dla wielozadaniowych morskich jednostek patrolowych dla Marina Militare (PPA) która jest oparta na przełomowych wymaganiach technologicznych. Zintegrowana stacja robocza, stworzona wspólnie przez Leonardo i Fincantieri NexTech, umożliwia prowadzenie operacji zarówno na morzu, jak i w powietrzu przy minimalnej liczbie operatorów – pilota i drugiego pilota, którzy przejmą rolę oficera wachtowego mostka oraz kapitana. Z tej zaawansowanej stacji możliwe jest zarządzanie kluczowymi systemami okrętu, w tym maszynami, sterami i wybranymi funkcjami systemu uzbrojenia.
Rozwój nowych jednostek patrolowych OPV jest strategicznym krokiem dla Włoskiej Marynarki Wojennej w kierunku modernizacji. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii i wysokim standardom budowy, okręty te będą mogły sprostać różnorodnym wymaganiom operacyjnym, od ochrony wyłącznej strefy ekonomicznej po działania związane z ochroną środowiska morskiego. Wybór Orizzonte Sistemi Navali potwierdza ich pozycję jako lidera innowacji w technologii morskiej, budząc jednocześnie oczekiwania na przyszłe, zaawansowane rozwiązania.
Źródło: Fincantieri


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz