W zeszłym miesiącu kontenerowiec Ever Given wszedł do stoczni w Qingdao w Chinach w celu naprawy gruszki dziobowej, uszkodzonej podczas wejścia na mieliznę w Kanale Sueskim w marcu tego roku. To wejście spowodowało opóźnienia w handlu warte miliardy dolarów, i stało się powodem miliardowej kary od władz Kanału Sueskiego dla armatora.
Sal Mercogliano, profesor historii na Uniwersytecie Campbella, uzyskał zdjęcia z pobytu w stoczni statku Ever Given, które szczegółowo pokazują uszkodzenia statku. Na filmie widać, jak uderzenie wypchnęło dno bulwiastego dziobu do góry, do wnętrza kadłuba, składając poszycie do środka.
Plan naprawy przewiduje „pracę na dziobie”, polegającą na wycięciu i zastąpieniu wybrzuszonego dziobu nowo skonstruowanymi stalowymi sekcjami – aż za dziobowe stery strumieniowe. Sekcje te zostały już wstępnie zbudowane w oczekiwaniu na przybycie statku.
Ever Given stał się szeroko znany, kiedy osiadł na mieliźnie w Kanale Sueskim pod koniec marca, blokując ruchliwą drogę morską, co spowodowało poważne straty i zakłócenia w globalnym transporcie wschód-zachód. Władze kanału (SCA -Suez Canal Authority) uzyskały sądowy nakaz zatrzymania Ever Given i statek oraz jego ładunek i załoga utknęły na wiele miesięcy na Wielkim Jeziorze Gorzkim.
Ostatecznie strony zawarły ugodę na nieujawnioną kwotę – podobno znacznie niższą niż początkowe żądanie SCA – i Ever Given wypłynął do Holandii 7 lipca. W tym samym miesiącu przybył do Rotterdamu, aby wyładować cały swój ładunek, a następnie zawrócił, aby udać się do Qingdao na naprawy. Podróż powrotna przez Kanał Sueski przebiegła bez zakłóceń.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.