PGE Baltica realizuje badania geologiczne dla projektu Baltica 1

PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, rozpoczęła badania podłoża gruntu dla części lądowej dla MFW Baltica-1. Obszar badań obejmie teren budowy przyszłej lądowej stacji transformatorowej i ławy kablowej, czyli infrastruktury związanej z wyprowadzeniem mocy. Badania wykonuje polska firma Geoteko.

W ramach badań terenowych: Przewiduje się realizację otworów wiertniczych, które będą obejmować pobór próbek gruntów oraz wód podziemnych. Dodatkowo, zaplanowano przeprowadzenie sondowań CPTU. Sondowanie CPTU jest procedurą badawczą, w ramach której dokonuje się wciskania do gruntu specjalnie zaprojektowanego stożka wyposażonego w system czujników. Czujniki te rejestrują parametry gruntu w sposób ciągły, co pozwala na dokładną analizę jego właściwości.

W ramach badań laboratoryjnych: Zaprojektowano przeprowadzenie analiz parametrów fizyczno-mechanicznych oraz chemicznych dla pobranych próbek gruntów i wód podziemnych. Celem tych badań jest uzyskanie dokładnych danych na temat właściwości badanych materiałów, co stanowi kluczowy element przygotowania do dalszych etapów realizacji projektu.

Czytaj więcej o zawodach przyszłości: Specjalista z zakresu ochrony środowiska i kontroler jakości w Morskich Farmach Wiatrowych

Finalne wyniki: Prace badawcze mają na celu opracowanie kompleksowej dokumentacji, która będzie niezbędna do kolejnych faz projektu, w tym do przygotowania projektu technicznego. Dokumentacja ta stanowić będzie istotny element projektu budowlanego. Uzyskane dane pozwolą również na precyzyjny dobór kabli eksportowych oraz zaplanowanie optymalnej głębokości ich ułożenia w części lądowej projektu.

Rozpoznanie geologiczne obszaru, na jakim ma powstać część lądowa projektu, jest niezbędnym elementem procesu inwestycyjnego związanego z budową morskich farm wiatrowych. Prowadzone  badania geotechniczne oraz geofizyczne mają na celu dokładne zbadanie gruntu pod przyszłą inwestycję. W wyniku badań powstanie dokumentacja niezbędna do wykonania projektu technicznego przyłącza lądowego.  

Arkadiusz Sekściński, prezes zarządu PGE Baltica

Projekt MFW Baltica 1 o mocy ok. 0,9 GW jest jednym z trzech realizowanych obecnie przez Grupę PGE projektów na Morzu Bałtyckim, oddalonym o ok. 80 km od linii brzegu, mniej więcej na wysokości miejscowości Łeba w województwie pomorskim. Projekt ma już m.in. pozwolenie lokalizacyjne i umowę przyłączeniową, a za sobą pierwszy pełny rok badań wietrzności, prądów morskich i zafalowania. Projekt MFW Baltica 1 zostanie uruchomiona po 2030 roku.

Następnymi projektami w realizacji są Baltica 2 i Baltica 3, które wspólnie utworzą Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW. Realizowane przez Grupę PGE we współpracy z Ørsted, projekty te znacząco przyczynią się do rozwoju zielonej energii. Ukończenie Baltica 2, o mocy około 1,5 GW, przewidywane jest na koniec 2027 roku. Baltica 3, z planowaną mocą około 1 GW, ma zostać zakończona do 2030 roku.

Źródło: PGE/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/offshore/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.