PGE Baltica rozpoczyna nowy etap projektowania dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1

PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, wybrała projektanta geotechnicznego oraz konstrukcyjnego dla etapu rozpoznania podłoża inwestycji EWB1 w ramach Projektu Baltica 1 na obszarze morskiej farmy wiatrowej i trasie kabla eksportowego. Umowa została zawarta z firmą Gavin and Doherty Geosolutions z Irlandii.
W artykule
Umowa z Gavin and Doherty Geosolutions – nowy wymiar projektu Baltica 1
W ramach podpisanej umowy, irlandzka firma będzie odpowiedzialna za nadzór i realizację badań geofizycznych oraz geotechnicznych. Te prace pozwolą na szczegółowe rozpoznanie podłoża przyszłej inwestycji. Prace obejmą nie tylko teren przyszłej farmy wiatrowej MFW Baltica 1, ale także trasę kabla eksportowego, zapewniając solidne fundamenty dla dalszych etapów projektowych.
Cele i zakres badań geotechnicznych dla Baltica 1
Morskie badania geotechniczne są kluczowe dla oceny warunków podłoża, na którym staną turbiny wiatrowe. Szczegółowa analiza gruntów dna morskiego pozwoli na opracowanie optymalnych fundamentów dla turbin, co jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości całej konstrukcji.
Czytaj więcej o zawarciu umowy przez PGE i Orsted na transport i instalację morskich stacji transformatorowych
Przyszłość energetyki na Bałtyku: Projekt Baltica 1
Projekt MFW Baltica 1, mający na celu wygenerowanie około 0,9 GW energii, jest jednym z trzech ambitnych przedsięwzięć realizowanych przez Grupę PGE na Morzu Bałtyckim. Inwestycja, położona około 80 km od brzegu w rejonie Łeby, ma już za sobą rok intensywnych badań i posiada wszelkie niezbędne pozwolenia do rozpoczęcia kolejnych etapów przygotowań. PGE Baltica planuje uruchomienie farmy po 2030 roku, co stanowi ważny krok w kierunku zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w Polsce.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce
PGE wspólnie z Ørsted kontynuuje także prace nad projektami Baltica 2 i 3, które razem stworzą kompleksową Morską Farmę Wiatrową Baltica o łącznej mocy 2,5 GW. Zakończenie budowy etapu Baltica 2 jest przewidywane do końca 2027 roku, a Baltica 3 – do 2030 roku.
Źródło: PGE

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











