Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Mniej znane niż Pekin czy Szanghaj, miasto portowe Ningbo w prowincji Zhejiang, odgrywa jednak kluczową rolę w branży morskiej, będąc ważnym punktem na mapie globalnej logistyki. Ze swoich basenów portowych, statki załadowane towarami codziennego użytku wyruszają w świat, docierając do naszych domów i miejsc pracy.
W artykule
W ostatnim roku port zanotował 1,324 mld ton wszystkich przeładunków, co utrzymuje go na pierwszym miejscu w światowym rankingu przez imponujące 15 lat. Przeładunki kontenerowe, plasujące się na trzecim miejscu na świecie, podkreślają jego znaczenie. Port domaga się również tytułu posiadacza największego terminala rudy żelaza w Chinach, największego terminala ropy naftowej w Azji oraz drugiego co do wielkości terminala kontenerowego na świecie, co dodatkowo cementuje jego pozycję jako kluczowego węzła w międzynarodowym handlu i logistyce.
W ostatnim roku port zanotował przeładunki na poziomie 1,324 mld ton, co utrzymuje go na pierwszym miejscu w światowym rankingu przez imponujące 15 lat. Przeładunki kontenerowe, plasujące się na trzecim miejscu na świecie, podkreślają jego znaczenie. Port domaga się również tytułu posiadacza największego terminala rudy żelaza w Chinach, największego terminala ropy naftowej w Azji oraz drugiego co do wielkości terminala kontenerowego na świecie, co dodatkowo cementuje jego pozycję jako kluczowego węzła w międzynarodowym handlu i logistyce.
Czytaj więcej o spadku dochodów na Kanale Sueskim w cieniu ataków Huti
Takie skoncentrowanie na roli Ningbo-Zhoushan w globalnej sieci logistycznej, z uwzględnieniem kluczowych statystyk i unikalnych cech portu, jest nie tylko dowodem na jego strategiczne znaczenie, ale także wskazuje na jego wszechstronne możliwości w obszarze międzynarodowej wymiany handlowej. Dzięki temu, Ningbo potwierdza swoją rolę jako serce globalnej logistyki, otwierając nowe możliwości dla rozwoju handlu i ekonomii, zarówno w Chinach, jak i na całym świecie.
Ningbo, z jego bogatą historią handlową sięgającą czasów dynastii Tang, już od starożytności stanowiło ważny punkt na Morskim Jedwabnym Szlaku. Przez wieki, ewoluując w jedno z pięciu portów otwartych na handel zagraniczny w nowożytnych Chinach, miasto to zyskało reputację jako centrum otwartości i innowacji. Po rewolucji reform w 1978 roku, Ningbo wyłoniło się jako jedno z pierwszych nadmorskich miast, które z powodzeniem zaadaptowało się do globalnej gospodarki, przyjmując kampanię reform i otwarcia na międzynarodowe rynki.
Dzisiaj, dzięki rozbudowanej sieci intermodalnego transportu morsko-kolejowego, Ningbo łączy się z ponad 60 chińskimi miastami i oferuje dostęp do ponad 600 portów w więcej niż 200 krajach i regionach świata, dzięki czemu stało się kluczowym centrum logistycznym o globalnym znaczeniu. Ponad 300 tras kontenerowych ustanawia Ningbo jako strategiczny węzeł alokacji zasobów i nowoczesną bazę usług spedycyjnych, odpowiadającą na rosnące potrzeby światowego handlu.
Niedawne rozszerzenie otwarcia na wszystkie osiem obszarów portowych w 2023 roku umacnia pozycję portu Ningbo-Zhoushan, nadając mu rozpęd w kierunku zostania portem światowej klasy. Inwestycje te i ciągłe dążenie do innowacji pokazują, jak Ningbo wykorzystuje swoje unikatowe zasoby portowe do budowania mostów łączących Chiny z resztą świata, jednocześnie poszerzając horyzonty dla międzynarodowej wymiany handlowej i otwartości.
Strategiczne posunięcia Ningbo, mające na celu nie tylko zwiększenie przepustowości jednego z największych portów na świecie, ale także poszerzenie globalnej łączności, wymiany i otwartości, podkreślają jego niezastąpioną rolę w ułatwianiu międzynarodowego handlu i logistyki. Dzięki swojej strategicznej lokalizacji i długiej historii jako centrum handlowe, Ningbo kontynuuje swój rozwój, mając na celu ugruntowanie swojej pozycji jako nowoczesna metropolia i kluczowy punkt na mapie globalnej logistyki.
Ningbo, dynamicznie rozwijając się, aspiruje do miana światowej klasy centrum integracji kolejowo-powietrznej, stając się nowym motorem otwartego rozwoju międzynarodowego. Ten ambitny projekt ma na celu jeszcze bardziej usprawnić system planowania transportu w zachodniej części regionu, podkreślając strategiczne znaczenie miasta w globalnej sieci logistycznej.
Do roku 2050 przewiduje się, że zdolność transportowa zachodniego węzła transportowego Ningbo wzrośnie do około 220 milionów pasażerów rocznie, a wolumen transportu towarów drogą lotniczą osiągnie 3 miliony ton rocznie. Takie prognozy wskazują na przyszłą rolę Ningbo jako nowoczesnej metropolii nadmorskiej, która jest kluczowym punktem na mapie globalnego handlu i przewozów.
Miasto Ningbo aktywnie pogłębia współpracę gospodarczą z krajami Europy Środkowej i Wschodniej (CEEC), wykorzystując potencjał Inicjatywy Pasa i Szlaku. Organizacja wystaw promujących handel z krajami CEEC od 2014 roku oraz utworzenie w 2017 roku pierwszej i jedynej strefy demonstracyjnej współpracy gospodarczej i wymiany handlowej między Chinami a CEEC, a także podniesienie Expo China-CEEC do rangi wydarzenia międzynarodowego w 2019 roku, podkreślają strategiczne podejście Ningbo do umacniania międzynarodowych więzi handlowych.
Znaczący wzrost transgranicznego handlu elektronicznego w Ningbo, wspierany przez silne podstawy gospodarki cyfrowej i unikalny system logistyczny, zaznacza miasto jako lidera w tej dziedzinie. Sukcesy w krajowym imporcie transgranicznego handlu elektronicznego, szczególnie podczas chińskiego festiwalu zakupów online „Double 11”, gdzie Ningbo utrzymuje pierwszeństwo przez siedem kolejnych lat, świadczą o jego dominacji w cyfrowej sferze handlu.
Otwarcie pierwszej towarowej trasy lotniczej Fifth Freedom w marcu ubiegłego roku w Zhejiang i rejestracja obszaru Ningbo w Strefie Pilotażowej Wolnego Handlu Zhejiang w wrześniu 2020 r., to kolejne kamienie milowe w dążeniu miasta do roli wiodącego centrum otwartego rozwoju. Inicjatywy te, wraz z wprowadzeniem platformy „TradeGo”, wykorzystującej technologię blockchain do zabezpieczenia obiegu i autentyczności dokumentów cyfrowych, umacniają pozycję Ningbo jako innowacyjnego lidera w bezpieczeństwie danych i międzynarodowym handlu masowym.
Przez strategiczne inwestycje i innowacyjne podejście do rozwoju handlu i logistyki, Ningbo umacnia swoją pozycję na globalnej scenie, oferując nowe możliwości dla międzynarodowej współpracy i otwartości, jednocześnie zabezpieczając swój status jako nowoczesna metropolia i kluczowy węzeł w globalnej sieci handlowej.
Czytaj też o boomie na zamówienia ekologicznych promów w Europie
Ningbo wykorzystuje swoje otwarte środowisko i kulturę przedsiębiorczości, aby nie tylko rozwinąć rozległą sieć handlu zagranicznego, ale również wzmocnić swoją innowacyjną przewagę na globalnym rynku. Jako potężne miasto produkcyjne, Ningbo odznacza się na tle konkurencji, oferując produkty najwyższej jakości na światową skalę za pośrednictwem portu Ningbo-Zhoushan.
Ze 104. krajowymi przedsiębiorstwami przodującymi w produkcji jednoasortymentowej, Ningbo przoduje wśród chińskich miast, wyprzedzając nawet Shenzhen. Ta dominacja w branży produkcyjnej podkreśla zdolność miasta do dostarczania wysokiej klasy produktów chińskich na globalne rynki.
Wizja przyszłości Ningbo koncentruje się na transformacji w międzynarodowe centrum handlu i innowacji. Do 2026 roku, zgodnie z ambitnym planem, port Ningbo-Zhoushan ma nie tylko utrzymać pierwsze miejsce na świecie pod względem przepustowości ładunków, ale również podwoić liczbę przedsiębiorstw o znaczącej wartości handlowej i zagranicznych inwestycji. Taki rozwój świadczy o determinacji miasta Ningbo, aby nie tylko wzmocnić swoją pozycję jako wiodący port, ale również jako kluczowy gracz w międzynarodowym biznesie i innowacjach.
Przemiana Ningbo z miasta portowego w globalne centrum innowacyjności i handlu podkreśla jego aspiracje do zostania rozpoznawalnym na całym świecie punktem na mapie globalnego handlu. Dzięki strategicznym inwestycjom i skoncentrowaniu na innowacyjność, to miasto kształtuje przyszłość międzynarodowej wymiany handlowej, stając się wzorem dla miast na całym świecie.
Źródło: MediaRoom/PAP


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.