PGE Baltica wygrywa rywalizację o kolejny obszar na offshore wind na Bałtyku

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło 25 stycznia 2023 roku wyniki postępowania rozstrzygającego dotyczącego pozwolenia lokalizacyjnego (PSzW) dla obszaru 60.E.3 położonego na Ławicy Środkowej Morza Bałtyckiego. Najwięcej punktów uzyskała spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 1, spółka zależna PGE Baltica z Grupy PGE.
Spółka PGE Baltica realizuje już na Bałtyku projekt Baltica 1 o mocy 896 MW, a nowy obszar pozwoliłby na przyspieszenie tego przedsięwzięcia w połączeniu z planowanym na nowym akwenie projektem o nazwie Baltica 1+. Według szacunków PGE Baltica na nowym obszarze może wybudować 1185 MW mocy wytwórczych.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/port-roenne-dunskie-okno-morskiej-energetyki-wiatrowej-na-morzu-baltyckim/
Obszar 60.E.3 bezpośrednio sąsiaduje z już rozwijanym przez nas projektem Baltica 1. To znaczy, że wiążą się z tym duże możliwości wykorzystania efektu synergii przy rozwoju obu przedsięwzięć w przyszłości. W niektórych przypadkach będzie możliwe przeprowadzenie wspólnych procedur zakupowych między innymi dotyczących prowadzenia badań i pozyskania komponentów koniecznych do wybudowania i eksploatacji morskich farm wiatrowych w tej części Bałtyku. To już drugie w ostatnim czasie postępowanie rozstrzygnięte na korzyść Grupy PGE. Świadczy to o wysokiej jakości merytorycznej przygotowanych wniosków i stojącej za tym solidnej pracy naszych specjalistów. Zgodnie ze strategią Grupy PGE do 2040 roku planujemy wybudować co najmniej 6,5 GW mocy wytwórczych na Bałtyku i każde nowe pozwolenie lokalizacyjne przybliży nas do wypełnienia tego celu.
Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej
To drugie rozstrzygnięcie na korzyść PGE w ramach postępowań na nowe obszary pod projekty morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. 9 stycznia 2023 roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło wyniki postępowania dla obszaru 43.E.1. Wówczas również najwięcej punktów uzyskała spółka PGE Baltica.
Źródło: PGE Baltica

-
Kolejny etap modernizacji trałowców Marynarki Wojennej RP

Przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz konsorcjum PGZ S.A. i Stoczni Remontowej Nauta S.A. zawarli kolejne umowy obejmujące naprawy i modernizację trałowców projektu 207P. Porozumienia te stanowią kontynuację wieloletniej współpracy, która już wcześniej przyniosła wymierne rezultaty w postaci przywrócenia pełnej sprawności okrętów Marynarki Wojennej RP.
W artykule
Doświadczenie i terminowość sprawdzone w praktyce
Nowe umowy wpisują się w realizowany od lat proces utrzymania zdolności trałowych Marynarki Wojennej RP, prowadzony z istotnym udziałem krajowego przemysłu okrętowego. W ramach wcześniejszych prac konsorcjum PGZ S.A., Stocznia Remontowa Nauta S.A. i PGZ Stocznia Wojenna przeprowadziło kompleksowe remonty trałowców ORP Necko, ORP Nakło oraz ORP Mamry.
Zakres obecnie zakontraktowanych prac jest szeroki i obejmuje kluczowe obszary funkcjonowania okrętów. Modernizacja ma na celu nie tylko odtworzenie ich pierwotnych parametrów, lecz także realne podniesienie potencjału eksploatacyjnego jednostek.
Kompleksowa modernizacja siłowni i systemów pokładowych
Jednym z najważniejszych elementów przedsięwzięcia będzie wymiana wyeksploatowanych rosyjskich silników napędu głównego oraz agregatów prądotwórczych. Zostaną one zastąpione nowoczesnymi zespołami napędowymi renomowanych producentów zachodnich, co wpłynie na poprawę niezawodności oraz uproszczenie obsługi technicznej w kolejnych latach służby.
Równolegle przewidziano modernizację centrum sterowania siłownią, systemów nawigacyjnych oraz łączności. Zakres prac obejmie również zabezpieczenie kadłuba i nadbudówki przed oddziaływaniem agresywnego środowiska morskiego, co pozwoli znacząco wydłużyć cykl życia modernizowanych okrętów.
Nowe zdolności trałowców projektu 207P
Istotną nowością będzie wydzielenie specjalistycznego pomieszczenia przeznaczonego do obsługi pojazdów podwodnych. Jednostki te mają służyć do monitorowania dna morskiego oraz infrastruktury krytycznej. Rozwiązanie to wymaga stworzenia odpowiednich warunków przechowywania i obsługi, co stanowi dodatkowe wyzwanie projektowe dla zespołu realizującego modernizację.
Planowane jest również wprowadzenie efektorów nowej generacji, które pozwolą zwiększyć zdolności operacyjne trałowców w zakresie realizacji zadań powierzonych im przez Marynarkę Wojenną RP.
Harmonogram i znaczenie programu
Rozpoczęcie prac zaplanowano na początek 2026 roku, natomiast ich zakończenie przewidziano na koniec trzeciego kwartału 2027 roku. Celem jest przekazanie użytkownikowi w pełni sprawnych, zmodernizowanych jednostek w terminie wynikającym z zawartych umów.
Realizacja kolejnego etapu modernizacji trałowców projektu 207P potwierdza znaczenie krajowego przemysłu okrętowego w systemie bezpieczeństwa państwa oraz jego zdolność do skutecznego wspierania Marynarki Wojennej RP w długofalowej perspektywie.









