Kolejny etap modernizacji trałowców Marynarki Wojennej RP

Mariusz Dasiewicz

Przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz konsorcjum PGZ S.A. i Stoczni Remontowej Nauta S.A. zawarli kolejne umowy obejmujące naprawy i modernizację trałowców projektu 207P. Porozumienia te stanowią kontynuację wieloletniej współpracy, która już wcześniej przyniosła wymierne rezultaty w postaci przywrócenia pełnej sprawności okrętów Marynarki Wojennej RP.

Doświadczenie i terminowość sprawdzone w praktyce

Nowe umowy wpisują się w realizowany od lat proces utrzymania zdolności trałowych Marynarki Wojennej RP, prowadzony z istotnym udziałem krajowego przemysłu okrętowego. W ramach wcześniejszych prac konsorcjum PGZ S.A., Stocznia Remontowa Nauta S.A. i PGZ Stocznia Wojenna przeprowadziło kompleksowe remonty trałowców ORP Necko, ORP Nakło oraz ORP Mamry.

Zakres obecnie zakontraktowanych prac jest szeroki i obejmuje kluczowe obszary funkcjonowania okrętów. Modernizacja ma na celu nie tylko odtworzenie ich pierwotnych parametrów, lecz także realne podniesienie potencjału eksploatacyjnego jednostek.

Kompleksowa modernizacja siłowni i systemów pokładowych

Jednym z najważniejszych elementów przedsięwzięcia będzie wymiana wyeksploatowanych rosyjskich silników napędu głównego oraz agregatów prądotwórczych. Zostaną one zastąpione nowoczesnymi zespołami napędowymi renomowanych producentów zachodnich, co wpłynie na poprawę niezawodności oraz uproszczenie obsługi technicznej w kolejnych latach służby.

Równolegle przewidziano modernizację centrum sterowania siłownią, systemów nawigacyjnych oraz łączności. Zakres prac obejmie również zabezpieczenie kadłuba i nadbudówki przed oddziaływaniem agresywnego środowiska morskiego, co pozwoli znacząco wydłużyć cykl życia modernizowanych okrętów.

Nowe zdolności trałowców projektu 207P

Istotną nowością będzie wydzielenie specjalistycznego pomieszczenia przeznaczonego do obsługi pojazdów podwodnych. Jednostki te mają służyć do monitorowania dna morskiego oraz infrastruktury krytycznej. Rozwiązanie to wymaga stworzenia odpowiednich warunków przechowywania i obsługi, co stanowi dodatkowe wyzwanie projektowe dla zespołu realizującego modernizację.

Planowane jest również wprowadzenie efektorów nowej generacji, które pozwolą zwiększyć zdolności operacyjne trałowców w zakresie realizacji zadań powierzonych im przez Marynarkę Wojenną RP.

Harmonogram i znaczenie programu

Rozpoczęcie prac zaplanowano na początek 2026 roku, natomiast ich zakończenie przewidziano na koniec trzeciego kwartału 2027 roku. Celem jest przekazanie użytkownikowi w pełni sprawnych, zmodernizowanych jednostek w terminie wynikającym z zawartych umów.

Realizacja kolejnego etapu modernizacji trałowców projektu 207P potwierdza znaczenie krajowego przemysłu okrętowego w systemie bezpieczeństwa państwa oraz jego zdolność do skutecznego wspierania Marynarki Wojennej RP w długofalowej perspektywie.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Kolejny etap modernizacji trałowców Marynarki Wojennej RP

    Kolejny etap modernizacji trałowców Marynarki Wojennej RP

    Przedstawiciele Komendy Portu Wojennego w Świnoujściu oraz konsorcjum PGZ S.A. i Stoczni Remontowej Nauta S.A. zawarli kolejne umowy obejmujące naprawy i modernizację trałowców projektu 207P. Porozumienia te stanowią kontynuację wieloletniej współpracy, która już wcześniej przyniosła wymierne rezultaty w postaci przywrócenia pełnej sprawności okrętów Marynarki Wojennej RP.

    Doświadczenie i terminowość sprawdzone w praktyce

    Nowe umowy wpisują się w realizowany od lat proces utrzymania zdolności trałowych Marynarki Wojennej RP, prowadzony z istotnym udziałem krajowego przemysłu okrętowego. W ramach wcześniejszych prac konsorcjum PGZ S.A., Stocznia Remontowa Nauta S.A. i PGZ Stocznia Wojenna przeprowadziło kompleksowe remonty trałowców ORP Necko, ORP Nakło oraz ORP Mamry.

    Zakres obecnie zakontraktowanych prac jest szeroki i obejmuje kluczowe obszary funkcjonowania okrętów. Modernizacja ma na celu nie tylko odtworzenie ich pierwotnych parametrów, lecz także realne podniesienie potencjału eksploatacyjnego jednostek.

    Kompleksowa modernizacja siłowni i systemów pokładowych

    Jednym z najważniejszych elementów przedsięwzięcia będzie wymiana wyeksploatowanych rosyjskich silników napędu głównego oraz agregatów prądotwórczych. Zostaną one zastąpione nowoczesnymi zespołami napędowymi renomowanych producentów zachodnich, co wpłynie na poprawę niezawodności oraz uproszczenie obsługi technicznej w kolejnych latach służby.

    Równolegle przewidziano modernizację centrum sterowania siłownią, systemów nawigacyjnych oraz łączności. Zakres prac obejmie również zabezpieczenie kadłuba i nadbudówki przed oddziaływaniem agresywnego środowiska morskiego, co pozwoli znacząco wydłużyć cykl życia modernizowanych okrętów.

    Nowe zdolności trałowców projektu 207P

    Istotną nowością będzie wydzielenie specjalistycznego pomieszczenia przeznaczonego do obsługi pojazdów podwodnych. Jednostki te mają służyć do monitorowania dna morskiego oraz infrastruktury krytycznej. Rozwiązanie to wymaga stworzenia odpowiednich warunków przechowywania i obsługi, co stanowi dodatkowe wyzwanie projektowe dla zespołu realizującego modernizację.

    Planowane jest również wprowadzenie efektorów nowej generacji, które pozwolą zwiększyć zdolności operacyjne trałowców w zakresie realizacji zadań powierzonych im przez Marynarkę Wojenną RP.

    Harmonogram i znaczenie programu

    Rozpoczęcie prac zaplanowano na początek 2026 roku, natomiast ich zakończenie przewidziano na koniec trzeciego kwartału 2027 roku. Celem jest przekazanie użytkownikowi w pełni sprawnych, zmodernizowanych jednostek w terminie wynikającym z zawartych umów.

    Realizacja kolejnego etapu modernizacji trałowców projektu 207P potwierdza znaczenie krajowego przemysłu okrętowego w systemie bezpieczeństwa państwa oraz jego zdolność do skutecznego wspierania Marynarki Wojennej RP w długofalowej perspektywie.