Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Znamy nazwę pierwszej korwety Ukraińskiej  

18 sierpnia prezydent Ukrainy Wołodymyr Żełeński ogłosił nazwę pierwszej korwety Milgem (typ Ada) „Hetman Iwan Mazepa”.

16 października Turcja i Ukraina podpisały umowę dotyczącą rozpoczęcia i realizacji wspólnych projektów budowy okrętów wojennych, bezzałogowych statków powietrznych oraz wszystkich typów silników turbinowych.

Na mocy umowy Turcja buduje dwie korwety dla ukraińskiej marynarki wojennej. Turkiye RMK Marine Shipyard położyła stępkę pierwszej ukraińskiej korwety typu Ada w Stambule 07 września 2021 r. 

Początkowo planowano, że okręt zostanie przeholowany na Ukrainę z częściowym wyposażeniem w celu ukończenia go do końca 2022 roku. Do 2023 roku korweta miała zostać wyposażona w niezbędny sprzęt i uzbrojenie oraz miały się rozpocząć testy. Z powodu wojny rosyjsko-ukraińskiej losy realizacji tych planów są nieznane.

Ze względu na poufność projektu nie wydano oficjalnego oświadczenia dotyczącego zestawu sensorów i konfiguracji uzbrojenia. 09 sierpnia 2021 roku ukraińskie Radio Swoboda podało, że Ministerstwo Obrony Ukrainy ujawniło systemy uzbrojenia dla korwet typu Ada.

Korwety będą wyposażone w rakiety przeciwokrętowe Harpoon jako podstawowy system uderzeniowy. Wiceminister obrony Ukrainy stwierdził, że kraj rozważał rodzime pociski przeciwokrętowe Neptun, a także Harpoon, Atmaka i Naval Strike Missile. Mimo to, Harpoon był niespodziewanym wyborem.

Według Radia Swoboda, rakiety VL-MICA, wystrzeliwane z pionowych wyrzutni (VLS), miałyby służyć jako system obrony powietrznej korwety. 

Na korwetach zostanie zamontowana armata Super Rapid 76 mm firmy Leonardo, system broni bliskiego zasięgu Millennium 35 mm firmy Rheinmetall Oerlikon oraz system strzelecki STAMP firmy Aselsan. Podstawową bronią przeciwko zagrożeniu ze strony okrętów podwodnych będą torpedy MU-90.

Źródło: Ukaińska Prawda

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Terminal T3 Baltic Hub gotowy do pełnej eksploatacji

    Po trzech latach intensywnych prac zakończono budowę nabrzeża T3 w Baltic Hub, a terminal osiągnął pełną gotowość przeładunkową, istotnie wzmacniając pozycję Gdańska w europejskiej logistyce kontenerowej.

    Po oficjalnym uruchomieniu terminala 6 czerwca w końcu w końcu doczekaliśmy się momentu, w którym T3 Baltic Hub jest już w pełni ukończony i przygotowany do pracy w docelowej skali. Zakończono budowę nabrzeża, we wrześniu wydano pozwolenie na użytkowanie ostatniego odcinka placu, natomiast na początku października do eksploatacji trafiły cztery ostatnie z dwudziestu suwnic aRMG. Dzięki temu Baltic Hub dysponuje już z kompletną infrastrukturą T3, co podnosi roczną zdolność przeładunkową do 4,5 mln TEU oraz wzmacnia pozycję Gdańska jako największego i najgłębszego terminala kontenerowego na Bałtyku.

    Krok milowy w rozwoju Baltic Hub T3

    Z początkiem października do eksploatacji oddano ostatnie cztery z 20 suwnic automatycznych typu aRMG. Już wcześniej, we wrześniu, terminal uzyskał pozwolenie na użytkowanie finalnego odcinka placu. Tym samym inwestycja, która rozpoczęła się we wrześniu 2022 roku, została oficjalnie zamknięta.

    Czytaj więcej: Wmurowanie kamienia węgielnego pod T3 Baltic Hub

    Nowa infrastruktura zwiększa roczne możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU – do poziomu 4,5 miliona. To oznacza, że Gdańsk umacnia swoją rolę jako punkt węzłowy dla kontenerowej żeglugi oceanicznej w regionie Morza Bałtyckiego.

    Gigantyczne przedsięwzięcie inżynieryjne

    Za budowę terminala odpowiadało konsorcjum firm Budimex i DEME, nadzorowane przez specjalistów z Haskoning. W kulminacyjnym momencie na placu budowy pracowało jednocześnie blisko 600 osób. Łączna liczba przepracowanych roboczogodzin przekroczyła 3,2 miliona.

    W ramach prac zagospodarowano 36 h terenu, do czego zużyto 4,37 mln m³ piasku – ilość odpowiadającą ładunkowi 350 tysięcy ciężarówek. Z kolei stal użyta do budowy ścian obudowy ważyła 17,5 tys. ton, co można porównać do masy 2,4 wieży Eiffla. W sumie na inwestycję zużyto też 160 tys. m³ betonu.

    Największy terminal kontenerowy na Bałtyku

    Nabrzeże T3 ma 717 metrów długości i głębokość techniczną wynoszącą 17,5 metra. Jego możliwości przeładunkowe zapewniają siedem automatycznych suwnic nabrzeżowych STS, których parametry – 96 metrów wys. i blisko 150 m z podniesionym wysięgiem – umożliwiają obsługę największych kontenerowców oceanicznych.

    Czytaj też: Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

    Z kolei wspomniane suwnice aRMG, sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, stanowią nowoczesne zaplecze placowe terminala. Co istotne, wszystkie maszyny zasilane są energią pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł.

    Zielona logistyka i silna pozycja Gdańska

    Władze terminala podkreślają, że zakończenie budowy terminala to nie tylko wzmocnienie pozycji portu, ale też realizacja zobowiązań środowiskowych – cel redukcji emisji o 50% do roku 2030 oraz osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 roku pozostaje niezmienny.

    Dziś Baltic Hub obejmuje już ponad 124 hektary powierzchni operacyjnej i 2,1 km głębokowodnych nabrzeży. To największy i najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku – zbudowany, by sprostać wyzwaniom współczesnej logistyki morskiej.