Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Pierwsza w sezonie interwencja MOPR

Ratownicy Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego MOPR rozpoczęli w sobotę sezon od nietypowej interwencji w Mikołajkach. Z dna jeziora Tałty wydobywali samochód, który przez nieuwagę kierowcy zjechał po slipie do wody.

Pierwsze alarmowe wypłynięcie łodzi ratowniczej MOPR dotyczyło zatopionego samochodu osobowego. Przez nieuwagę kierowcy pojazd stoczył się do jeziora po pochylni slipu, niedaleko hotelu w Mikołajkach.

Pan miał przyczepkę ze skuterem wodnym, który chciał zwodować. Niestety zwodował go razem z samochodem. Całe szczęście, kierowcy udało się w porę opuścić pojazd.

Dariusz Luma, Ratownik Dyżurny MOPR

W chwili przyjazdu ratowników, nad wodę wystawał tylko dach, a przód pojazdu był oparty o dno na głębokości około 2,5 m. Samochód został zabezpieczony linami przez ratowników i płetwonurka, a następnie wyciągnięty z wody z pomocą strażaków z OSP Mikołajki. 

Mazurscy ratownicy żartują, że „Mikołajki zaczynają sezon żeglarski od samochodów”, bo dokładnie rok temu mieli podobną interwencję w tym mazurskim kurorcie. Wówczas auto wjechało z promenady do jeziora Mikołajskiego, a kierowca wydostał się z wody o własnych siłach.

Na mazurskich jeziorach na początku długiego weekendu widać sporo turystów, chociaż warunki do żeglowania są niezbyt dobre z powodu słabego wiatru.

Jeszcze wczoraj był mały ruch, natomiast dziś rano okazało się, że mnóstwo ludzi zaczęło wypływać. Pewnie dojechali wieczorem lub w nocy. Na Niegocinie jest praktycznie biało od żagli.

Dyżurny MOPR w Giżycku

Tegoroczny sezon żeglugowy zaczął się oficjalnie w poniedziałek, gdy Wody Polskie otworzyły dla żeglugi szlak Wielkich Jezior Mazurskich. Jednak poszczególne mazurskie miasta organizują festyny i uroczyste otwarcie sezonu żeglarskiego podczas majówki. W wiosce żeglarskiej w Mikołajkach inauguracja sezonu odbywa się w sobotę. W Giżycku otwarcie sezonu nastąpi w niedzielę, na moście obrotowym nad Kanałem Łuczańskim.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025

    Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. To kluczowy etap przygotowań projektu, który otwiera Grupie PGE drogę do udziału w aukcji kontraktów różnicowych zaplanowanej na 17 grudnia 2025 roku.

    Otrzymanie decyzji środowiskowej stanowi jedno z najważniejszych pozwoleń w procesie inwestycyjnym i jest niezbędne do rozpoczęcia etapu realizacji.

    Krok milowy w strategii Grupy PGE

    Projekt Baltica 1 jest jednym z trzech przedsięwzięć rozwijanych przez PGE Baltica, spółkę odpowiedzialną w Grupie PGE za morską energetykę wiatrową. Jak podkreślił prezes zarządu PGE, Dariusz Marzec, decyzja środowiskowa to „ważny krok w kierunku osiągnięcia celu przyjętego w strategii Grupy – uzyskania co najmniej 4 GW mocy zainstalowanej w morskiej energetyce wiatrowej do 2035 roku”.

    To wyraźny sygnał dla rynku, że rozwój polskiego offshore nabiera tempa, a krajowe przedsiębiorstwa mają realną szansę na aktywny udział w tym procesie – dodał Dariusz Marzec.

    0,9 GW mocy i lokalizacja na Ławicy Środkowej

    Morska farma wiatrowa Baltica 1 będzie dysponować mocą zainstalowaną rzędu 0,9 GW. Zostanie zlokalizowana około 80 kilometrów na północ od wybrzeża, w rejonie Ławicy Środkowej, na wysokości Władysławowa.

    Projekt posiada już pozwolenie lokalizacyjne oraz umowę przyłączeniową. Zakończenie budowy i oddanie farmy do eksploatacji przewidywane jest do końca 2032 roku, pod warunkiem uzyskania wsparcia w planowanej aukcji.

    Badania środowiska i polski wkład przemysłu

    Przed wydaniem decyzji środowiskowej, PGE Baltica zrealizowała kompleksowy program badań środowiska morskiego. Prowadziło je konsorcjum polskich podmiotów: Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma MEWO, specjalizująca się w badaniach hydrograficznych i geologicznych.

    Zakres prac obejmował rozpoznanie budowy geologicznej, analizę osadów dennych i parametrów fizykochemicznych wody, a także obserwacje fauny i flory dna morskiego oraz gatunków ryb, ptaków i ssaków występujących w rejonie planowanej inwestycji.

    PGE zapowiada, że Baltica 1 będzie projektem realizowanym z szerokim udziałem krajowych firm – od dostaw komponentów po obsługę logistyczną i serwisową.

    Znaczenie Baltica 1 dla polskiej energetyki morskiej

    Projekt Baltica 1 stanowi naturalne rozwinięcie programu PGE na Bałtyku, który obejmuje także duży kompleks Baltica 2+3 o łącznej mocy 2,5 GW, realizowany wspólnie z duńskim partnerem Ørsted.

    Zakończenie procedury środowiskowej dla Baltica 1 potwierdza, że Polska konsekwentnie buduje zaplecze inwestycyjne i administracyjne dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. To również krok w stronę wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa i dywersyfikacji źródeł zasilania.

    Źródło: Grupa PGE