Pierwszy element układanki „Polferries”

Polferries udostępniło na Facebooku enigmatyczną układankę ze składającego się z 6 puzzli zdjęcia, na której widać tylko fragment całości. Jak poinformowano, kolejne elementy będą udostępniane co kilka dni. Jaką jednostkę przedstawia cały obrazek? Na razie nie wiadomo.
Rzecznik prasowy PŻB S.A. Michał Arciszewski odsyła do obserwowania profili mediów społecznościowych armatora, celem zebrania wszystkich puzzli pod linkiem. Jak wskazał, poszczególne puzzle będą udostępniane różnymi kanałami. Na pytanie o to, czy jest to konkurs i można coś wygrać, wskazał, że to jedynie zabawa skierowana do osób obserwujących Polferries w sieci. Niewątpliwie dodany fragment wzbudza zainteresowanie i rodzi pytania.
Udostępniony pierwszy element ukazuje fragment kadłuba. Możemy się domyślać, że jest to jakaś jednostka w budowie, że jest to element konstrukcyjny. Nie wiemy jednak, czy to historyczny statek PŻB, czy nowa budowa, o której Polferries informowało w sierpniu.
Mowa o czarterze nowo budowanego promu ro-pax w jednej z włoskich stoczni. Od ogłoszenia informacji o podpisaniu umowy minęły już 2 miesiące. Dotychczas nie zostały opublikowane żadne zdjęcia z budowy, a jedynie cyfrowe proste wizualizacje gotowego promu. Pozostaje oczekiwać na kolejne elementy układanki, by poznać czy jest to rozwiązanie zagadki.
Ostatni nowy prom PŻB pozyskało na przełomie wieku. Od ponad 20 lat PŻB pozyskiwało jedynie używane jednostki. Czarter nowej jednostki pozwoli znacząco odmłodzić flotę polskiego armatora. Włoski projekt w stoczni Visentini ma zostać skończony w 2024 roku. Wówczas prom wejdzie do floty Polferries.
Źródło: Polferries

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











