Pierwszy lot śmigłowca Leonardo AW101
Leonardo celebruje współpracę przemysłową i wkład swoich zakładów rozmieszczonych w Polsce, Wielkiej Brytanii i Włoszech, które zbudowały śmigłowiec AW101 dla Polskiej Marynarki Wojennej. Koncern przygotowuje cztery śmigłowce AW101 dla polskiego resortu obrony, które podejmą misje ZOP i CSAR. Pierwszy lot miał na celu przetestowanie głównej struktury płatowca, systemu sterowania i pracy silnika.
Leonardo ma przyjemność ogłosić, że pierwszy śmigłowiec AW101 (ZR285) Polskiej Marynarki Wojennej wykonał swój pierwszy lot na terenie firmy w Yeovil. Lot uwzględniał testy funkcjonalne głównych systemów płatowca, systemu sterowania, ponadto przeprowadzono kontrolę obsługi silnika w celu sprawdzenia zakresu prędkości śmigłowca. Obwiednia lotu zostanie teraz otwarta dla dalszych testów, aby zbadać zamówione i zamontowane na śmigłowcu wyposażenie dla realizacji misji.
To osiągnięcie jest przykładem dobrze zintegrowanego zespołu Leonardo obejmującego Polskę, Wielką Brytanię i Włochy. Podkreśla siłę współpracy między Leonardo i głównym przedstawicielem firmy w Polsce – PZL-Świdnik, który działa jako główny wykonawca: wszystkie zespoły z trzech krajów ściśle współpracują ze sobą, aby zapewnić polskiemu Ministerstwu Obrony Narodowej te zaawansowane zdolności.
W kwietniu 2019 r. zostało ogłoszone dostarczenie polskiemu resortowi obrony narodowej czterech śmigłowców AW101 wraz z kompleksowym pakietem zintegrowanej logistyki oraz szkoleń. Śmigłowce te znacząco zwiększą zdolności lotnictwa Marynarki Wojennej RP.
PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą i odpowiada za całość realizacji kontraktu, a w Leonardo, w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca. AW101 wykonywać będzie szereg misji będąc na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP, w tym zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP) oraz bojowe poszukiwanie i ratownictwo (CSAR).
AW101 dla Brygady Lotnictwa Morskiego wyposażone będą w najnowocześniejsze systemy misji m. in. autopilot z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Ponadto AW101 wyposażone będą w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modem S. Będą również wyposażone w pokładowy karabin maszynowy 12,7 mm.
Dodatkowo, reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku zapewnią dobrą widoczność w każdych warunkach pogodowych. Zoptymalizowane wyposażenie medyczne i ratownicze, w tym dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym są kolejnymi elementami wyposażenia w ramach konfiguracji CSAR. Ponadto śmigłowce AW101 posiadać będą na swoim wyposażeniu system pływaków awaryjnych, tratwy ratownicze i zestaw przetrwania w chłodnym klimacie.
„To był pierwszy lot nowego śmigłowca AW101 ZOP zbudowanego w Yeovil dla Wojska Polskiego. Lot stanowi nie tylko kulminację procesu projektowania i produkcji, ale także początek fazy dokładnych testów rozwojowych śmigłowca. Oczekuje się, że odbędzie się łącznie 700 godzin testów w locie tych czterech jednostek, które potwierdzą prawidłowe działanie każdej maszyny, a także rozwiną i walidują szeroki zakres misji oraz zmian w stosunku do standardowego AW101, wyspecyfikowanych przez odbiorcę” – powiedział Miles Barnett, starszy pilot testowy w Leonardo Helicopters (Wielka Brytania).
Wyposażony w złożoną awionikę i systemy misji, w połączeniu z dużym zasięgiem i wytrzymałością, dzięki możliwości wykorzystania dwóch z trzech silników do lotów rejsowych, śmigłowiec AW101 zapewnia wytrzymałość operacyjną we wszystkich zadaniach. Ta elastyczność zadań sprawia, że AW101 jest najbardziej zaawansowanym, wszechstronnym i wydajnym wielozadaniowym śmigłowcem obecnie dostępnym. Śmigłowiec jest już w służbie w niektórych z najważniejszych krajów NATO, takich jak Włochy, Wielka Brytania, Kanada, Dania, Norwegia i Portugalia.
„Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej RP pozyska potężne śmigłowce AW101, które z szachownicą w barwach narodowych strzec będą bezpieczeństwa na Bałtyku. Projekt śmigłowca jest przykładem udanej kooperacji przemysłu obronnego Włoch i Wielkiej Brytanii, a dzisiaj PZL-Świdnik, będąc częścią Leonardo Helicopters przyłącza się do światowej czołówki produkując znaczną część struktur lotniczych tego śmigłowca, nie tylko dla programu polskiego, ale też innych odbiorców na świecie. Dla nas, zarządu i wszystkich pracowników PZL-Świdnik jest to wielka satysfakcja brać udział w tym programie” – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
„Ten pierwszy lot polskiego AW101 jest świadectwem wyjątkowości europejskich zespołów Leonardo, które obejmują Polskę, Wielką Brytanię i Włochy. Ta współpraca oznacza, że możemy zapewnić klientowi wysokiej klasy zdolności, aby sprostać wymogom stawianym dla misji operacyjnych polskiego MON” – skomentował Gian Piero Cutillo, dyrektor zarządzający Leonardo Helicopters.
„Wraz z umową główną na dostawy czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej. Zarówno w tym kontrakcie, w którym PZL-Świdnik jest tzw. głównym wykonawcą, jak i we wszystkich naszych propozycjach ofertowych dla polskiego resortu obrony w zakresie śmigłowców zawsze dbamy o korzyści dla Polski, od obronnych po gospodarcze” – dodał Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
Źródło: Leonardo
Related Posts
- Ukraina zamawia kolejne dwie korwety w ramach strategii bezpieczeństwa morskiego
- Okręty podwodne S-80 i nowy system AIP-BEST. Czy to wystarczy Hiszpanom, aby wygrać w programie ORKA?
- Odbudowa potencjału szkoleniowego ZOP w MW RP
- Umowa o budowę statku – spory dotyczące zmian do umowy
- „Oceania” uratowana: ministerstwo przyznaje dodatkowe środki
Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Najpopularniejsze
Poprzedni artykuł:
Następny artykuł:
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.