PKN Orlen zwiększy wydobycie w Norwegii do ok. 4 mld m³ gazu rocznie

PKN Orlen planuje w ciągu kilku lat zwiększyć wydobycie na Norweskim Szelfie Kontynentalnym do 4 mld m³ gazu ziemnego z ok. 3 mld obecnie, poinformował prezes Daniel Obajtek.
„Będziemy realizować coraz większe inwestycje w Norwegii, w ciągu kilku lat nasza produkcja wzrośnie z 3 do 4 mld m³ gazu” – powiedział Obajtek podczas podpisania umowy na dostawy LNG z Sempra Infrastructure.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pkn-orlen-podpisal-z-sempra-infrastructure-z-usa-dlugoterminowa-umowe-na-lng/
Szef PKN Orlen zapewnił jednocześnie, że koncern nie przedłuży wygasającego kontraktu, ani nie podpisze nowej umowy na dostawy ropy z Rosnieftem.
„Te 3,6 mln ton ropy rocznie uzupełnimy z innych kierunków, przez wszystkim z Zatoki Perskiej i USA. Te dostawy mamy już zabezpieczone i dzięki temu będziemy mieli ok. 90 proc. ropy spoza Rosji w naszym systemie” – dodał Obajtek.
Źródło: ISBnews

-
Rosyjski atak na turecki statek w Czarnomorsku

12 grudnia podczas rosyjskiego ataku w obwodzie odeskim doszło do pożaru na jednostce Cenk T w porcie Czarnomorskim. Operator podał, że statek przewoził żywność, nie było informacji o ofiarach. Turcja oficjalnie wezwała do wstrzymania działań zagrażających bezpieczeństwu żeglugi na Morzu Czarnym.
W artykule
Co wiadomo o uderzeniu
W Czarnomorsku doszło do pożaru na tureckiej jednostce handlowej Cenk T. W komunikatach i depeszach przewija się jeden szczegół, który zmienia optykę: ładunek stanowiła żywność. Żadnych opowieści o „strategicznych komponentach”, żadnej wygodnej zasłony dymnej. Twardy fakt brzmi banalnie, więc jest dla propagandy wyjątkowo niewygodny. To kolejny przykład, jak bezpieczeństwo żeglugi na Morzu Czarnym staje się elementem presji politycznej i gospodarczej.
Turcja odniosła się do incydentu, wskazując na zagrożenie dla bezpieczeństwa morskiego oraz swobody żeglugi. To nie jest dyplomatyczne „zaniepokojenie” wrzucone na autopilota. To sygnał państwa, którego armatorzy operują na trasach prowadzących do ukraińskich portów, więc ryzyko nie jest akademickie.
Morze Czarne jako narzędzie presji
W sieci temat sprzedaje się jako dowcip o wojnie z „tureckimi pomidorami”. Tyle że za tym żartem kryje się bardzo czytelny przekaz. Uderzenie w statek z żywnością działa jak ostrzeżenie dla armatorów i ubezpieczycieli: bandera nie daje gwarancji, a wejście do ukraińskiego portu ma koszt polityczny i finansowy, który każdy musi skalkulować sam.
To właśnie jest gra Moskwy. Nie potrzeba formalnej blokady, nie trzeba ogłaszać „zamknięcia morza”. Wystarczy dosypać niepewności. Kilka takich zdarzeń, kilka nagrań, kilka komunikatów o pożarze i nagle część rynku zaczyna omijać region, bo rachunek ryzyka przestaje się spinać.
Dzień później Ukraina informowała też o uderzeniu rosyjskiego drona w turecki statek VIVA z ładunkiem oleju słonecznikowego który płynął do Egiptu. Ten wątek dokłada do obrazu kolejną warstwę napięcia, bo sugeruje, że ryzyko nie kończy się na nabrzeżu.
Wniosek jest nieprzyjemnie prosty. Morze Czarne coraz częściej przestaje być przestrzenią handlu, zaczyna być przestrzenią wymuszania. Gdy celem staje się statek z żywnością, opowieść o „precyzyjnej wojnie” zostaje już tylko w papierowych komunikatach.
Aktualizacja: Turcja wskazuje na zagrożenia dla bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czarnym po ataku na statek handlowy w Czarnomorsku.









