Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Jak oceniają przedstawiciele projektu, pod warunkiem wskazanych inwestycji dotyczących sieci transportowej i jej koordynowania, możliwe jest w regionie spełnienie zawartego w unijnej Białej Księdze transportu założenia przeniesienia do 2030 r. 30 proc. transportu towarów na odległościach większych niż 300 km z dróg lądowych na transport wodny lub kolej.
Województwa śląskie i opolskie oraz czeski Kraj Morawsko-Śląski i Kraj Żyliński na Słowacji od ponad siedmiu lat współpracują w ramach Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (EUWT) pod nazwą Tritia. Wspólnie realizują projekty w zakresie m.in. jakości powietrza (Air Tritia) czy transportu (Trans Tritia).
Realizowany od 2017 r. projekt Trans Tritia zakłada poprawę planowania i koordynacji transportu towarowego na pograniczu trzech państw. Chodziło m.in. o stworzenie założeń rozwoju transportu towarowego we wszystkich formach – z wykorzystaniem sieci drogowej i kolejowej, jak i transportu wodnego czy lotniczego.
W projekcie, którego liderem projektu jest Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju, a partnerami m.in. uczelnie, samorządy i instytucje wspierania biznesu z trzech państw, przygotowano analizy i opracowania. Mają one pomóc w skoordynowaniu projektów infrastrukturalnych i organizacyjnych na całym obszarze przygranicznych regionów.
Jak zaznaczyła podczas czwartkowej konferencji prasowej podsumowującej projekt jego menadżer Aleksandra Krawucka, partnerzy projektu – w odniesieniu do celów unijnej Białej Księgi Transportu – jako główną myśl przyjęli, że do 2030 r. transport na odległości ponad 300 km powinien być przeniesiony w wysokości pow. 30 proc. na kolej i drogi wodne – w odniesieniu do dzisiejszych przepływów towarów.
Prof. Katarzyna Dohn z Politechniki Śląskiej wskazała, że na podstawie analizy dokumentów strategicznych krajowych i regionalnych, otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego oraz wytycznych z opracowanego modelu transportowego, powstały m.in. strategia rozwoju transportu multimodalnego w regionie oraz wskazano rozwiązania infrastrukturalne i organizacyjne.
W oparciu o te założenia stworzono plany działania, mające na celu niwelowanie wąskich gardeł, zidentyfikowanych m.in. w infrastrukturze linowej i na przejściach granicznych. Obejmują one wzmacnianie istniejącej infrastruktury i budowanie nowej. Prof. Lilla Knop z Politechniki Śląskiej uściśliła, że zakreślono 67 projektów infrastrukturalnych i trzy projekty organizacyjne – związane z powołaniem obserwatorium, koordynatora transportu multimodalnego dla obszarów oraz centrów kompetencji.
Prof. Pavel Santarius z VŠB – Uniwersytetu Technicznego w Ostrawie akcentował, że sieć drogowa na terytorium Tritia jest obecnie w dobrym stanie i nie widać zasadniczych problemów dla rozwoju transportu drogowego. „Żeby było możliwe przesunąć ten transport na drogi wodne, one muszą istnieć. Odrzańska Droga Wodna jest w pewnym sensie drogą żeglowną do Kędzierzyna-Koźla, ew. do Gliwic, tam przebiegają modernizacje” – przypomniał Santarius.
„Przedstawiliśmy dalsze możliwości w kierunku na Republikę Czeską oraz założenia strony polskiej wybudowania Kanału Śląskiego, który miałby łączyć Odrę i Wisłę. W planie przedstawiliśmy, jakie budowy i w jakim terminie trzeba wykonać i przymierzyliśmy się do potrzebnych kwot” – wskazał.
W odniesieniu do sieci kolejowej, której stan, podobnie jak drogi, określono pozytywnie, oszacowano możliwości przeniesienia towarów z ciężarówek na pociągi oraz związane z tym perspektywy jej przepustowości i potrzebne inwestycje. „W tym całym powiązaniu powinny powstać centra przeładunkowe” – dodał naukowiec zaznaczając, że chodzi zarówno o rozwój już istniejącej infrastruktury oraz tworzenie nowej, powiązanej z planowanymi drogami wodnymi.
Prof. Dohn zaznaczyła, że wszystkie analizy i zapisy zawarte w strategii i planach działania miały na celu spełnienie wymagań Białej Księgi transportu na 2030 r. „Konkretne wartości będą w bardzo dużym stopniu uzależnione od pozyskania środków finansowych na realizację projektów infrastrukturalnych (…) i koordynacji działań zainteresowanych rozwojem transportu intermodalnego” – zastrzegła specjalistka.
Krawucka dodała, że symulacje przeprowadzone w ramach tworzenie modelu transportowego potwierdziły, że przy zastosowaniu wskazań i realizacji zadań wynikających z projektu, zrealizowanie wytycznych Białej Księgi do 2030 r. na obszarze Tritia jest możliwe.
Partnerami projektu Trans Tritia, poza koordynująca go GAPR, są Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Kraju Morawsko-Śląskiego z Ostrawy i firma Dopravni Projektovani ze strony czeskiej oraz Uniwersytet w Żylinie i firma Výskumný ústav dopravný (VÚD) ze strony słowackiej. Budżet projektu, zapewniony przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, przekroczył 1 mln euro.
Źródło: PAP