Polska gospodarka morska na Międzynarodowych Targach POSIDONIA 2018

4 czerwca br. w Atenach rozpoczęły się Międzynarodowe Targi POSIDONIA 2018. W tym roku Polska po raz pierwszy zaprezentowała stoisko narodowe, na którym są obecne firmy rodzimej branży morskiej. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej reprezentował minister Grzegorz Witkowski. Gościem specjalnym tegorocznej wystawy był Aleksis Tsipras, premier Republiki Greckiej, który dokonał oficjalnego otwarcia tegorocznej wystawy.

W czasie zwiedzania targów premier Tsipras pojawił się przy polskiej ekspozycji, by przywitać się z ministrem Witkowskim, jak również reprezentantami morskiego sektora polskiej gospodarki.

Drugi dzień wystawy rozpoczęło seminarium, na którym prezentowali się przedstawiciele polskiego przemysłu stoczniowego. Mówili o potencjale, który tkwi w każdej instytucji reprezentowanej na targach. Seminarium było zorganizowane z inicjatywy Polskiej Ambasady RP w Atenach, we współpracy z MGMiŻŚ oraz MSZ.

Aktywny udział w tej części targów wziął wiceminister Grzegorz Witkowski. W swojej wypowiedzi poruszył wiele istotnych aspektów dotyczących rozwoju branży morskiej w Polsce. Minister zaprezentował szeroki zakres założeń do osiągnięcia w dłuższej perspektywie. Są to niezmiennie – aktywacja gospodarki jako całości oraz zachęcenie międzynarodowego biznesu do wejścia i zainwestowania na polskim rynku stoczniowym. Kolejnym istotnym celem jest stworzenie przyjaznego otoczenia legislacyjnego, które napędzi rozwój przedsiębiorstw.

Polskie stocznie i biura projektowe są w stanie zaprojektować i wybudować nawet wysoce zaawansowane jednostki i konstrukcje, w myśl zasady „good value for money”. „Tworzenie przyjaznego otoczenia prawnego wokół sektora morskiego ma za zadanie zachęcić potencjalnych klientów do poszukiwania możliwości współpracy z polskim sektorem stoczniowym” – mówił minister Witkowski. Następnie uczestnicy seminarium przedstawiali charakterystykę poszczególnych firm wchodzących w skład polskiej branży stoczniowej. Prezentowali dostępne produkty i usługi, które są świadczone dla sektora gospodarki morskiej. Paneliści podkreślali jak ogromne są możliwości tkwiące w rozwijającej się polskiej gospodarce morskiej. Mówili również o rosnącym znaczeniu naszego przemysłu stoczniowego wśród zagranicznych kontrahentów.

W tym kluczowym dniu został podpisany również list intencyjny między Polską a Grecją. Dokument dotyczy współpracy w zakresie gospodarki morskiej obu krajów i określa zasady przyszłej współpracy w zakresie promocji produktów i usług naszych gospodarek. Ideą jest poszukiwanie nowych rozwiązań, które umożliwią rozwój obu krajowych rynków, zgodnie z zasadami równości, suwerenności i wzajemnego szacunku. Ponadto przedstawiciele obu krajów wyrazili chęć wymiany dobrych praktyk, wspólnego promowania polityki morskiej, która charakteryzuje się dużym potencjałem. Ze strony MGMiŻŚ dokument sygnował minister Grzegorz Witkowski.

Tegoroczne targi odbywają się w terminie 4-8 czerwca 2018. Wystawa jest organizowana regularnie co dwa lata, już od roku 1969. Jest to największe tego typu wydarzenie, które skupia międzynarodowy przemysł stoczniowy oraz światowych ekspertów z tej dziedziny.

Na targach POSIDONIA prezentowane są najnowsze innowacje pojawiające się na rynku stoczniowym. Od 2014 roku wystawa obejmuje również ekspozycję części zamiennych, akcesoryjnych.

Temu międzynarodowemu wydarzeniu niezmiennie towarzyszy szereg wydarzeń, tj. jak takich jak konferencje, seminaria, warsztaty, regaty czy impreza biegowa. Organizatorem jest Ministerstwo Spraw Morskich i Polityki Wyspiarskiej, Unia Greckich Armatorów oraz Grecka Izba Żeglugowa.

Źródło: MGMiŻŚ

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski