Południowokoreańska Hanwha Group przejmuje Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering 
Opublikowane:
28 września, 2022
Zakup DSME przez czebol Hanwha Group, znany w Polsce z dostaw podwozi do AHS Krab i zamówień na haubice K9, zapewni Korei Południowej utrzymanie pozycji lidera na tamtejszym rynku.
Hanwha Group podpisała 26 września protokół ustaleń (MoU) z Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering (DSME), nabywając 49,3 proc. udziałów DSME od największego udziałowca DSME, KDB Bank of Industry, poprzez podwyższenie kapitału grupy.
Tym samym jest prawie pewne, że nowym właścicielem DSME zostanie Hanwha Group (HG) a nie wymieniany do niedawna w tej roli jego największy konkurent Hyundai Heavy Industries. Wiadomo, że cena przejęcia wynosi około 2 bilionów wonów (KR) tj. ok. 1,4 mld USD, co stanowi zaledwie jedną trzecią ceny, którą HG chciało zapłacić, gdy próbowało kupić DSME w 2008 roku.
O ile nie nastąpi niespodziewana oferta konkurencyjnych inwestorów, którzy zaproponują lepsze warunki wykupu niż Hanwha, to DSME będzie należała do HG do końca tego roku. Dzięki temu DSME uniknie podziału na mniejsze podmioty sprzedawane osobno różnym inwestorom.
Planowana transakcja zostanie przeprowadzona w następujący sposób: Hanwha Aerospace i Hanwha Systems zainwestują odpowiednio 1 bilion KRW (ok. 700 mln USD) i 500 miliardów KRW (ok. 350 mln USD), Hanwha Impact Partners, zainwestuje 400 miliardów KRW (ok. 280 mln USD) a trzy oddziały Hanwha Energy zainwestują 100 miliardów KRW (ok. 70 mln USD). KDB Bank of Industry pozostanie jako udziałowiec mniejszościowy z 28,2 proc. akcji.
Strategia HG polegająca na zwiększeniu zaangażowania w przemyśle obronnym odegrała kluczową rolę w przejeciu DSME. Grupa obecnie reorganizuje swoją strukturę biznesową w oparciu o plan wspierania przemysłu obronnego jako swojej przyszłości, myśląc o przekształceniu się w „koreański Lockheed Martin” poprzez połączenie sektorów obronnych Hanwha Corporation i Hanwha Defense w Hanwha Aerospace.
Dzięki przejęciu DSME, które specjalizuje się w budowie okrętów wojennych w tym okretów podwodnych, HG ma stać się czołowym koreańskim konglomeratem obronnym posiadającym najsilniejszy klaster przemysłowy z zakresu obrony lądowej, morskiej i powietrznej. Ponadto umożliwi to firmie rozszerzenie zakresu działalności na rynek napraw i modernizacji tego rodzaju sprzętu.
HG ma na celu uzyskanie efektu synergii rynków zbytu w celu zwiększenia eksportu produktów obronnych a także zastosowania technologii militarnego pochodzenia do cywilnych statków handlowych oraz zwiększenie inwestycji DSME w badania i rozwój. Planowane jest m.in. rozwijanie zdolności rozwoju autonomicznych statków handlowych.
DSME ma obecnie kontrakty na budowę statków o wartości 28,8 mld USD (41 bilionów KRW) na najbliższe 4 lata.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp wykorzystywany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych, które nie umożliwiają identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.