Miasto poszukuje wykonawcy budowy pomnika wybitnego inżyniera Tadeusza Wendy. Monument zrealizowany na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady Mola Rybackiego.
Miasto poszukuje wykonawcy budowy pomnika wybitnego inżyniera Tadeusza Wendy. Monument zrealizowany na podstawie zwycięskiego projektu toruńskiego rzeźbiarza Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, stanie na końcu pirsu nr 1 u nasady Mola Rybackiego.
W roku 2017 rozstrzygnięty został konkurs na projekt pomnika upamiętniający Tadeusza Wendę, ojca założyciela gdyńskiego portu, który przez 16 lat kierował jego budową i rozwojem. Projekt Macieja Jagodzińskiego- Jagenmeera, prezentuje inżyniera stojącego na cokole i roztaczającego wizję przyszłego portu gdyńskiego.
W prawym ręku trzyma zwoje map i dokumentacji przedstawiających koncepcje swojego dzieła. Lewą ręką wskazuje w kierunku obecnego Nabrzeża, jakby tłumaczył i wyjaśniał sprawy związane z budową portu. W konsultacjach podczas powstawania pomnika brała udział wnuczka Tadeusza Wendy – Hanna Wenda Uszyńska oraz Wojciech Szczurek, prezydent miasta Gdyni.
„Tadeusz Wenda to wyjątkowa postać dla naszego miasta. Ojciec założyciel portu, wizjoner, patriota i wspaniały człowiek. Postać godna upamiętnienia i przekazywania opowieści o wybitnym inżynierze, jego dokonaniach i życiu jako historii tworzenia i rozwoju Gdyni” – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Inwestycja zostanie usytuowana u nasady Mola Rybackiego w Gdyni na pirsie nr 1, przy ul. Arkadiusza Rybickiego. Pomnik Tadeusza Wendy obejmujący postument wraz z posągiem wykonany został jako element odlewu z brązu. Monument ma 2,8 metra i realistyczny charakter, w formie przeskalowanej w proporcjach postaci ustawiony na ponad metrowym cokole z litej bryły szarego granitu.
W obrębie pomnika Tadeusza Wendy, wymieniona zostanie nawierzchnia. Na gruncie pojawi się beton dekoracyjny, a wokół zamontowana zostanie płyta granitowa. Wzdłuż pirsu nr 1, zaprojektowany został ciąg pieszy z kostki kamiennej, który zostanie połączony z pasem biegnącym wzdłuż Nabrzeża Kutrowego. Przestrzeń oświetlą energooszczędne lampy, teren zostanie uporządkowany, zyska także dwie ławki parkowe z podłokietnikami. Pomnik ma powstać do stycznia 2021 roku.
– Inwestycja w symbol historii Gdyni napawa mnie dumą i optymizmem na przyszłość. Tak jak nasze miasto rodziło się i rosło w siłę na początku XX wieku, tak teraz kontynuujemy rozwój Gdyni w wielu obszarach. Infrastruktura drogowa, zmiany względem klimatu, inwestycja w zieleń i ekologię, poprawianie jakości życia mieszkańców to priorytety, które nam stale przyświecają – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds.rozwoju.
W ramach robót budowlanych przewidziano:
roboty rozbiórkowe i ziemne,
demontaż stalowego masztu,
budowę pomnika Tadeusza Wendy obejmującą fundament wraz z postumentem oraz posągiem,
wykonanie robót elektrycznych w tym: budowę sieci oświetlenia zewnętrznego pirsu i oświetlenia pomnika,
wykonanie nawierzchni placu wokół pomnika,
małą architekturę, w tym dostawę i montaż ławek.
Potencjalni wykonawcy będą oceniani wg. kryteriów: cena oferty brutto – 60 % , okres udzielonej gwarancji i rękojmi – 15 % , termin wykonania – 20 % , ryzyko poniesienia kosztów wykonania robót dodatkowych – 5 %. Wymagany okres gwarancji i rękojmi powinien wynieść nie mniej niż 36 miesięcy.
Oferty można składać do dnia 01.09.2020 r., godz. 10:00 w siedzibie Zamawiającego: w Kancelarii Ogólnej, Urząd Miasta Gdyni adresem: al. marsz. Piłsudskiego 52/54. Szczegóły w BIP. Wykonawcy mogą uczestniczyć w publicznym otwarciu ofert tylko i wyłączanie za pośrednictwem transmisji on.
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 roku w Warszawie. W 1890 roku ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego. Następne 15 lat spędził kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 roku. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych, jako kierownik Wydziału Budowy Portów.
Od 1920 roku pracował nad projektem budowy przez Polskę własnego portu. Wszystkie kluczowe zadania – od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni, było dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 roku, pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.