Ponad 900 mln zł na przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały przetarg na modernizację stacji Gdynia Port. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi ponad 900 mln zł, a na oferty przetargowe kolejowa spółka czeka do 20 czerwca br.
Rozpisany przetarg do element szerszego projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Dotyczy on prac budowlanych na stacji kolejowej Gdynia Port. „Inwestycja przewiduje gruntową przebudowę stacji kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym wymianę nawierzchni kolejowej z podtorzem i odwodnieniem. Obejmuje ona łącznie teren 70 hektarów, 130 kilometrów torów kolejowych wraz z 355 rozjazdami i przejazdami kolejowo-drogowymi na odcinkach sześciu linii kolejowych”, podano w komunikacie.
Podmiot, który zostanie wybrany w przetargu, zainstaluje również urządzenia i systemy telekomunikacyjne oraz sieć trakcyjną wraz z zasileniem, a także zbuduje szereg obiektów inżynieryjnych i kadłubowych. Częścią inwestycji będzie budowa lokalnego centrum sterowania na stacji kolejowej Gdynia Port, które ma zapewnić sprawniejszy ruch pociągów. „W efekcie wzrośnie punktualność przejazdów i szybkość obsługi kolejowej terminali portali”, podkreślił Port Gdynia.
– Przebudowana i zmodernizowana Stacja Gdynia Port jest kluczowa dla funkcjonowania portu jak i dla bieżącej działalności przeładunkowej naszych klientów. Terminale kontenerowe zwiększają udział kolei w obsłudze ładunków skonteneryzowanych, Morski Terminal Masowy Gdynia aż w 70 procentach realizuje obsługę dzięki przewozom kolejowym. Inwestycja PKP PLK to także ważny projekt warunkujący powodzenie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni – powiedział Adam Meller Prezes Zarządu Morskiego Portu w Gdyni.
W komunikacie podano, że PKP PLK do 2020 r. zamierzają zrealizować program portowy, obejmujący porty morskie w Gdański, Gdyni, Szczecinie oraz Świnoujściu. W planach kolejowa spółka ma modernizacją Magistrali Węglowej na odcinki Chorzów Batory-Tarnowskie Góry-Zduńska Wola Karsznice, co ma usprawnić transport towarowy ze Śląska. PKP PLK planuje również warta 4 mld zł inwestycję na trasie Bydgoszcz-Trójmiasto.
Podpis: tz
Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













