Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Port Gdańsk odnotował ogromny sukces w pozyskiwaniu środków unijnych na rozwój swojej infrastruktury. Dzięki dofinansowaniu w wysokości blisko 100 mln euro z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2), port będzie mógł przeprowadzić ambitny projekt pod nazwą „Poprawa infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS dla zrównoważonego rozwoju sieci TEN-T”.
Od momentu złożenia wniosku do Komisji Europejskiej w styczniu bieżącego roku, Port Gdańsk zdobył pełną kwotę dotacji, która wynosi 99 586 250 EUR. To niewątpliwie ogromne wsparcie dla rozwoju portu i wzrostu jego konkurencyjności na międzynarodowym rynku.
Prezes Portu Gdańsk, Łukasz Malinowski, wyraża przekonanie, że realizacja tego projektu przyniesie wiele korzyści. Przebudowa nabrzeży umożliwi obsługę większych jednostek o większym zanurzeniu, co wpłynie na zwiększenie przepustowości portu oraz podniesienie standardu obsługi statków. Dodatkowo, dzięki inwestycjom, warunki pracy zostaną poprawione, a jakość obsługi statków będzie na wyższym poziomie.
Projekt zakłada przebudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, których łączna długość wynosi 1916 metrów. Wraz z modernizacją nabrzeży, zostanie zapewniona odpowiednia infrastruktura kolejowa i podziemna. Nabrzeża Wiślane i Bytomskie, usytuowane wzdłuż Kanału Portowego, oraz Nabrzeża Rudowe III i Węglowe, znajdujące się w Basenie Górniczym, zostaną objęte renowacją.
Wiceprezes Portu Gdańsk, Kamil Tarczewski, informuje, że trzy postępowania przetargowe zostały już ogłoszone w celu wyłonienia wykonawców prac budowlanych na nabrzeżach Rudowym, Bytomskim i Wiślanym. W trzecim kwartale 2023 r. planowane jest ogłoszenie czwartego przetargu dotyczącego nabrzeża Węglowego. W ten sposób port konsekwentnie realizuje swoje założenia i działa na rzecz dynamicznego rozwoju.
Projekt przewiduje również przeprowadzenie szczegółowej analizy, dotyczącej wdrożenia systemu zasilania statków z lądu w Porcie Gdańskim (OPS – Onshore Power Supply). Badanie to obejmie analizę obecnych rozwiązań OPS w innych portach morskich, ocenę przygotowania statków do odbierania energii elektrycznej z lądu, określenie zapotrzebowania na takie zasilanie w Porcie Gdańskim oraz plan wdrożenia tej nowej technologii.
Okres realizacji inwestycji został zaplanowany na lata 2023-2027. Port Gdańsk ma ambitne cele rozwojowe i dzięki otrzymanym środkom finansowym z Unii Europejskiej będzie w stanie zrealizować swoje plany, co przyniesie korzyści nie tylko dla samego portu, ale również dla całego regionu i polskiej gospodarki.
Źródło: Port Gdańsk/MD


Na Morzu Bałtyckim zakończono instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power – pierwszej tego typu inwestycji w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. To milowy krok na drodze do uruchomienia jednego z największych projektów energetycznych w historii kraju.
W artykule
Baltic Power – wspólne przedsięwzięcie spółki ORLEN i kanadyjskiego koncernu Northland Power – zakończyło jeden z kluczowych etapów realizacji morskiej farmy wiatrowej: instalację dwóch morskich stacji elektroenergetycznych OSS West i OSS East. Każda z nich waży 2500 ton i została osadzona około 20 km na północ od Choczewa.
To właśnie za ich pośrednictwem energia wytwarzana przez 76 turbin wiatrowych o jednostkowej mocy 15 MW będzie przesyłana kablami eksportowymi na ląd, do stacji elektroenergetycznej w gminie Choczewo.
Zgodnie z założeniami projektu Baltic Power, możliwie największy zakres prac realizowany jest przez polskie podmioty. Elementy obu stacji powstały w stoczniach w Gdyni i Gdańsku, a za ich konstrukcję odpowiadała Grupa Przemysłowa Baltic – spółka należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu.
Po zakończeniu prac stalowe konstrukcje przetransportowano do Danii, gdzie przeprowadzono ich finalne wyposażenie. Stacje osiągnęły wówczas docelową masę 2500 ton. Na pokładach zamontowano m.in. systemy transformatorowe (230 kV i 66 kV), urządzenia sterowania i nadzoru, generatory diesla oraz dźwigi dostarczone przez polską firmę Protea.
Instalacja morskich stacji elektroenergetycznych to jedno z kluczowych wyzwań projektu. Jej pomyślne zakończenie potwierdza wysoki poziom kompetencji zaangażowanych partnerów.
Ireneusz Fąfara, prezes ORLEN
Jak dodał, udział krajowych przedsiębiorstw w budowie komponentów dla farmy Baltic Power stanowi nie tylko impuls rozwojowy dla krajowego przemysłu, ale także buduje jego zdolności do udziału w kolejnych projektach offshore.
Udział polskich firm w całkowitym cyklu życia farmy Baltic Power – od projektowania przez budowę aż po eksploatację – szacowany jest na minimum 21 procent. Oprócz elementów stacji, w Polsce powstają także gondole turbin, fundamenty, kable lądowe oraz inne komponenty, a lokalne firmy odgrywają rolę głównych wykonawców w pracach instalacyjnych i budowlanych.
Zakończenie budowy farmy przewidywane jest na 2026 rok. Następnie rozpocznie się faza testów, certyfikacji oraz proces pozyskiwania pozwoleń.
Baltic Power będzie pierwszą morską farmą wiatrową na polskich wodach Bałtyku. Jej moc zainstalowana sięgnie 1,2 GW, a roczna produkcja energii wyniesie nawet 4 TWh – co odpowiada około 3% krajowego zapotrzebowania. Pozwoli to zasilić ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.
Farma Baltic Power obejmuje obszar o powierzchni ponad 130 km², zlokalizowany 23 km od brzegu – na wysokości Łeby i Choczewa. Oznacza to, że jej powierzchnia jest porównywalna z obszarem całej Gdyni. Zrealizowana w tym miejscu inwestycja nie tylko wzmocni bezpieczeństwo energetyczne kraju, ale również wpisuje się w szerszy kontekst transformacji energetycznej i wykorzystania potencjału Morza Bałtyckiego – jako kluczowego obszaru dla zeroemisyjnej energetyki w Europie.
Źródło: Grupa ORLEN