Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Port Gdańsk z nowymi urządzeniami przeładunkowymi

W świecie logistyki i transportu, efektywność i niezawodność są kluczowe. Właśnie te wartości stały za ostatnią inwestycją Portu Gdańsk Eksploatacja. Zrozumienie tego, że kluczem do sukcesu jest inwestowanie w nowoczesne technologie, doprowadziło do zakupu nowych urządzeń przeładunkowych, które odróżniają się wyraźnie wyższą wydajnością niż poprzednie.

Wkrótce na Nabrzeże Dworzec Drzewny zostaną dostarczone dwa nowe żurawie samojezdne Liebherr LHM 550. Pierwszy pojawi się w drugiej połowie czerwca 2023 roku, a drugi pod koniec roku. Żurawie te są wyposażone w chwytaki do węgla i rudy oraz uniwersalny spreader kontenerowy, co umożliwia jednoczesny przeładunek większej ilości towarów przy mniejszej liczbie operacji. Na Nabrzeże Szczecińskie w grudniu tego roku zostaną dostarczone dwa nowe żurawie samojezdne Liebherr LHM 280. Posiadają one możliwość przeładunku towarów masowych, takich jak węgiel i zboże, oraz blach w kręgach (c-haki) i jeden uniwersalny spreader kontenerowy. Umowy dotyczące tych żurawi zostały już podpisane, a płatności realizowane są zgodnie z harmonogramem zawartym w umowie.

PG Eksploatacja zakupiła również myjnię samochodową do mycia kół i podwozi pojazdów, która obecnie jest na etapie finalizacji montażu. Jest to w pełni mobilne urządzenie, pracujące w zamkniętym obiegu, co oznacza, że nie emituje żadnych zanieczyszczeń poza swoim obiektem. Wkrótce będzie działać w rejonie Basenu Górniczego, na części nowo utwardzonego placu między posterunkiem Ochrony F1 a wagami samochodowymi. Urządzenie to jest wyposażone w automatyczne przenośniki zgrzebłowe do usuwania zanieczyszczeń.

Łukasz Malinowski, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

PG Eksploatacja zorganizowała także zakup i instalację około 70 kurtyn wodnych oraz armat wytwarzających mgłę wodną, które spełniają zalecenia dotyczące podlewania placów składowych w Rejonie Basenu Górniczego. Podobne rozwiązania stosowane są również przez innych operatorów. Dodatkowo, sprzątanie placów odbywa się na mokro, a zebrany materiał surowy jest wywożony na specjalne składowiska odpadów. Port współpracuje również ze strażakami, korzystając z ich wiedzy. W przypadku silnego wiatru, gdy Kapitanat Portu wstrzymuje prace na nabrzeżach, operatorzy również zawieszają przeładunek i nie załadują węgla na ciężarówki z dużej wysokości, aby ograniczyć pylenie. Większość węgla jest transportowana z terenu portu koleją, a taśmociągi i ładowarki służą do przeładunku towarów. Taśmociągi również są podlewane wodą, co przyczynia się do sprawnego przeładunku.

Czyszczenie ulic i rekultywacja hałd

Port Gdańsk oraz wszyscy operatorzy działający w tym obszarze sprzątają drogi, chodniki, parkingi, ścieżki cumownicze znajdujące się na terenach należących do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Dodatkowo, zgodnie z uzgodnieniami z zarządcą dróg publicznych, port dba o czystość dróg miejskich. Obecna akcja czyszczenia trwać będzie do 15 lipca, a w razie potrzeby może być kontynuowana. Obecnie czyszczone są ulice Ku Ujściu, Trasa Sucharskiego, Przetoczna, tunel pod Martwą Wisłą oraz początek ulicy Płażyńskiego. Łącznie obejmuje to ponad 287 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni.

Jednocześnie spółki odpowiedzialne za przeładunek węgla dbają o odpowiednie nawadnianie hałd, dostosowując je do aktualnych warunków pogodowych. W celu zapobiegania pyleniu, ciągi komunikacyjne i place składowe są czyszczone na mokro za pomocą specjalistycznego sprzętu przeładunkowego, a zebrane w ten sposób produkty są wywożone na składowiska odpadów. Na hałdach stosuje się specjalne preparaty celulozowe i polimerowe, które zmniejszają zapylenie. W przypadku hałd, które zaczynają parować i dymić pod wpływem dużej ilości wody, przeprowadza się zagęszczanie w celu odcięcia dopływu tlenu do palących się ognisk. Może to prowadzić do powstawania dymu i pary wodnej, jednak po ustabilizowaniu się takiej hałdy te efekty ustępują. Zagęszczanie jest przeprowadzane zgodnie z technologią stosowaną przez firmy zajmujące się składowaniem węgla. Surowiec składowany jest laminowany, co powoduje powierzchniowe związanie go i znacznie wzmacnia jego odporność na wpływ wiatru.

Przeładunek węgla i zboża

W letnim okresie na terenie Portu Gdańsk będą kontynuowane operacje przeładunkowe węgla w zależności od intensywności transportu tego surowca przez odbiorców w kraju. W miarę zbliżania się jesieni rozpocznie się również ponowny przyjęcie i przeładunek węgla na kolejny sezon grzewczy.

Surowiec ten nie jest dostarczany tylko do gospodarstw domowych, ale także do elektrociepłowni, aby zapewnić miastom ciepło i energię elektryczną. Firmy logistyczne, zatrudnione m.in. przez elektrociepłownie, będą dostarczały węgiel do docelowych miejsc, przestrzegając wytycznych dotyczących prędkości transportu i zabezpieczania ładunków plandekami. Większość ładunków, około 80%, opuszcza port drogą kolejową.

Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk

W przypadku transportu drogowego, jeśli przewoźnicy nie będą przestrzegać procedur, Port będzie współpracował z Policją w celu egzekwowania zasad dotyczących poruszania się pojazdami ciężarowymi po drogach publicznych.

Przedsiębiorstwa zajmujące się przeładunkiem węgla w Porcie Gdańsk to: Port Gdański Eksploatacja, Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Port Północny, Rudoport, J&S Energy, Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Składowe Siark-Port, Speed, Węglobud i Weglokoks, Handel i Minerały Nowak oraz Polcopper. Od początku zwiększonego przeładunku węgla w Porcie Gdańsk, zarząd portu utrzymuje dialog z operatorami w celu maksymalnego ograniczenia negatywnych skutków takiego przeładunku, takich jak nadmierne pylenie. Operatorzy portowi zapewniają, że podejmują wszelkie możliwe działania w celu bieżącego ograniczania tych skutków. Codziennie przedstawiciele Portu pozostają w kontakcie z operatorami i reagują na bieżąco na sytuacje na placach. Węgiel z terenu dzierżawionego przez Siark-Port zostanie wywieziony do końca maja.

Mniej zanieczyszczeń, więcej miejsc parkingowych i czujników

W celu rozładowania potencjalnych korków spowodowanych przez ciężarówki, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przeznaczył tereny pod organizację punktów buforowych dla TIR-ów. Miejsca te, zwane miejscami postojowymi, znajdują się przy ulicach: Budowniczych Portu Północnego (150 miejsc postojowych), Ku Ujściu (80 miejsc), Załogowej (obecnie około 50 miejsc, z możliwością zwiększenia do 300), Śnieżnej-Handlowej (170 miejsc). Planowane są również parkingi buforowe przy ulicy Kontenerowej (na 600 samochodów) i Budowniczych Portu Północnego (na 150 miejsc). Obecnie Port stara się również o zgodę Miasta Gdańska na utworzenie dodatkowych miejsc postojowych dla samochodów w okolicy Portu, ze względu na możliwy wzrost liczby transportów zboża z magazynów w całej Polsce do Portu, a następnie drogą morską do docelowych krajów.

Dodatkowo, na stronie internetowej www.portgdansk.pl umieszczono aplikację, która umożliwia dostęp do historycznych danych dotyczących jakości powietrza w okolicy portu. Dzięki tej aplikacji można sprawdzić jakość powietrza w danym miejscu w określonym dniu, a także śledzić zmiany jakości powietrza w ciągu ostatnich dni. Cztery nowe wykresy przedstawiają uśrednione dane godzinowe z ostatnich trzech dni oraz uśrednione dane dobowe z ostatnich siedmiu dni. Czujniki monitorujące jakość powietrza, nazywane YetiBoxami, są rozmieszczone w siedmiu lokalizacjach: na terenie Wolnego Obszaru Celnego, przy nabrzeżach Szczecińskim, Oliwskim, Krakowskim, Zakręcie Pięciu Gwizdków, na ulicy Marynarki Polskiej i w Porcie Zewnętrznym. Wykresy z danymi są dostępne pod adresem: https://bit.ly/3pQdSm9. Informacje dotyczące jakości powietrza są również podawane na antenie Radia Gdańsk. Port Gdańsk planuje także zainstalować kolejny, jeszcze bardziej czuły czujnik w miejscu wskazanym przez Radę Dzielnicy Nowy Port.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk wspólnie z przedstawicielami dzielnicy Nowy Port działa w celu uzyskania zgody zarządcy terenów miejskich na nowe nasadzenia drzew w tej części miasta i prowadzi rozmowy z innymi dzielnicami w celu zwiększenia liczby drzew również tam. Obecnie port planuje posadzenie 4 tysięcy drzew, ale do tego potrzebna jest formalna zgoda zarządcy terenów miejskich. W Nowym Porcie projekt nasadzeń miałby obejmować obszar wzdłuż ulicy Oliwskiej.

Źródło: Port Gdańsk/MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Podwójna uroczystość brazylijskich okrętów podwodnych typu Scorpène

    Podwójna uroczystość brazylijskich okrętów podwodnych typu Scorpène

    26 listopada brazylijska Marinha do Brasil osiągnęła kolejny etap długofalowej przebudowy swoich zdolności podwodnych. Uroczystość w Itaguaí tego dnia połączyła dwa wydarzenia: wodowanie czwartego okrętu podwodnego z rodziny Scorpène – S43 Almirante Karam – oraz wcielenie do służby S42 Tonelero.

    Almirante Karam jest pierwszym okrętem całkowicie zbudowanym w Brazylii. Jednostka stanowi rozwinięcie rodziny Scorpène i wyróżnia się kadłubem dłuższym o około pięć metrów względem wariantu bazowego. Jej budowa potwierdza, że brazylijski przemysł potrafi samodzielnie prowadzić produkcję zaawansowanych okrętów podwodnych, od formowania blach, przez skomplikowane prace spawalnicze, po integrację systemów pokładowych.

    PROSUB – fundament niezależności przemysłowej

    Ale aby takie prace można było wykonywać w tych zakładach stoczniowych, niezbędnym było stworzenie pełnego zaplecza technicznego oraz kompetencyjnego. Tu właśnie pojawia się PROSUB – brazylijski program budowy sił podwodnych, rozwijany od 2008 roku we współpracy z francuskim koncernem stoczniowym Naval Group. To przedsięwzięcie ukształtowało całą infrastrukturę niezbędną do projektowania, budowy i obsługi nowoczesnych okrętów podwodnych.

    W jego ramach powstała stocznia, baza dla jednostek podwodnych oraz zakład produkcyjny, który wraz z programem szkoleniowym stworzył dla Brazylii kompletny łańcuch kompetencji technologicznych. Ponad 250 specjalistów przeszło szkolenia we Francji, obejmujące spawalnictwo, obróbkę kadłubów, instalacje rurociągów oraz elektrykę okrętową. Dziś ICN w Itaguaí dysponuje zapleczem pozwalającym na samodzielne prowadzenie produkcji, integracji oraz prób systemowych, co czyni ten ośrodek jednym z najważniejszych punktów rozwoju przemysłu okrętowego w regionie.

    Rozbudowana infrastruktura w stanie Rio de Janeiro pełni funkcję centrum kompetencyjnego brazylijskiej marynarki. Jednocześnie stanowi zaplecze dla kluczowego projektu strategicznego – budowy pierwszego w historii Brazylii okrętu podwodnego o napędzie jądrowym, SN-10 Álvaro Alberto.

    Po raz pierwszy w Brazylii przeprowadzono dwie uroczystości związane z programem PROSUB jednego dnia, co dobrze pokazuje skalę przedsięwzięcia i tempo prac w Itaguaí.

    Priorytet: pierwszy atomowy okręt Brazylii

    Prace nad SN-10 postępują wolniej, niż pierwotnie zakładano. Jednostka ma zostać zwodowana w 2034 roku – dekadę później niż planowano. Opóźnienia wynikają przede wszystkim z presji budżetowej i ograniczeń systemowych, które towarzyszą budowie infrastruktury do obsługi napędu jądrowego i docelowego opanowania cyklu paliwowego.

    Niezależnie od wyzwań projekt SN-10 pozostaje dla Brasílii kluczowy. Okręt ma stać się filarem odstraszania strategicznego, wzmacniając autonomię państwa w obszarze bezpieczeństwa morskiego oraz kontroli akwenów o znaczeniu gospodarczym.

    Riachuelo – charakterystyka brazylijskich Scorpène

    Okręty typu Riachuelo stanowią rozwinięcie konstrukcji Scorpène i zostały zaprojektowane jako nowoczesne jednostki zdolne do długotrwałego działania w wodach o rozbudowanej linii brzegowej. Dysponują załogą liczącą łącznie 42 marynarzy, wypornością podwodną 2000 ton, długością około 72 metrów i operacyjnym zanurzeniem do 300 metrów. Autonomiczność 70 dni pozwala na patrolowanie rozległej ZEE Brazylii oraz osłonę infrastruktury naftowej.

    Uzbrojenie okrętów obejmuje ciężkie torpedy F21 oraz pociski przeciwokrętowe Exocet SM39 Block 2 Mod 2. Na wyposażeniu znajdują się sonary Thales TSM 2233 Eledone oraz flankowe TSM 2253, połączone w systemie S-Cube. Zapas uzbrojenia wynosi 18 sztuk. Naval Group dostarczyła zintegrowany system walki SUBTICS oraz wyrzutnie środków zakłócających torped Canto. Okręt wyposażono w peryskop ataku Safran Series 20 i komplet sonarów Thales tworzących system S-Cube, dzięki czemu jednostka zachowuje pełną świadomość sytuacyjną podczas działań podwodnych.

    Nowe okręty podwodne w systemie bezpieczeństwa morskiego Brazylii

    Wodowanie Almirante Karam pozwala tym samym na rozpoczęcie prób portowych, później morskich, co w połączeniu z wejściem do służby S42 Tonelero wzmacnia potencjał brazylijskiej floty w sposób wymierny. Modernizacja sił podwodnych wpisuje się też w szerszą transformację Marinha do Brasil, która konsekwentnie odbudowuje swoje zdolności morskie.

    PROSUB zapewnia przewagę nie tylko w wymiarze taktycznym, lecz także przemysłowym. Brazylia przechodzi od roli odbiorcy technologii do państwa zdolnego do samodzielnej budowy i utrzymania okrętów podwodnych w całym cyklu życia.