Ze względu na strategiczne znaczenie Portu Gdańsk dla polskiej gospodarki, jak również poprzez fakt, że na terenie portu swoją działalność prowadzi ponad setka firm, kluczowym zadaniem zarządu jest zapewnienie najwyższych standardów bezpieczeństwa. Tak, aby w razie potrzeby możliwe było podjęcie natychmiastowych działań ratowniczych. Rozwój infrastruktury portowej i stale rosnąca liczba przeładunków towarów wymaga od zarządu portu utrzymania adekwatnego poziomu bezpieczeństwa na zarządzanych terenach i akwenach. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zobowiązany jest świadczyć ochronę przeciwpożarową od strony wody zarządzanych obiektów i terenów oraz statków i innych obiektów pływających znajdujących się na wodach portu, redy lub kotwicowiska portu.
– Towary niebezpieczne w strukturze przeładunków w Porcie Gdańsk wynoszą prawie 50 proc. To m.in. ropa naftowa, benzyna, oleje, węgiel, koks, kwasy, ług sodowy, asfalt , saletra amonowa. Zaś udział Portu w obsłudze paliw płynnych wynosi około 87 proc. w skali kraju. ZMPG S.A. ma obowiązek świadczyć ochronę przeciwpożarową w każdych warunkach pogodowych występujących na akwenach portu Gdańsk. Stąd też potrzeba posiadania najnowocześniejszych jednostek o międzynarodowej klasie pożarniczej – wyjaśnia Janusz Sokołowski, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Portu ZMPG S.A.
Dotychczasowa ochrona przeciwpożarowa od strony wody była realizowana przy użyciu jednostek z lat 70., które mogły wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, a tym samym nie były w stanie zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia.
W ub.r. zarząd portu ogłosił przetarg na ochronę przeciwpożarową od strony wody. Wygrała go Portowa Straż Pożarna „Florian”, która z dniem 1 lipca przejmie obowiązki dotyczące ochrony Przeciwpożarowej i Przeciwrozlewowej w Porcie Gdańsk. Do zabezpieczenia Portu wykorzystywane będą trzy jednostki holowniczo-pożarnicze klasy FF1 (Ajax Akul i Tytan) należące do „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o.. Zostały one wyposażone w zapory przeciwrozlewowe do ograniczania wylewów substancji ropopochodnych, zapory pełnomorskie typu expandi (400 m) i flexi (300 m). Dwie jednostki będą stacjonowały w Porcie Zewnętrznym, a jedna jednostka w Porcie Wewnętrznym. Jednostki są wyposażone w mechaniczny sprzęt do zbierania i neutralizacji rozlewów. Na pokładzie każdej jednostki będzie pełna obsada marynarsko-strażacka, gotowa do podjęcia natychmiastowych działań, umożliwiających pełną zdolność manewrową jednostki 24h/dobę 7 dni w tygodniu.
– Ze PSP Florian jestem związany od początku jej istnienia. Jestem dumny z tego, że firma z portowym DNA funkcjonuje nieprzerwanie od ponad 30 lat. Jako jedna z nielicznych na świecie pożarniczych spółek, aktywnie zajmujemy się ochroną przeciwpożarową i ekologiczną Portu oraz firm i spółek portowych (zwłaszcza przeładowujących paliwa, materiały niebezpieczne, kontenery). Cieszymy się, że dokładamy cegiełkę do tego, aby Port Gdańsk mógł sprawnie i bezpiecznie funkcjonować – mówi Zdzisław Olechnowicz, dyrektor zarządu PSP Florian.
PSP Florian została utworzona w 1991 r. na bazie powstałej w 1946 r. Portowej Straży Pożarnej w Gdańsku. Usługi, które świadczy PSP Florian mają na celu między innymi działania prewencyjne, takie jak zabezpieczenie przeciwpożarowe (asysta statku pożarniczego) podczas przeładunku materiałów niebezpiecznych oraz wszelkich prac pożarowo – niebezpiecznych. Strażacy z Floriana mają na swoim koncie 28 tysięcy asyst przeciwpożarowych, ponad 3 tys. akcji gaśniczych.
Źródło: Port Gdańsk