Okręty powstają w stoczni Estaleiros Navais de Viana do Castelo, a kontrakt na budowę serii podpisano w 2002 roku. Po zawirowaniach budżetowych zakłada się, że cała seria będzie liczyła dziesięć jednostek – ostatni z nich ma wejść do służby około 2024 roku. Obecnie w stoczni budowane są dwa kolejne okręty.
[powiazane1]
Każdy z patrolowców ma kadłuby o wymiarach 83,1×13 metrów i wyporność 1600 ton. Ich głównym zadaniem jest dozór w morskiej strefie wyłączności gospodarczej Portugalii oraz wsparcie służb porządku publicznego. Z tego też względu planuje się wyposażyć je w zestaw środków pozwalających na zbieranie zanieczyszczeń z powierzchni morza. Obecnie są przystosowanie do zadań policyjno-ratowniczych, na pokładzie znajduje się uzbrojenie złożone z bezzałogowego stanowiska strzeleckiego OTO Melara Marlin WS dla 30 mm armaty oraz dwa karabiny maszynowe. W rufowej części pokładu przygotowano lądowisko dla średniego śmigłowca Westland Lynx.
Źródło: Zespół Badań i Analiz Militarnych.