Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Portugalska Marynarka Wojenna (Marinha Portuguesa) ujawniła szczegóły dotyczące nowego projektu, nazwanego oficjalnie wielofunkcyjną platformą morską PNM (Plataforma Naval Multifuncional), przeznaczonego do przenoszenia i wykorzystywania operacyjnego bezzałogowych statków powietrznych. Projekt ten ma na celu znaczne wzmocnienie zdolności operacyjnych sił morskich Portugalii.
Marynarka Wojenna Portugalii rozpoczęła postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy projektu koncepcyjnego i budowy tej innowacyjnej platformy morskiej. Wielofunkcyjna platforma morska PNM została zaprojektowana z myślą o operacjach lotniczych z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych, nawodnych i podwodnych. Projekt ten, będący częścią nowej koncepcji działania sił morskich, stanowi znaczącą inwestycję w nowoczesne technologie, w tym zaawansowane systemy cyfrowe i sztuczną inteligencję.
Rozwój i budowa platformy PNM zostały formalnie zatwierdzone przez radę ministrów na maksymalną kwotę 94,5 mln EUR (101 mln USD) w latach 2023-2025, z finansowaniem z Planu Odbudowy i Odporności Unii Europejskiej. Portugalska Marynarka Wojenna będzie odpowiedzialna za określenie koncepcji zatrudnienia i wymagań, specyfikacji technicznych oraz ponosić będzie ogólną odpowiedzialność za kontrakt i budowę okrętu. Nowa jednostka będzie pełnić szeroki zakres funkcji, takich jak nadzór, poszukiwania i ratownictwo (SAR), badania podwodne, badania naukowe oraz pomoc w przypadku katastrof.

Ujawniona wizja jednostki przedstawia ją z dwoma bezzałogowymi statkami latającymi w rodzaju MQ-1C Grey Eagle lub MQ-9B STOL na pokładzie, jak również z sześcioma bezzałogowcami czterowirnikowymi i jednym śmigłowcem NH90. W projekcie wydaje się brakować hangaru lotniczego, jednak pod pokładem znajduje się modułowy obszar do wodowania i odzyskiwania bezzałogowców podwodnych i nawodnych. Okręt ma być wyposażony w rampę startową (tzw. skocznię lub ski-jump) ułatwiającą start samolotów bezzałogowych.

Platforma morska PNM ma na celu wzmocnienie zdolności Portugalii w zakresie ochrony zasobów morskich w wyłącznej strefie ekonomicznej, poprzez zapobieganie zanieczyszczeniom oceanów i wypadkom morskim, nadzór nad nimi, powstrzymywanie nielegalnych działań, monitorowanie zmian klimatycznych oraz wsparcie humanitarne. Jest to kluczowy krok w nowoczesnych rozwiązaniach dla portugalskiej marynarki wojennej.
Autor: TW


Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.
W artykule
Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.
To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.
Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.
To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.
Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.
W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.
Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.
Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.
Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.
WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.
Autor: Mariusz Dasiewicz