Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

„Na wzrost eksportu miały wpływ przede wszystkim bardzo dobre wyniki sprzedaży zagranicznej w pierwszym kwartale br. oraz rosnący eksport w czerwcu i lipcu br. Do wzrostu eksportu przyczyniła się, mająca miejsce w pierwszym kwartale br., deprecjacja waluty krajowej względem euro i dolara amerykańskiego oraz nadal korzystny dla eksporterów kurs złotego w okresie od kwietnia do lipca br. Sytuacja ta miała pozytywny wpływ na konkurencyjność cenową produkowanych w Polsce artykułów rolno-spożywczych na rynku międzynarodowym” – czytamy w raporcie.
Jednocześnie import wyniósł 12,8 mld euro i był o 4,7% wyższy niż przed rokiem. Dynamika wzrostu eksportu przewyższała tempo wzrostu importu, w rezultacie dodatnie saldo wymiany handlowej zwiększyło się o 9,9% r/r do 6,3 mld euro, podał KOWR.
W okresie pierwszych siedmiu miesięcy 2020 r. w strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych najbardziej znaczącą pozycję pod względem wartości zajmował żywiec, mięso i jego przetwory (19% całości eksportu), ziarno zbóż i przetwory (14%), tytoń i wyroby tytoniowe (13%), produkty mleczne (7%), ryby i przetwory (7%) oraz cukier i wyroby cukiernicze (7%).
„W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych najbardziej znaczącą pozycję pod względem wartości zajmuje żywiec, mięso i jego przetwory. W okresie pierwszych siedmiu miesięcy 2020 r. przychody uzyskane ze sprzedaży zagranicznej tej grupy towarowej były o 4% niższe niż rok wcześniej i wyniosły 3,6 mld euro, stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych. Największy udział w wartości eksportu tej grupy towarowej miały: mięso drobiowe (37%), a następnie przetwory mięsne (25%), mięso wołowe (22%) i mięso wieprzowe (13%). Eksport zwierząt żywych stanowił 2% w wartości eksportu produktów mięsnych, a wywóz pozostałych gatunków mięs – 1%” – napisano dalej.
W okresie siedmiu miesięcy 2020 r., podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek unijny. Dostawy do krajów UE wygenerowały 15,2 mld euro, co stanowiło 79% przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem, podał też KOWR.
„Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do Niemiec wyniósł 4,7 mld euro i był o 0,4 mld euro (o 10%) większy niż w analogicznym okresie 2019 r. Ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były także: Wielka Brytania (1,7 mld euro), Niderlandy i Francja (po około 1,1 mld euro), Włochy (1 mld euro) oraz Czechy (0,8 mld euro)” – czytamy także w materiale.
Do krajów pozaunijnych w okresie styczeń-lipiec 2020 r. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 3,9 mld euro, co oznacza wzrost o 20% r/r.
„Eksport do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw ukształtował się na poziomie 981 mln euro, o 12% wyższym niż rok wcześniej, z tego na Ukrainę wywieziono produkty o wartości 431 mln euro (wzrost o 34%), do Federacji Rosyjskiej eksport wyniósł 309 mln euro (spadek o 1%), a na Białoruś – 155 mln euro (spadek o 3%)” – napisano dalej.
Eksport do pozostałych krajów pozaunijnych (nienależących do WNP) wzrósł o 22% r/r do 3 mld euro. Znaczącym odbiorcą produkowanych w Polsce artykułów rolno-spożywczych była Arabia Saudyjska. Eksport do tego kraju ukształtował się na poziomie 392 mln euro. Ważnymi odbiorcami artykułów rolno-spożywczych były także Stany Zjednoczone (przychody na poziomie 291 mln euro) i Republika Południowej Afryki (150 mln euro), podał też KOWR.
Źródło: ![]()