Porty Szczecin-Świnoujście z rekordowymi wynikami za pierwsze półrocze

Porty Szczecin-Świnoujście, dynamicznie rozwijające się ośrodki logistyczne i przemysłowe, odgrywają kluczową rolę w gospodarce kraju. W pierwszym półroczu tego roku operatorzy portowi osiągnęli wzrost o blisko trzy i pół procent w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, obsługując łączne ładunki na poziomie prawie 18,1 miliona ton.
Analiza szczegółowych danych dotyczących przeładunków ujawnia różnorodność sektorów, które przyczyniły się do sukcesu portów Szczecin-Świnoujście. Warto zauważyć znaczący wzrost węgla o 60 procent, co stanowi zdecydowane osiągnięcie w kontekście zrównoważonego rozwoju energetycznego. Ponadto, dynamiczny wzrost wystąpił w przypadku ładunków masowych (+35,4 proc.), zbóż (+45,3 proc.), paliw (+26,5 proc.), w tym LNG (+10,6 proc.) oraz kontenerów (+4,8 proc.).
Mimo sukcesów, warto podkreślić, że niektóre sektory doświadczyły spadku przeładunków. Przykładem jest ruda metali, których przeładunki zmniejszyły się o blisko połowę w porównaniu do ubiegłego roku. Spadek odnotowano również w przypadku drobnicy (-9,4 proc.), w tym drobnicy promowej (-10,2 proc.).
Zarząd portu prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe przekroczą rekordy osiągnięte w poprzednim roku. Porty Szczecin-Świnoujście, zarejstrowały rekordowy wynik blisko 37 milionów ton w 2022 roku, oczekują kolejnego wzrostu o 11 procent w porównaniu do 2021 roku. Optymizm wynika z rosnącego potencjału przeładunkowego i modernizacji infrastruktury portowej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/niezapomniana-wycieczka-na-pokladzie-polskiego-promu-polferries/
Zespół Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podejmuje intensywne działania w celu zapewnienia dalszego wzrostu efektywności portów. Istotne inwestycje planowane są na terenie Portu Szczecin, który zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża, dostosowane parametrami do obsługi większej ilości ładunków. Terminal promowy w Świnoujściu zostanie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, co otworzy nowe możliwości dla przewozu towarów. Planowane są również rozbudowy terminalu LNG w celu obsługi mniejszych jednostek, takich jak gazowce, bunkierki i jednostki feeder.
Kolejnym istotnym aspektem rozwoju portów Szczecin-Świnoujście jest dbałość o środowisko naturalne. Inwestycje w nową i zmodernizowaną infrastrukturę techniczną pozwolą na ograniczenie wpływu na ekosystem. Dodatkowo, infrastruktura dostępowa, takie jak drogi i kolej, jest sukcesywnie modernizowana, co przyczynia się do poprawy połączenia między portami a ich zapleczem.
Jednym z najważniejszych przedsięwzięć przyczyniających się do rozwoju regionu jest budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Ten nowoczesny terminal stworzy nowe możliwości dla międzynarodowego handlu i przyczyni się do wzrostu konkurencyjności polskiego sektora logistycznego. Dodatkowo, zlokalizowany w Świnoujściu terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych przyciągnie inwestorów z branży energii odnawialnej, tworząc nowe miejsca pracy i stymulując rozwój lokalnej gospodarki.
Źródło: ZMPSiŚ/MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











