Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Potęga nuklearna na wodach oceanicznych – okręty podwodne typu Ohio

Okręty podwodne typu Ohio to jedne z najpotężniejszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie okrętów podwodnych na świecie. Ich rosnące znaczenie dla świata związane jest z coraz bardziej napiętą sytuacją międzynarodową oraz dynamicznym rozwojem technologii.

Okręty podwodne typu Ohio z napędem jądrowym są kluczowymi jednostkami floty amerykańskiej, a zarazem największymi i najbardziej niezwykłymi okrętami podwodnymi w historii US Navy. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie zdolności odstraszania nuklearnego oraz umożliwienie przeprowadzenia ataku na wrogie cele. Wyposażone w 24 pociski balistyczne Trident II D5, z których każda może przenosić do ośmiu głowic termojądrowych, okręty podwodne typu Ohio są zdolne dokonać ogromnych zniszczeń na wrogim terytorium, a wszystko to bez potrzeby wychodzenia na powierzchnię.

Ponadto, okręty te posiadają zaawansowane systemy, które pozwalają na prowadzenie działań wywiadowczych i zbieranie informacji na bardzo wysokim poziomie. Są one także w stanie utrzymać się pod wodą przez długi czas, co pozwala na prowadzenie operacji w najtrudniejszych warunkach.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/us-navy-moze-przedluzyc-zywotnosc-pieciu-okretow-podwodnych-typu-ohio/

Z uwagi na rosnące napięcie międzynarodowe i zagrożenie nuklearne ze strony Rosji, okręty podwodne typu Ohio stają się coraz bardziej zauważalne dla całego świata. W związku z wojną na Ukrainie oraz narastającym konfliktem z Chinami, Stany Zjednoczone mogą zdecydować się na przeprowadzenie demonstracji swoich sił morskich z udziałem tych okrętów, aby pokazać swoją siłę i zdolności militarnych.

Według doniesień agencji Bloomberg, wydarzenia te skłaniają administrację Bidena do przemyśleń na temat zwiększenia widoczności amerykańskich aktywów strategicznych w regionie, co ma na celu pokazanie determinacji i zaangażowania ze strony USA. Planuje się współpracę z sojusznikami i partnerami, aby osiągnąć ten cel.

Jednakże, rozwój technologii okrętów podwodnych typu Ohio powinien iść w parze z odpowiedzialnym podejściem do bezpieczeństwa i ochrony środowiska. W przypadku awarii lub wypadku tych okrętów, skutki mogą być katastrofalne zarówno dla ludzi, jak i środowiska naturalnego.

Źródło: Bloomberg/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz