Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Morski przemyt narkotyków w Azji Południowo-Wschodniej to nie tylko przestępstwo morskie, ale również poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa społecznego i zdrowia publicznego. Zwalczanie tego procederu wymaga zaangażowania różnych sektorów społeczeństwa, w tym organów ścigania, przemysłu morskiego, społeczności nadmorskich oraz mediów.
Jednocześnie, konieczne jest zwrócenie uwagi na interwencje w zakresie zdrowia publicznego, skupione na redukcji szkód oraz społeczno-strukturalnych wpływach na przyjmowanie narkotyków. W poniższym tekście przedstawimy wyzwania w zakresie bezpieczeństwa morskiego związane z morskim przemytem narkotyków oraz potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do ich zwalczania w Azji Południowo-Wschodniej.
Jakie są narzędzia zarządzania stosowane w walce z nielegalnym handlem narkotykami na morzu?
Agencje egzekwujące prawo w kluczowych państwach tranzytowych, takich jak Indonezja, Malezja, Tajlandia i Filipiny, widzą potrzebę poprawy monitorowania wybrzeża poprzez wzmocnienie operacji patrolowych oraz zwiększenie poziomu wymiany informacji między sobą. Na poziomie krajowym, krajowe centra fuzji informacji, takie jak filipińskie Narodowe Centrum Obserwacji Wybrzeża, odgrywają kluczową rolę w przekazywaniu informacji o podejrzanej działalności do odpowiednich agencji wykonawczych. Wspierają je międzyagencyjne grupy zadaniowe (jak operacja Benteng w Malezji) oraz rutynowe wymiany informacji między agencjami zajmującymi się zwalczaniem narkotyków i egzekwowaniem prawa morskiego.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przedluzenie-okresu-eksploatacji-okretow-typu-arleigh-burke-na-kolejne-piec-lat/
Na szczeblu regionalnym, platformy takie jak ASEAN Seaport Interdiction Task Force oraz Forum on Maritime Trafficking Routes – Southeast Asia (MTR-SEA) umożliwiają organom ścigania wzmocnienie poziomu koordynacji z ich odpowiednikami w regionie. To obejmuje rozpoznanie ograniczeń i możliwości sąsiednich państw w zakresie rozpatrywania spraw dotyczących handlu transgranicznego oraz wzmocnienie osobistych relacji z innymi funkcjonariuszami. Organizacje takie jak Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC) współpracują z rządami i partnerami regionalnymi, aby rozwiązywać problemy związane z narkotykami i prekursorami chemicznymi w regionie.
Na szczeblu międzynarodowym istnieją również inicjatywy mające na celu zwalczanie nielegalnego handlu narkotykami na morzu. Jednym z przykładów jest Porozumienie Międzynarodowe w Sprawie Kontroli Narkotyków na Morzu, które jest ratyfikowane przez ponad 70. państw i służy jako podstawowe narzędzie koordynacji międzynarodowej walki z handlem narkotykami na morzu. Porozumienie to umożliwia międzynarodową współpracę w zakresie śledzenia, zatrzymywania i przetrzymywania statków podejrzewanych o przemyt narkotyków.
Ważne jest również zaangażowanie społeczeństwa w zwalczanie nielegalnego handlu narkotykami na morzu. W ramach kampanii społecznych należy zwrócić uwagę na negatywne skutki handlu narkotykami dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi oraz na konieczność działania w celu ograniczenia tej działalności. Współpraca z organizacjami społecznymi oraz z innymi sektorami społeczeństwa może pomóc w podniesieniu świadomości na temat nielegalnego handlu narkotykami na morzu oraz w przeciwdziałaniu temu zjawisku.
Jak rozwinęła się świadomość morska w celu zmniejszenia zagrożenia związanego z nielegalnym morskim handlem narkotykami?
W sumie, walka z nielegalnym handlem narkotykami na morzu wymaga złożonego podejścia, które obejmuje współpracę na poziomie krajowym i międzynarodowym, zaangażowanie różnych sektorów społeczeństwa oraz wykorzystanie różnych narzędzi zarządzania i technologii. Jednakże, zdecydowane działania na rzecz zwalczania tego problemu mogą przyczynić się do poprawy zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, a także do osłabienia działalności przestępczej związanej z handlem narkotykami. Świadomość morska zwiększa się w miarę rozwoju technologii i metod walki z nielegalnym handlem narkotykami, a także poprzez kampanie informacyjne i edukacyjne na temat zagrożeń związanych z handlem narkotykami na morzu.
W miarę jak nielegalny handel narkotykami na morzu nadal stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa morskiego, pojawia się pytanie, co należy zrobić, aby zrozumieć te wyzwania. Dlaczego takie przestępstwa są tak powszechne i jakie dodatkowe czynniki wpływają na ich występowanie? Oto kilka kluczowych przykładów, które warto wziąć pod uwagę, aby lepiej zrozumieć ten problem.
Dodatkowy problem, który jest niezbędny do zrozumienia wyzwań związanych z nielegalnym morskim handlem narkotykami, to istniejące uwarunkowania społeczno-ekonomiczne, polityczne i kulturowe w regionie, który wpływa na produkcję, dystrybucję i spożycie narkotyków. Na przykład, region Azji Południowo-Wschodniej jest znany z produkcji i przemytu metamfetaminy oraz heroiny, które są przemycane na rynki krajowe i międzynarodowe. Istnieją również zróżnicowane poziomy korupcji, które umożliwiają przemyt narkotyków, a także zmieniające się trendy konsumpcyjne i dostępność narkotyków na rynkach krajowych.
Ponadto, należy zauważyć, że morski handel narkotykami jest tylko jednym z wielu problemów związanych z bezpieczeństwem morskim, takich jak piractwo, terroryzm, nielegalny handel ludźmi i przestępczość zorganizowana. Wszystkie te problemy są powiązane ze sobą, co oznacza, że rozwiązanie jednego z nich może pomóc w rozwiązaniu innych. Dlatego ważne jest, aby podejść do tych problemów w sposób zintegrowany i koordynowany, z wykorzystaniem różnych sektorów i agencji, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.
Źródło: AMTI


Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla morskiej farmy wiatrowej Baltica 1. To kluczowy etap przygotowań projektu, który otwiera Grupie PGE drogę do udziału w aukcji kontraktów różnicowych zaplanowanej na 17 grudnia 2025 roku.
W artykule
Otrzymanie decyzji środowiskowej stanowi jedno z najważniejszych pozwoleń w procesie inwestycyjnym i jest niezbędne do rozpoczęcia etapu realizacji.
Projekt Baltica 1 jest jednym z trzech przedsięwzięć rozwijanych przez PGE Baltica, spółkę odpowiedzialną w Grupie PGE za morską energetykę wiatrową. Jak podkreślił prezes zarządu PGE, Dariusz Marzec, decyzja środowiskowa to „ważny krok w kierunku osiągnięcia celu przyjętego w strategii Grupy – uzyskania co najmniej 4 GW mocy zainstalowanej w morskiej energetyce wiatrowej do 2035 roku”.
To wyraźny sygnał dla rynku, że rozwój polskiego offshore nabiera tempa, a krajowe przedsiębiorstwa mają realną szansę na aktywny udział w tym procesie – dodał Dariusz Marzec.
Morska farma wiatrowa Baltica 1 będzie dysponować mocą zainstalowaną rzędu 0,9 GW. Zostanie zlokalizowana około 80 kilometrów na północ od wybrzeża, w rejonie Ławicy Środkowej, na wysokości Władysławowa.
Projekt posiada już pozwolenie lokalizacyjne oraz umowę przyłączeniową. Zakończenie budowy i oddanie farmy do eksploatacji przewidywane jest do końca 2032 roku, pod warunkiem uzyskania wsparcia w planowanej aukcji.
Przed wydaniem decyzji środowiskowej, PGE Baltica zrealizowała kompleksowy program badań środowiska morskiego. Prowadziło je konsorcjum polskich podmiotów: Uniwersytet Morski w Gdyni oraz firma MEWO, specjalizująca się w badaniach hydrograficznych i geologicznych.
Zakres prac obejmował rozpoznanie budowy geologicznej, analizę osadów dennych i parametrów fizykochemicznych wody, a także obserwacje fauny i flory dna morskiego oraz gatunków ryb, ptaków i ssaków występujących w rejonie planowanej inwestycji.
PGE zapowiada, że Baltica 1 będzie projektem realizowanym z szerokim udziałem krajowych firm – od dostaw komponentów po obsługę logistyczną i serwisową.
Projekt Baltica 1 stanowi naturalne rozwinięcie programu PGE na Bałtyku, który obejmuje także duży kompleks Baltica 2+3 o łącznej mocy 2,5 GW, realizowany wspólnie z duńskim partnerem Ørsted.
Zakończenie procedury środowiskowej dla Baltica 1 potwierdza, że Polska konsekwentnie buduje zaplecze inwestycyjne i administracyjne dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej. To również krok w stronę wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa i dywersyfikacji źródeł zasilania.
Źródło: Grupa PGE