Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

30 stycznia w godzinach porannych czasu lokalnego, kontenerowiec Cape Kortia pływający dla MSC zgłosił pożar w maszynowni, podczas podejścia do terminalu w Balboa w Panamie który znajduje się pobliżu Kanału Panamskiego na Oceanie Spokojnym.
Ruch na wejściu do kanału został na krótko zakłócony, podczas gdy dwie jednostki pożarnicze pomogły jednostce w manewrowaniu. Według władz Kanału Panamskiego, inny masowiec również „ucierpiał”, a lokalne doniesienia podały o możliwej drobnej kolizji podczas tego zdarzenia.
Kontenerowiec Cape Kortia o wyporności 11 000 TEU przybył do Panamy z portu Callao w Peru. Jednostka o nośności 134 869 DWT i dług. 329 m jest własnością greckiego Costmare Shipping. Statek podczas próby manewru w kierunku międzynarodowego terminalu PSA Puerto Panama, zgłosił pożar w maszynowni.
Kierowcy samochodów przejeżdżających przez Bridge of the Americas zgłaszali lokalnym władzom gęsty, duszący dym unoszący się nad mostem. Jednocześnie tłumy postronnych obserwatorów zgromadziły się nad brzegiem wody, aby filmować incydent.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/popyt-na-rosyjska-rope-na-rynkach-azjatyckich/
Według raportu lokalnych władz, statek stracił kontrolę nad sterownością, zanim na pomoc zdążyły przybyć holowniki Panama Canal Authority oraz ekipy strażackie z National Aeronaval Service of Panama (SENAN).
Prawdopodobną przyczynę pożaru w maszynowni mogło wywołać uderzenie w jednostkę znajdującą się w pobliżu. Media panamskie identyfikują drugą jednostkę uczestniczącą w incydencie jako masowiec, Ernst Oldensoff 38 300 DWT, który również zmierzał do terminalu w Balboa.
Władze Kanału Panamskiego poinformowały, że nikt z załogi kontenerowca nie doznał żadnych obrażeń, a ruch przez kanał odbywa się normalnie.
Źródło: The Maritime Executive


Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej – to nowy kierunek nauczania, który zostanie otwarty w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce od początku roku szkolnego 2026/2027. PGE Baltica podpisała z Powiatem Słupskim – organem prowadzącym szkołę – list intencyjny dotyczący współpracy przy utworzeniu nowej klasy.
W artykule
PGE Baltica współpracuje z ustecką szkołą od trzech lat. Do tej pory objęła opieką klasy o profilach technik mechanik i technik mechatronik. Wsparła finansowo m.in. wyposażenie pracowni narzędziowej, z której korzystają uczniowie, a także zakup pomocy naukowych. Eksperci PGE Baltica regularnie odwiedzają uczniów i prowadzą dla nich zajęcia o morskich farmach wiatrowych.
Teraz chcemy wprowadzić tę współpracę na wyższy poziom. Naszą ambicją jest wykształcenie na poziomie technikum najlepszych w Polsce fachowców przygotowanych do pracy przy eksploatacji morskich farm wiatrowych. To może być najlepsza szkoła offshore wind w Polsce, a jednocześnie odpowiedź na potrzebę edukacji wykwalifikowanych kadr dla branży. Wierzymy, że możliwość pracy w naszej bazie operacyjno-serwisowa w Ustce będzie dodatkową motywacją dla uczniów usteckiej szkoły.
Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica
Podpisane porozumienie z Powiatem Słupskim otwiera drogę do utworzenia w roku szkolnym 2026/2027 nowego kierunku kształcenia – technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewiduje patronat PGE Baltica nad nową klasą, współpracę merytoryczną i inne formy zaangażowania. Możliwe będą praktyki zawodowe, wizyty uczniów w miejscach inwestycji i udział ekspertów w lekcjach.
Czytaj więcej: Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE bliżej aukcji offshore 2025
Ogromnie cieszy nas to, że PGE Baltica postrzega swoją inwestycję w Ustce kompleksowo i chce wykorzystać potencjał naszego regionu. W przypadku naszej współpracy związanej z Zespołem Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w grę wchodzi możliwość zatrudnienia w przyszłości w roli techników absolwentów szkoły właśnie w usteckiej bazie, która zagwarantuje stabilną pracę dla specjalistów przez dziesięciolecia.
Paweł Lisowski, Starosta Słupski
Przy okazji podpisania listu intencyjnego odbyła się debata szkolna pt. „Zielony Wiatr” z udziałem uczniów i zaproszonych gości, którzy rozmawiali o tym, jak morska energetyka wiatrowa może odmienić przyszłość młodych ludzi w regionie.
Czytaj też: Monopale dla Baltica 2 – zakończono produkcję pierwszej partii
Deklaracja wsparcia ze strony PGE Baltica dla planów rozwoju szkoły to jest dalszy ciąg naszej dobrej współpracy przede wszystkim z myślą o przyszłości nastoletnich uczniów, młodych ludzi, którzy potrzebują podpowiedzi i pokierowania w wyborze zawodowej drogi.
Katarzyna Ozimek, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Ustce.
PGE Baltica z Grupy PGE realizuje obecnie osiem projektów morskich farm wiatrowych, z których najbardziej zaawansowana jest Baltica 2. Tę farmę o mocy 1,5 GW PGE buduje wspólnie z Ørsted, a rozpoczęcie przez nią produkcji energii elektrycznej zaplanowano na 2027 roku. W Ustce PGE Baltica buduje bazę operacyjno-serwisową, która obsługiwać będzie w pierwszej kolejności właśnie morską farmę wiatrową Baltica 2, ale ma potencjał do obsługi kolejnych projektów PGE na morzu.
Źródło: PGE Baltica