Pożar na pokładzie samochodowca Felicity Acew pobliżu Azorów

Jednostki ratownictwa morskiego Portugalii prowadzą od środy u wybrzeży Azorów akcję gaszenia pożaru, jaki wybuchł na samochodowcu Felicity Ace pływającym pod banderą Panamy. Według portugalskich mediów ogień pojawił się w ładowni.
Jak ustaliła lizbońska telewizja SIC Noticias po południu rozpoczęto ewakuację z płonącego statku ponad 20 członków załogi. Stacja powołująca się na władze portugalskiego ratownictwa morskiego zastrzegła jednak, że wciąż nie jest znana dokładna liczba przebywających na jednostce osób.
Telewizja przypomniała, że zbudowany w 2005 roku statek jest wyspecjalizowany do przewozu pojazdów.
Zgodnie z informacjami służb ratowniczych w akcji gaszenia pożaru bierze udział co najmniej pięć jednostek, a także śmigłowce portugalskich sił zbrojnych.
Do zdarzenia doszło w odległości około 170 km na południe od wyspy Faial, wchodzącej w skład atlantyckiego archipelagu Azorów.
Według portugalskich mediów statek Felicity Ace wypłynął z ładunkiem samochodów z niemieckiego portu Emden do amerykańskiego Davisville.
Dane jednostki Felicity Ace:
- rok budowy 2005; IMO 9293911;
- GT 60 118, nośność 17 738 t;
- długość całkowita 199,99 m, szerokość 32,26 m, zanurzenie 9,725 m, wysokość boczna 34,41 m;
- jednostka może pomieścić 5232 samochody osobowe;
- moc napędu głównego 15 090 kW / 20 516 KM.
Źródło: PAP

-
Chińskie kutry rybackie eskalują przemoc na Morzu Żółtym

Chińskie kutry rybackie coraz częściej odpowiadają przemocą na działania południowokoreańskiej Straży Przybrzeżnej. Na wodach Morza Żółtego rutynowe kontrole przeradzają się w niebezpieczne konfrontacje, które zaczynają przypominać działania o charakterze quasi-paramilitarnym.
W artykule
Chińskie kutry rybackie kontra Straż Przybrzeżna Korei Południowej
Z dostępnych relacji wynika, że podczas prób kontroli i wejścia na pokład chińskie załogi stosują środki mające uniemożliwić działania inspekcyjne. Na burtach montowane są metalowe kraty, sieci oraz elementy konstrukcyjne utrudniające abordaż. W przypadku przełamania zabezpieczeń dochodzi do bezpośrednich aktów przemocy, w tym użycia metalowych prętów oraz narzędzi przypominających siekiery.
Szczególne zaniepokojenie południowokoreańskich służb budzi zjawisko łączenia kilku lub kilkunastu jednostek w zwarte zespoły manewrujące jako jedna formacja. Tego typu „pływające skupiska” znacząco utrudniają manewrowanie jednostek patrolowych oraz zwiększają ryzyko kolizji. Jednocześnie pozwalają chińskim rybakom na wzajemne wsparcie w razie interwencji służb.
Korea Południowa odpowiada na nielegalne połowy na Morzu Żółtym
Seul podkreśla, że działania Straży Przybrzeżnej mają charakter egzekwowania prawa morskiego oraz ochrony zasobów naturalnych. Jednocześnie władze Korei Południowej zapowiadają utrzymanie zdecydowanej postawy wobec naruszeń, wskazując na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonariuszom oraz kontroli sytuacji na jednym z najbardziej newralgicznych akwenów regionu.
Narastająca liczba agresywnych incydentów na Morzu Żółtym pokazuje, że problem nielegalnych połowów coraz częściej przybiera wymiar konfrontacji o charakterze quasi-paramilitarnym, co dodatkowo komplikuje sytuację bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej. Region ten staje się jednym z kluczowych punktów zapalnych dla bezpieczeństwa morskiego w Azji Wschodniej.











