Pożar na Wan Hai 503 – przebieg akcji ratunkowej na kontenerowcu
Opublikowane:
14 czerwca, 2025
Fot. @IndiaCoastGuard/X
Od pięciu dni trwa intensywna operacja ratunkowa u wybrzeży południowo-zachodnich Indii, gdzie 9 czerwca na pokładzie kontenerowca Wan Hai 503 doszło do poważnego pożaru. Choć sytuację częściowo opanowano, indyjskie władze coraz ostrzej krytykują ograniczone zaangażowanie armatora i zespołu T&T Salvage.
W artykule
Pożar na kontenerowcu Wan Hai 503: Indie krytykują działania armatora
Indyjska Straż Przybrzeżna poinformowała, że ogień został stłumiony w około 40 proc. Ogniska pożaru nadal są aktywne w przedniej części pokładu, a nad jednostką unosi się intensywny, szaro‑czarny dym. Najpoważniejsze zagrożenie stanowi podwyższona temperatura w sąsiedztwie zbiorników paliwa oraz aktywne ogniska ciepła, które wymagają ciągłego chłodzenia struktury kadłuba.
— Indian Coast Guard (@IndiaCoastGuard) June 13, 2025
W działaniach gaśniczych bierze udział siedem jednostek pływających Straży Przybrzeżnej, wspieranych z powietrza przez indyjskie Siły Powietrzne, które przeprowadziły zrzuty suchej substancji chemicznej. Ponadto, służby zdołały zamocować linę holowniczą na rufie jednostki. Celem jest odciągnięcie kontenerowca Wan Hai 503 od linii brzegowej, bowiem statek dryfuje w kierunku południowo-wschodnim z prędkością 1,5–2 węzłów i znajduje się obecnie w odległości ok. 40 mil morskich od wybrzeża.
Krytyka pod adresem armatora
11 czerwca Dyrekcja Generalna ds. Żeglugi wystosowała oficjalne pismo do armatora oraz firmy T&T Salvage, w którym wyrażono poważne zaniepokojenie brakiem skutecznej reakcji. Zwrócono również uwagę, że jednostka Offshore Warrior, jeden z nielicznych wyspecjalizowanych jednostek obecnych na miejscu, musiał opuścić rejon akcji z powodu wyczerpania paliwa. Ponadto, jednostka nie posiadała wystarczających zapasów piany gaśniczej oraz miała ograniczone możliwości operacyjne.
Władze indyjskie podkreśliły, że zaniechanie skutecznych działań ratowniczych może skutkować wszczęciem postępowania karnego. W międzyczasie do akcji dołączyć ma holownik Triton Liberty, czarterowany Marynarce Wojennej Indii. Jego zadaniem będzie wsparcie zarówno działań gaśniczych, jak i stabilizacji dryfującego kontenerowca.
Wan Hai 503: eskalacja ryzyka i piąta doba operacji ratowniczej u wybrzeży Indii
Niepokój służb budzi również pogarszająca się prognoza pogody. W dniach 14-16 czerwca w rejonie operacji spodziewane są silne wiatry, osiągające prędkość do 60 węzłów, oraz intensywne opady deszczu. Takie warunki mogą poważnie utrudnić prowadzenie akcji ratowniczej i zwiększyć ryzyko eskalacji zagrożenia.
W ramach przygotowań do kolejnych zrzutów środków gaśniczych z powietrza, Indyjska Straż Przybrzeżna zgromadziła dodatkowy zapas – 1 000 kg suchej substancji chemicznej oraz 10 000 litrów piany. Jednocześnie kontynuowane są intensywne poszukiwania czterech zaginionych marynarzy.
Sytuacja w regionie
Wan Hai 503 to niejedyny problem, z jakim muszą się dziś mierzyć indyjskie służby. W tym samym rejonie prowadzone są działania przy kontenerowcu MSC Elsa 3, a niedawno napłynęła także informacja o pożarze na pokładzie jednostki Interasia Tenacity (37 160 DWT). W tym przypadku załoga poradziła sobie samodzielnie, jednak cała sytuacja dobitnie pokazuje, że indyjska administracja morska działa obecnie pod ogromną presją – bez chwili wytchnienia.
O dalszym przebiegu akcji na pokładzie kontenerowca Wan Hai 503 będziemy informować na bieżąco.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.