Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Niyodo: Siódma fregata typu Mogami zwodowana dla JMSDF

26 września w stoczni Mitsubishi Heavy Industries (MHI) w Nagasaki miała miejsce ceremonia nadania nazwy i wodowania fregaty Niyodo typu Mogami. Informację o tym wydarzeniu podało Japońskie Morskie Siły Samoobrony (JMSDF) na platformie X. Jest to siódma jednostka typu Mogami, znane też jako 30FFM.

Nowa jednostka, Niyodo 「によど, to fregata typu Mogami (oznaczenie FFM-7), którą pokazano podczas oficjalnej uroczystości, która miała miejsce 26 września w stoczni Nagasaki Shipyard & Machinery Works w prefekturze Nagasaki. Przewiduje się, że fregata zostanie wcielona do służby JMSDF w roku podatkowym 2024, po zakończeniu procesu wyposażania fregaty oraz serii prób morskich. Okręt został nazwany na cześć rzeki Niyodo, płynącej w regionie Shikoku w południowo-zachodniej Japonii.

JMSDF ma tradycję nadawania swoim jednostkom nazw pochodzących od japońskich rzek. W przeszłości funkcjonował już okręt o nazwie JDS Niyodo (DE-221), będący częścią serii okrętów typu Chikugo. 8 lutego 1974 r. okręt wszedł do służby, a zakończenie jego aktywnego działania miało miejsce w czerwcu 1999 roku. Środki finansowe na budowę nowej fregaty Niyodo, w kwocie 47,4 miliarda jenów (równowartość 318 milionów dolarów), zostały zabezpieczone w oparciu o kontrakt z marca 2022 roku.

Specyfikacja i systemy fregaty Niyodo

Tak jak inne jednostki tego typu, Niyodo posiada pełną wyporność na poziomie około 5500 ton (w standardzie wyporność wynosi 3900 ton). Jej wymiary to: długość 132,5 metra, szerokość 16,3 metra oraz zanurzenie kadłuba na poziomie 9 metrów. Jej nowoczesna konstrukcja, czyni ją szybką i zwrotną, osiągającą prędkość maksymalną powyżej 30 węzłów.

Fregata typu Mogami działa z niewielką załogą liczącą jedynie 90 marynarzy, co świadczy o zaawansowanej automatyzacji na pokładzie.

Okręt typu Mogami to innowacyjne rozwiązanie wśród japońskiej floty, które ma za zadanie redukować zatrudnienie oraz obniżać koszty produkcji. Takie podejście jest odpowiedzią na aktualne wyzwania.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/nowa-poglebiarka-ursa-dla-urzedu-morskiego-w-gdyni/

Dla porównania, niszczyciel typu Asahi, o nazwie Shiranui, zbudowany w tej samej stoczni w Nagasaki, ma standardową wyporność 5100 ton, długość 151 metrów oraz szerokość 18,3 metra. To podkreśla, jak innowacyjny jest kadłub jednostek typu FFM. Co więcej, typ Asahi działa z załogą liczącą się z około 230 ludzi, zaś okręty typu Mogami potrzebują do swojego działania mniej niż połowę tej liczby, zaledwie 90 osób. W kwestii kosztów, cena budowy jednostek typu Mogami to około dwóch trzecich ceny typu Asahi, których budowa kosztuje ponad 70 miliardów jenów za jednostkę (470 milionów dolarów).

Jednostki typu Mogami są wyposażone w kombinowany system napędowy składający się z silnika wysokoprężnego oraz gazowego (CODAG). Składa się on z dwóch silników wysokoprężnych marki MAN 12V28/33D STC oraz jednej turbiny gazowej firmy Rolls-Royce MT30 o łącznej mocy 70 000 KM. To pierwsza jednostka w Japońskich Morskich Siłach Samoobrony, która posiada system napędowy typu CODAG.

Na uzbrojenie fregat składają się: 5-calowe (127 mm) /62-kalibrowe działo morskie marki BAE Systems umieszczone na dziobie okrętu, dwie wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych MHI Type 17, znane też jako SSM-2, mogące pomieścić łącznie osiem rakiet, oraz 11-komorowy system obrony bliskiego zasięgu SeaRAM (CIWS) koncernu Raytheon, zdolny do przechowywania rakiet RIM-116C Block 2 Rolling Airframe Missiles (RAM).

Fregaty te są także wyposażone w sonar o zmiennej głębokości OQQ-25 oraz w holowane systemy sonarowe przystosowane do operacji przeciwpodwodnych (ASW). Dodatkowo, jednostki te zostaną wyposażone w system pionowego wypuszczania rakiet MK41 (VLS).

Fregata Niyodo w roli okrętu-matki

Poza zdolnościami obrony powietrznej i przeciw okrętom podwodnym, fregata Niyodo została także zaprojektowana do pełnienia roli „okrętu-matki” dla bezzałogowego pojazdu podwodnego (UUV) oraz bezzałogowego pojazdu nawodnego (USV). Będą one pierwszymi tego typu jednostkami w historii w Japońskiej Marynarce Wojennej. Głównym celem tego rozwiązania jest wzmacnianie zdolności przeciwminowych UUV (MCM).

ATLA poinformowała, że jednostki typu Mogami zostaną wyposażone w model OZZ-5 produkowany przez MHI, który będzie pełnił rolę w operacjach przeciwpodwodnych jako UUV.

System posiada funkcjonalność automatycznego wykrywania oraz kategoryzowania, by ułatwić operatorowi przetwarzanie zebranych informacji. UUV o nazwie OZZ-5, o wymiarach 4 m długości i 0,5 m szerokości, o wyporności 950 kg, jest wyposażony w japoński system SAS niskiej częstotliwości, produkowany przez NEC oraz we francuski system SAS o wysokiej częstotliwości koncernu Thales. Te systemy zostały stworzone, aby zapewnić efektywne zdolności w zakresie wykrywania i kategoryzowania różnych min w wielu środowiskach. UUV zasilany jest baterią litowo-jonową.

Zadania fregat typu Mogami

JMSDF podkreśla, że fregaty typu Mogami odgrywają kluczową rolę w obserwacji wód wokół japońskiego archipelagu. Wskazując szczególnie na Morze Wschodniochińskie. Te jednostki oferują zaawansowane funkcje. Są wielozadaniowe i specjalizują się w działaniach przeciwminowych. Dotychczas jedynie trałowce oceaniczne zajmowały się tym obszarem.

Dynamiczny rozwój Sił Morskich Chin sprawia, że fregaty Mogami stają się kluczowe. Mają ważne zadanie w obserwacji obszarów wodnych. JMSDF stawia na zabezpieczenie morskie. Chodzi głównie o rejon wysp Nansei, w tym Senkaku/Diaoyu na Morzu Wschodniochińskim. Japonia kontroluje te wyspy, ale Chiny i Tajwan mają do nich roszczenia.

Program FFM: Kolejne kroki w rozwoju

Początkowo Japońskie Morskie Siły Samoobrony, zamierzała wybudować w sumie 22 fregaty typu Mogami w ramach działań Tokio, w kierunku umacniania potencjału sił morskich kraju. Te działania były częścią średnioterminowego programu obronnego (MTDP) przeznaczonego na lata 2019-23, który wszedł w życie w grudniu 2018 roku.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/triumf-navantia-pomyslne-testy-systemu-aip-dla-s-80/

Niespodziewanym zwrotem w strategii była decyzja Ministerstwa Obrony ogłoszona pod koniec sierpnia 2023 roku, w ramach wniosku budżetowego na rok podatkowy 2024. Planowane pierwotnie 22 fregaty typu Mogami uległy redukcji do 12 jednostek, które mają być dostarczone do 2023 roku. Dodatkowo, prace nad budową nowego typu FFM mają rozpocząć się od roku podatkowego 2024. Nowe jednostki zaprojektowane zostaną jako udoskonalone wersje fregat typu Mogami.

Według zachodnich mediów, fregata Niyodo będzie wyposażona w pociski o większym zasięgu od obecnie używanych: bardziej zaawansowane środki do zwalczania okrętów podwodnych oraz ulepszone zdolności operacyjne. Wśród nowości znajdą się ulepszona wersja pocisku SSM typu 12 oraz nowy pocisk rakietowy skierowany z okrętu w kierunku powietrznego celu, zwany też A-SAM.

Autor: Sylwester Pietrzak

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • PGE Baltica rozpoczyna rekrutację do bazy w Ustce

    PGE Baltica rozpoczyna rekrutację do bazy w Ustce

    PGE Baltica uruchomiła proces rekrutacyjny do bazy operacyjno-serwisowej w Ustce, która w przyszłych latach stanie się jednym z kluczowych punktów utrzymania infrastruktury offshore na Bałtyku. Zatrudnienie znajdzie tam około 100 osób, w tym technicy, specjaliści i pracownicy wsparcia odpowiedzialni za obsługę morskiej farmy wiatrowej Baltica 2.

    PGE Baltica rozpoczyna nabór do bazy serwisowej w Ustce

    PGE Baltica ogłosiła rozpoczęcie pierwszych rekrutacji do powstającej w Ustce bazy operacyjno-serwisowej, z której nadzorowana będzie eksploatacja morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Proces obejmie około 100 stanowisk, natomiast za obsadzenie 40 z nich odpowiada PGE Baltica.

    Jak podkreśla prezes zarządu spółki Bartosz Fedurek, inwestycja w bazę O&M ma stworzyć trwały impuls rozwojowy dla regionu, ponieważ jednostka utrzymaniowa funkcjonować będzie przez cały okres eksploatacji farmy. W strukturach bazy znajdą zatrudnienie nie tylko osoby pracujące na morzu, lecz także pracownicy niezbędni do zachowania ciągłości działania zaplecza technicznego i logistycznego. Dotyczy to zespołów serwisowych, specjalistów ds. bezpieczeństwa, magazynierów oraz części personelu odpowiedzialnego za nadzór nad lądową stacją transformatorową w Choczewie.

    Baltica 2 pierwszą farmą obsługiwaną z Ustki

    Baltica 2, realizowana wspólnie przez PGE i Orsted, będzie pierwszą morską farmą wiatrową obsługiwaną z usteckiej bazy. Partnerzy podzielili się zakresem rekrutacji do projektu, natomiast działania informacyjne zainaugurowano wspólnym spotkaniem w Ustce.

    PGE Baltica w pierwszej kolejności poszukuje kandydatów na dziewięć stanowisk techników turbin wiatrowych. Wymaga to wcześniejszego rozpoczęcia procesu naboru, ponieważ przygotowanie załóg pracujących na morzu wiąże się z koniecznością przejścia szkoleń specjalistycznych.

    Do zgłoszeń zachęcamy wszystkich niezależnie od poziomu doświadczenia – także kandydatów z usteckiego Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, z którym współpracujemy. Dla osób bez wiedzy specjalistycznej przewidzieliśmy pakiety specjalistycznych szkoleń związanych m.in. z pracą na morzu i na wysokości.

    Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica

    Ogłoszenia będą publikowane na stronie https://pgebaltica.pl/kariera

    Harmonogram naboru i kolejne etapy projektu

    Kolejne oferty pracy PGE Baltica planuje publikować w styczniu i lutym 2026 roku, a następne etapy rekrutacji zaplanowano na drugą połowę roku. Wszystkie ogłoszenia będą dostępne na stronie internetowej spółki.

    Ustecka baza O&M stanie się jednym z kluczowych elementów systemu utrzymania polskich inwestycji offshore. Jej zadania obejmą pełne wsparcie eksploatacji Baltica 2, natomiast docelowo posiada ona potencjał obsługi również kolejnych projektów rozwijanych przez PGE Baltica na morzu.

    PGE Baltica i projekty offshore na Bałtyku

    PGE Baltica dysponuje portfelem ośmiu pozwoleń lokalizacyjnych na budowę morskich farm wiatrowych. Najbardziej zaawansowany projekt — Baltica 2 o mocy 1,5 GW — ma rozpocząć produkcję energii elektrycznej w 2027 roku. Rozwój zaplecza serwisowego w Ustce stanowi integralny element przygotowań do długoterminowego utrzymania tego systemu energetycznego.

    Źródło: PGE Baltica