Próby morskie przyszłego ORP Mewa

Czternastego grudnia 2021 r. rozpoczęto cykl prób morskich niszczyciela min przyszłego ORP Mewa.

Pierwszy etap zaplanowano do 17 grudnia. Obejmuje testy systemu nawigacji i napędu. Drugi etap przewidujemy po Nowym Roku. W próbach morskich biorą udział przedstawiciele Zamawiającego, serwisantów i grupa pracowników naszej stoczni.

Przyszły ORP Mewa to trzeci niszczycieli min budowany dla polskiej Marynarki Wojennej i drugi z serii, po ORP Albatros, zamówionej w grudniu 2017 roku przez Inspektorat Uzbrojenia MON.

Poprzedzający je, prototypowy niszczycieli min – ORP Kormoran – został przekazany Zamawiającemu w 2017 roku.

Pierwszy okręt z dwóch zamówionych w 2017 roku – ORP Albatros – zakończył już próby morskie, przeprowadzane wspólnie ze specjalistami Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej SA pod kątem weryfikacji zintegrowanego systemu walki.

Niszczyciele min ORP Albatros i ORP Mewa buduje konsorcjum ze stocznią Remontowa Shipbuilding SA jako liderem, w którego skład wchodzą Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej SA oraz PGZ Stocznia Wojenna.

Źródło: stocznia Remontowa Shipbuilding SA

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.

    Nowy prom Orbit Clipper

    Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie / Portal Stoczniowy
    Fot. @MayorofLondon/X

    Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.

    Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe

    Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.

    Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu

    Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.

    Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.

    Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej

    Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.