Przegląd promowy, a w nim m.in. o budowie nowego promu dla PŻB który wchodzi w kolejną fazę

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowym promie dla PŻB. Proces jego budowy wchodzi w kolejną fazę.
Nowy statek dla PŻB coraz bliżej
Powstające w Gdańsku konstrukcje dla polskich przewoźników to nie jedyne nowe promy, które wkrótce będzie można zobaczyć m.in. w barwach Polferries. We włoskiej stoczni Visentini trwają prace nad budową promu, który wkrótce zasili flotę PŻB. Jak informowaliśmy wcześniej na łamach PromySKAT, całkowicie nowa jednostka pozyskana zostanie na podstawie umowy czarterowej, która będzie obowiązywała przez 10 lat. Polski przewoźnik będzie miał prawo jej pierwokupu.
Konstrukcja kadłuba promu budowanego dla PŻB S.A. w stoczni Visentini składa się ze 120 bloków konstrukcyjnych. 112 bloków jest w pełni ukończonych, z czego 107 jest już zainstalowanych w docelowym miejscu tej budowy. Wewnątrz jednostki trwają prace instalacyjne w kabinach pasażerskich oraz montowane jest wyposażenie maszynowni. Na promie są już zainstalowane oba silniki główne wraz z przekładniami, linia wałów pośrednich, a także obie prądnice wałowe.
Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB
Nowy ro-pax będzie miał 216 m długości, 28 m szerokości i będzie mógł pomieścić na pokładzie 920 pasażerów i 61 członków załogi. Już w 2024 r. będzie można go spotkać na trasie Świnoujście-Ystad.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-nowy-prom-tallink-wejdzie-na-trase-z-poslizgiem/
Nowoczesne promy ratują klimat
Nie jest tajemnicą, że nowoczesne statki wyposażone są w rozwiązania, które przed wieloma laty nie były dostępne. Wiele z nich pozwala na ograniczenie poziomu emisji szkodliwych związków, co z kolei przekłada się na realizację strategii ograniczenia wpływu działalności operacyjnej na środowisko. Kolejnym przewoźnikiem, który pochwalił się, jak nowoczesna flota pomaga w rozwoju prośrodowiskowych celów, jest Wasaline. Armator, który obsługuje serwis Vaasa-Umeå, poinformował, że wprowadzony w ub. r. nowy prom Aurora Botnia, pozwolił na redukcję emisji CO2 o ponad połowę (51,8 proc.) – udało się to, choć nowoczesny ro-pax obsługuje więcej kursów na tej linii niż jego poprzednik, czyli Wasa Express.
W przeliczeniu na jeden kurs ograniczenie emisji CO2 jest zatem nawet większe i wynosi 67,2 proc. Armator przypomniał, że jednym z głównych celów, które przyświecały budowie, było stworzenie jednego z najbardziej ekologicznych promów tej klasy na świecie. I to udało się osiągnąć. Aurora Botnia powstała w stoczni Rauma Marine Construction (RMC). Jednostka przyjmuje na pokład 800 pasażerów, a jej pas ładunkowy ma długość 1500 metrów. Wyposażona jest w układ dual-fuel. Poza paliwem LNG, może być też zasilana biopaliwem.
Nowy prom Moby Lines zwodowany. To prawdziwy gigant
W chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) zwodowany został właśnie nowy prom dla firmy Moby Lines. Ro-pax Moby Legacy budowany jest z myślą o obsłudze połączenia Livorno-Olbia. Już teraz określany jest mianem największego promu na świecie. I rzeczywiście – liczby związane z tą konstrukcją robią wrażenie. Moby Legacy ma 237 m długości, 32 m szerokości. Na jego pokładzie pomieści się 2500 pasażerów, a pas ładunkowy o długości 3800 m pomieści 1300 pojazdów osobowych lub 300 pojazdów ciężarowych. Dokładnie takimi samymi możliwościami może pochwalić się Moby Fantasy – siostrzany statek Moby Legacy. Moby Fantasy będzie także obsługiwać serwis Livorno-Olbia. Zgodnie z planami, na trasie ma się pojawić w przyszłym roku.
Rusza budowa serii promów dla GNV
W tej samej chińskiej stoczni, w której właśnie zwodowano kadłub promu dla Moby Lines, ruszyły prace nad budową nowego statku dla innego włoskiego armatora. Chodzi o ro-pax, który powstaje dla firmy Grandi Navi Veloci (GNV). Podpisany w ubiegłym roku kontrakt przewiduje powstanie dwóch dużych promów. Ale w umowie zawarto też opcję, która zakłada możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne dwa statki. Ro-pax, którego budowę rozpoczęto, będzie miał 218 m długości, 30 m szerokości, a na jego pokładzie zmieści się 1500 pasażerów.
Każdy ze zbudowanych w ramach kontraktu promów będzie posiadał pas ładunkowy o długości 3100 m. Jedyne różnice dotyczyć będą zasilania. Dwa pierwsze promy będą napędzane konwencjonalnym paliwem i wyposażone zostaną w scrubbery. Dwa kolejne, które ewentualnie powstaną, będą zasilane paliwem LNG. Nowe statki GNV obsługiwać będą połączenia na Morzu Śródziemnym.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-o-nowym-terminalu-promowym-w-europejskim-porcie/
Color Line sprzedaje jeden ze swoich promów
Firma Color Line wystawiła na sprzedaż jeden ze swoich promów. Chodzi o zbudowany w 1985 r. statków Color Viking. Jego nabywcą została grecka firma Seajets. Na razie nie wiadomo, na jakiej trasie będzie służyć jednostka. Jej los został przesądzony niedawno. Statek trafił na sprzedaż po tym, jak norweski armator zdecydował się wycofać go z trasy Sandefjord-Strömstad, chcąc w ten sposób złagodzić niekorzystne skutki rynkowej dekoniunktury. Ten sam los spotkał też statek Color Carrier, który został wycofany z trasy Oslo-Kilonia. On także trafi do nowego właściciela, którego nazwy jeszcze nie ujawniono. Color Viking w nowych barwach i na nowej trasie powinien zadebiutować w lutym 2023 r.
Pojazd osobowy jak ciężarówka
Kierowcy korzystający z systemu e-Toll, który od wielu miesięcy jest obowiązkowy także dla pojazdów osobowych, mogą się mocno zdziwić. Jak poinformował Auto-Świat, niektórzy kierowcy pojazdów osobowych, którzy korzystają z aplikacji śledzącej, otrzymają powiadomienia o negatywnej weryfikacji pojazdu – system identyfikuje ich pojazdy jako dużo pojazdy ciężarowe. I to w dodatku takie, które mają najniższą możliwą klasę emisji spalin.
To może z kolei oznaczać konieczność zapłaty wysokiego rachunku albo mandatu. W dodatku może się skończyć tym, że w podobnej sytuacji opłaty będą nakładane na użytkownika źle zweryfikowanego pojazdu także za przejazd innymi drogami krajowymi – podobnie jak ma to miejsce w przypadku dużych ciężarówek. Dlatego podobnych powiadomień (przychodzą one drogą mailową) lepiej nie ignorować. Jak wyjaśniają eksperci, błąd należy naprawić, logując się w systemie i poprawiając dane.
Źródło: PromySKAT

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













