Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie portal „PromySKAT” informuje o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o polskich przewoźnikach, którzy przyczyniają się do rozwoju ważnego szwedzkiego portu Ystad oraz dodatkowa opcja podróży niemieckiego przewoźnika TT-Line.
W artykule
Popularny niemiecki przewoźnik promowy, firma TT-Line, poinformował o uruchomieniu dodatkowej opcji podróży. Do rozkładu rejsów operatora dodane zostały rejsy z Litwy do Karlshamn. Do popularnego szwedzkiego portu będzie można popłynąć na tej linii już od tegorocznej wiosny. Promy armatora popłyną na trasie Kłajpeda-Karlshamn, a przeprawa będzie trwała 13 godzin. Przewoźnik przewiduje na ten linii sześć rotacji tygodniowo. Nie będzie to jedyne połączenie pomiędzy Litwą a Szwecją. Statki TT-Line pływają także na trasie pomiędzy Kłajpedą a Trelleborgiem. Z tego ostatniego portu przewoźnik oferuje też połączenia do Travemunde, Rostocku oraz Świnoujścia.
Firma Fjord Line zapowiedziała, że od maja nastąpi ważna zmiana w harmonogramie rejsów. Promy Stavangerfjord i Bergensfjord przestaną zawijać do portu Langesund. Oznacza to, że trasa będzie wiodła pomiędzy Bergen, Stavanger, Hirtshals i Kristiansand. Zmiana nastąpi wraz z powrotem ze stoczni dwóch wspomnianych promów.
To strategiczny ruch, by zapewnić jeszcze lepszy serwis naszym pasażerom oraz klientom frachtowym na najkrótszej trasie pomiędzy Norwegią oraz kontynentem.
Brian Thorsted z Fjord Line
Oba statki przechodzą obecnie remont, po którym dostosowane będą do zasilania paliwem LNG (tak, jak to miało miejsce do tej pory) oraz paliwem żeglugowym (MGO – rodzaj paliwa składającego się wyłącznie z destylatów). Tym samym staną się one promami typu dual-fuel. Jak tłumaczą władze Fjordline, decyzja ta podyktowana jest rosnącymi kosztami paliwa LNG.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-a-w-nim-m-in-popularny-terminal-zmienia-swoje-oblicze/
Najnowszy prom budowany dla hiszpańskiego armatora w zakładach Astilleros Armon Gijon zostanie wyposażony w rozwiązania dostarczone przez fińskiego giganta – firmę Wärtsilä. Prom wysokich prędkości, który będzie pływał dla firmy Balearia pod nazwą Margarita Salas, zostanie wyposażony w napęd dual-fuel (korzystać będzie głównie z paliwa LNG) oraz pędniki wodnoodrzutowe z przepływem osiowym.
123-metrowy katamaran, dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii, będzie mieć większą o 10 proc. moc oraz efektywność w porównaniu z rozwiązaniami, które pojawiły się w katamaranie Eleanor Roosevelt, który ma takie same wymiary. Warto wspomnieć, że wariant Diesla napędu Wärtsilä 31DF, który zainstalowany zostanie na promie Margarita Salas, trafił do Księgi Rekordów Guinnessa jako najbardziej wydajny napęd Diesla na świecie. Zgodnie z planem, Margarita Salas powinna rozpocząć regularne kursy w 2024 r.
Brytyjski rząd mocno wesprze ekologiczne i przyszłościowe rozwiązania, które przyczynią się m.in. do powstania statków pasażerskich, promów typy ro-pax i ro-ro o ograniczonym oddziaływaniu na środowisko. Specjalny fundusz przeznaczy sumę 77 mln funtów na rozwój technologii morskich „zero-emission”. Środki, które zainwestowane zostaną w tego typu innowacje, przyczynią się dodatkowo do powstania nowych miejsc pracy.
Zgodnie z założeniami, dofinansowaniem objęte mają zostać projekty, których realizacja byłaby możliwa do 2025 r. Poza statkami zasilanymi energią elektryczną, na dotacje mogą liczyć m.in.: systemy zasilania statków z lądu, jednostki wspomagane energią wiatrową czy statki napędzane alternatywnymi paliwami, np. wodorem. Jest to największy w historii Wielkiej Brytanii fundusz ukierunkowany na rozwój ekologicznej żeglugi.
Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/wladze-kanalu-sueskiego-podnosza-oplaty-dla-tankowcow-za-przejscie-przez-kanal/
Szwedzki Port of Ystad, dla rozwoju którego kluczowe znacznie ma działalność polskich armatorów – przewoźnika promowego Polferries (Polska Żegluga Bałtycka) oraz Unity Line – ma za sobą rekordowy rok. Wyniki udało się wyśrubować kolejny raz z rzędu. W 2022 r. odnotowano: wzrost zawinięć – o 1,9 proc., wzrost liczby pasażerów – o 8,6 proc., a także wzrost liczby pojazdów osobowych, które przewinęły się przez port – o 6,3 proc. I to wszystko mimo niesprzyjających czynników zewnętrznych.
To bardzo satysfakcjonujące, że inwestycje portu wraz z działalnością firm żeglugowych Unity Line, Polferries i Bornholmslinjen przynoszą rezultaty
Björn Boström, szef portu
Źródło: PromySKAT


W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.
W artykule
Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.
Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.
Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.
Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.
Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.