Przymusowy postój okrętu USS Milwaukee w Zatoce Guantanamo

Littoral combat ship USS Milwaukee typu Freedom utknął w porcie Guantanamo Bay z powodu wybuchu na pokładzie jednostki epidemii COVID-19 – podało US Navy.
OKręt Milwaukee, podobnie jak inne okręty LCS tego typu, stacjonuje w bazie marynarki wojennej Mayport na Florydzie, wyruszył w rejs z Mayport w połowie grudnia i zatrzymał się na tankowanie w Guantanamo 20 grudnia. Ognisko wirusa zostało wykryte zanim okręt wyruszył z Guantanamo na rutynowy patrol antynarkotykowy. Na pokładzie jednostki znajduje się zespół bordingowy Straży Przybrzeżnej USA oraz personel lotniczy, co jest typowe dla tych misji.
105-osobowa załoga znajduje się w izolacji na pokładzie okrętu. Jak potwierdził rzecznik Southern Command liczba zakażonych na pokładzie nie jest znana. Osoby zakażone wirusem, wykazują łagodne objawy.
Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzenienia się choroby na personel Guantanamo Bay, załoga Milwaukee przebywa na okręcie z możliwością zejścia tylko na pobliskie nabrzeże.
100 procent żołnierzy na pokładzie jest w pełni zaszczepionych, zgodnie z polityką US Navy – co rodzi pytania o to, czy odporny na szczepionkę wariant omicron może być odpowiedzialny za epidemię. Marynarka Wojenna USA przewodzi wszystkim gałęziom sił zbrojnych pod względem poziomu szczepień, który obecnie wynosi ponad 98 proc.
Obecnie nie wymaga się od swojego personelu szczepienia przypominającego, które daje dodatkową ochronę przed omikronem. Pentagon rozważa nad możliwością wprowadzenia obowiązku szczepień ochronnych dla całości sił zbrojnych, powiedział rzecznik John Kirby na początku tego miesiąca.
USS Milwaukee wszedł do służby w 2015 roku i jak wiele okrętów tego typu, od początku trapiły jednostkę liczne problemy techniczne. Podczas prób morskich, okręt doznał problemu z przekładnią napędową, co spowodowało całkowitą utratę napędu. Okręt został odholowany do portu w Little Creek w Wirginii w celu przeprowadzenia napraw.
Autor: The Maritime Executive/MD

Wodowanie prototypowego kutra desantowego HCB-001

11 grudnia w zakładach stoczniowych Kangnam Ship w Pusanie odbyła się uroczystość wodowania prototypowego kutra desantowego HCB-001 typu Cheongsaechi, zbudowanego dla Korpusu Piechoty Morskiej Republiki Korei.
W artykule
W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Korpusu Piechoty Morskiej, Agencji ds. Programów Obronnych (DAPA) oraz gospodarzy z Kangnam. Gościem honorowym był dowódca Daehanminguk Haebyeongdae gen. Ju Il-suk natomiast matką chrzestną jednostki została jego małżonka.
Pierwszy taki kuter w Korpusie
Dotychczas koreański Korpus Piechoty Morskiej wykorzystywał konstrukcje pneumatyczne oraz półsztywne. Wprowadzenie kutra typu Cheongsaechi oznacza przejście na jednostkę o sztywnym kadłubie, zapewniającą lepszą dzielność morską oraz większą odporność na trudne warunki hydrometeorologiczne. Istotnym elementem projektu jest również wzmocnienie ochrony poprzez osłonięcie wybranych rejonów kadłuba pancerzem balistycznym.
Projekt przygotowano przy współpracy z DAPA. Sylwetka jednostki wyraźnie nawiązuje do szwedzkiego typu Stridsbåt 90, który od lat pozostaje punktem odniesienia dla lekkich, szybkich jednostek desantowych.
Kontrakt na prototypową jednostkę podpisano w lipcu 2024 roku. Prace rozpoczęto 7 maja 2025 roku, natomiast położenie stępki nastąpiło w sierpniu. Przyjęcie HCB-001 do służby planowane jest na grudzień 2026 roku po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych.
Charakterystyka techniczna i układ
Według ujawnionych danych HCB-001 ma wyporność około 30 ton. Kadłub o wymiarach około 18 × 4 × 1 m wyposażono w osłonę katodową, co sugeruje zastosowanie konstrukcji stalowej. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne współpracujące z pędnikami wodnostrumieniowymi z odwracaczami strug. Prędkość maksymalna ma przekraczać 45 węzłów, natomiast marszowa wynosi około 35 węzłów.
Uzbrojenie obejmuje pojedyncze zdalnie sterowane stanowisko ogniowe Hanwha Defense z wielkokalibrowym karabinem maszynowym K6 kal. 12,7 mm oraz dwa karabiny maszynowe K16 kal. 7,62 mm na burtach. Stanowiska boczne otrzymały osłony przeciwodłamkowe. Dodatkowo przewidziano cztery poczwórne wyrzutnie wielospektralnych granatów dymnych.
Na dziobie znajduje się rampa, która prowadzi do korytarza komunikacyjnego oraz centralnie położonego przedziału desantu. Przewidziano w nim miejsce dla około 20 żołnierzy w pełnym oporządzeniu. Stanowisko dowodzenia umieszczono w niewielkiej kabinie z miejscami dla dowódcy i mechanika. Elementem wyróżniającym jest wydzielone miejsce w części rufowej na ponton typu IBS (Inflatable Boat Small) przeznaczony dla przewożonego desantu.










