Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Raport IMB o piractwie morskim za pierwszą połowę 2022 roku

Międzynarodowe Biuro Morskie ICC (IMB) opublikowało półroczny raport na temat piractwa morskiego, w którym odnotowało najniższą od 1994 roku liczbę zgłoszonych incydentów piractwa. Jest to wg.  IMB świadectwo jego kluczowej roli w podnoszeniu świadomości jak uczynić międzynarodowe wody bezpieczniejszymi.

Najnowszy raport IMB o piractwie wyszczególnia 58 incydentów piractwa i zbrojnych napadów na statki (w porównaniu z 68 incydentami w tym samym okresie ubiegłego roku) co jest najniższym wynikiem od 1994 roku, W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku wg. IMB 55 statków było abordażowych, dwa zaatakowano a jeden porwano.  

Jest to dobra wiadomość dla marynarzy i przemysłu morskiego jest to pozytywna wiadomość dla handlu, który promuje wzrost gospodarczy. Jednak obszary ryzyka zmieniają się i społeczność żeglugowa musi zachować czujność. Zachęcamy rządy i władze morskie do kontynuowania patroli, które dają efekt odstraszający.

Michael Howlett, dyrektor IMB

Zmniejszenie liczby zgłoszonych incydentów jest imponujące mimo to IMB PRC nadal przestrzega przed samozadowoleniem. Mimo że w tym okresie nie zgłoszono żadnego porwania załogi, nadal dochodzi do aktów przemocy wobec załóg i zagrożeń dla nich – 23 załogi wzięto jako zakładników, a kolejnym pięciu grożono. 

Powolny postęp w Zatoce Gwinejskiej

Z 58 incydentów 12 zgłoszono w Zatoce Gwinejskiej, z czego dziesięć określono jako napady z użyciem broni, a pozostałe dwa jako piractwo. Na początku kwietnia został zaatakowany masowiec klasy panamax. Piraci weszli na pokład statku w odległości 260 mil morskich od wybrzeży Ghany. 

Po otrzymaniu informacji o incydencie, IMB PRC natychmiast zaalarmowało i nawiązało kontakt z władzami regionalnymi oraz obecnymi w rejonie okrętami wojennymi, w celu natychmiastowej pomocy. Na miejscu pojawił się okręt wojenny włoskiej marynarki wojennej wraz ze śmigłowcem, który niezwłocznie podjął interwencję, ratując załogę i umożliwiając statkowi udanie się do bezpiecznego portu pod eskortą.

IMB PRC pochwala szybkie i pozytywne działania włoskiej marynarki wojennej, które niewątpliwie doprowadziły do uratowania załogi i statku. Wzywa agencje reagowania na wybrzeżu i międzynarodowe siły morskie do kontynuowania wysiłków w celu trwałego rozwiązania problemu na tych wodach, na których porywa się 74 proc. załóg wziętych jako zakładnicy na całym świecie.

Poprawa na wodach Singapuru i Malezji.

Statki nadal są celem ataków lokalnych sprawców podczas przepływania przez Cieśninę Singapurską, co stanowi ponad 25 proc. wszystkich incydentów zgłoszonych na całym świecie od początku tego roku. We wszystkich 16 zgłoszonych incydentach sprawcom udało się wejść na pokład statku. Chociaż te „okazjonalne” przestępstwa uznaje się za stosunkowo mało groźne to załogi nadal są zagrożone, gdyż w co najmniej sześciu incydentach zgłoszono użycie broni.

Poza Cieśniną Singapurską, w archipelagu indonezyjskim odnotowano niewielki wzrost liczby zgłoszonych incydentów po raz pierwszy od 2018 r., przy czym zgłoszono siedem incydentów w porównaniu z pięcioma w tym samym okresie ubiegłego roku. Pięć statków zostało abordażowanych na kotwicy i po jednym podczas postoju statków przy kei i podczas cumowania. Broń została zgłoszona w co najmniej trzech incydentach, przy czym zgłoszono, że jedna załoga była zagrożona.

 Zagrożenie w Zatoce Adeńskiej 

Mimo że od początku roku nie odnotowano tam żadnych incydentów, zagrożenie piractwem nadal istnieje na wodach u południowych wybrzeży Morza Czerwonego i w Zatoce Adeńskiej, które obejmują wybrzeża Jemenu i Somalii. Mimo że możliwość wystąpienia incydentów zmniejszyła się, piraci somalijscy nadal posiadają zdolności i możliwości do przeprowadzania ataków, a wszystkim statkom handlowym zaleca się przestrzeganie zaleceń zawartych w najnowszych „najlepszych praktykach zarządzania” podczas rejsów na tych wodach.

Centrum Raportowania o Piractwie MB 

Założone w czasie, gdy marynarze mieli niewielkie możliwości zgłaszania incydentów, IMB PRC pozostaje jedynym punktem kontaktowym do zgłaszania wszystkich przestępstw piractwa morskiego i zbrojnych napadów, 24 godziny na dobę. Od 1991 r. szybkie przekazywanie raportów i łączność z agencjami reagowania, transmisje do żeglugi za pośrednictwem GMDSS Safety Net Services oraz alerty e-mailowe do organizacji społecznościowych (świadczone bezpłatnie), pomagają w reagowaniu na piractwo i napady z bronią w ręku na całym świecie. 

Jak wynika z ustanowienia wielu regionalnych mechanizmów współpracy, raportowania i reagowania, raporty te z czasem zwiększyły świadomość zagrożeń żeglugi, co spowodowało przydzielenie odpowiednich środków w celu zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi.

Źródło: ICC-CCS

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.