Newsletter Subscribe
Enter your email address below and subscribe to our newsletter
Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Międzynarodowe Biuro Morskie ICC (IMB) opublikowało kwartalny raport na temat piractwa morskiego, który pokazuje spadek incydentów piractwa w pierwszym kwartale 2021 roku. W raporcie uwzględniono, że podczas gdy liczba zgłoszonych ataków pirackich na żeglugę handlową spadła w 2021 roku, przemoc wobec załóg statków wzrosła, a Zatoka Gwinejska pozostaje światowym punktem zapalnym piractwa.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku, raport IMB wykazuje łącznie 38 incydentów w porównaniu z 47 w roku ubiegłym. Zatoka Gwinejska odpowiadała za prawie połowę (43%) wszystkich zgłoszonych incydentów piractwa w pierwszych trzech miesiącach 2021 roku, według najnowszych danych. Cieśnina Singapurska, jak donosi również ReCAAP, pozostaje aktywnym miejscem dla piractwa, a IMB odnotowało również wzrost piractwa w pobliżu kotwicowiska Callao w Peru. Podczas gdy inne rejony świata pozostają niebezpieczne, liczba incydentów jest mniejsza i w większości stabilna w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Najczęstszymi incydentami są wtargnięcia na pokład przez piratów. W 2021 r. zgłoszono 33 takie przypadki i dwie próby wtargnięcia na pokład. Dwa statki zostały ostrzelane, a jeden porwany. Liczba ataków pirackich została prawie równo podzielona między 20 statkami, które były w podróży i 16, które były na kotwicy. Statki zakotwiczone są znacznie mniej narażone na ataki.
Pomimo spadku liczby zgłoszonych incydentów piractwa w I kwartale 2021 r., przemoc wobec załóg rośnie w porównaniu z poprzednimi latami – podaje IMB. Od początku 2021 r. porwano 40 załóg w porównaniu z 22 porwanymi załogami z ubiegłego roku. W I kwartale 2021 r. zginął jeden członek załogi.
Podczas gdy IMB pochwala wysiłki w zakresie reagowania w Zatoce Gwinejskiej podejmowane przez służby porządkowe i zaangażowane w regionie marynarki wojenne, nadal podkreślają niebezpieczny charakter regionu i zachęcają do kontynuowania wysiłków w celu zapewnienia bezpieczeństwa na wodach zatoki dla marynarzy. Zatoka Gwinejska jest nadal szczególnie niebezpieczna dla marynarzy, na których przypada prawie połowa wszystkich zgłoszonych przypadków piractwa. Wszystkie porwania i jedna ofiara śmiertelna miały miejsce w tym regionie.
Według Michaela Howletta, dyrektora Międzynarodowego Biura Morskiego ICC nadal istnieje pilna potrzeba zajęcia się tą przestępczością, ponieważ piraci działający w Zatoce Gwinejskiej są dobrze uzbrojeni, co wpływa na wzrost liczby porwań w większych odległościach od linii brzegowej.
W innych regionach IMB informuje, że tylko jeden statek (masowiec) zbliżył się w pobliże Somalii, gdzie ochrona oddała strzały ostrzegawcze, w wyniku czego piraci się oddalili. Podobnie jest w Indonezji. IMB informuje o pozytywnych wynikach dzięki wymianie informacji między statkami a służbami. W tym roku tylko 2 zakotwiczone statki zgłosiły incydenty, podczas gdy w zeszłym roku było ich 5.
IMB ostrzegła przed atakami w Cieśninie Singapurskiej, które jej zdaniem mają głównie charakter ataków nieplanowanych przy nadarzającej się okazji, w niektórych przypadkach sprawcy byli uzbrojeni tylko w noże. IMB odnotowała 6 incydentów piractwa w I kwartale 2021 r. w porównaniu do 5 w tym samym okresie ubiegłego roku.
Odnotowano również wzrost liczby zgłoszonych incydentów piractwa na kotwicowisku Callao w Peru, gdzie w pierwszych trzech miesiącach 2021 r. doszło do 5 incydentów w porównaniu z zaledwie 3 w I kwartale 2020 r. Kontenerowce są również celem ataków podczas postoju lub kotwiczenia na wodach kolumbijskich. Sprawcy są znani z otwierania kontenerów i kradzieży ładunków nawet wtedy, gdy statki są pod nadzorem pilota – podaje IMB.
IMB nadal zachęca do szybkiego zgłaszania wszystkich incydentów. Założone w 1991 r. Centrum Raportowania Piractwa IMB śledzi raporty o piractwie i zbrojnych napadach, aby pomagać statkom i dostarczać przemysłowi morskiemu, agencjom reagowania i rządom dane potrzebne do szybkiego reagowania na incydenty.
Podpis: ICC-CCS/MD
