Pijany kapitan kontenerowca i reakcja służb w Porcie Gdańsk
Opublikowane:
8 sierpnia, 2025
Fot. Port Gdańsk
W środowy poranek w Porcie Gdańsk doszło do sytuacji, która mogła zakończyć się poważnym incydentem na morzu. Dzięki czujności dyżurnego Kapitanatu Portu, który szybko zgłosił podejrzenie nietrzeźwości kapitana, służby portowe i Straż Graniczna zareagowały natychmiast. To właśnie dzięki temu kapitan kontenerowca został sprawnie przebadany, a statek wszedł w morze dopiero po zmianie dowódcy.
W artykule
Kontrola po zgłoszeniu Kapitanatu Portu i potencjalne zagrożenie
Zgodnie z ustaleniami, kontenerowiec Porto Kagio pływający pod banderą Liberii miał opuścić Gdańsk i skierować się do portu Bremerhaven. Przed wyjściem w morze dyżurny Kapitanatu Portu nabrał podejrzeń co do stanu trzeźwości dowódcy jednostki. Informacja została natychmiast przekazana do Straży Granicznej. Funkcjonariusze przeprowadzili badanie alkomatem na pokładzie statku, które wykazało 2,29 promila alkoholu. Kolejne badanie, wykonane w komisariacie policji, potwierdziło jeszcze wyższy wynik – 2,5 promila.
Prowadzenie kontenerowca przez nietrzeźwego kapitana stanowi poważne ryzyko dla bezpieczeństwa żeglugi. Jednostki tej klasy poruszają się po wodach o dużym natężeniu ruchu, a błędne decyzje na mostku mogą zagrażać nie tylko załodze, lecz także innym statkom, infrastrukturze portowej i środowisku morskiemu. W tym przypadku procedury bezpieczeństwa zadziałały natychmiast – portowe i graniczne służby uniemożliwiły wyjście statku w warunkach stwarzających realne zagrożenie.
Wyjście kontenerowca Porto Kagioz portu dopiero po zmianie dowódcy
Po uzgodnieniach z armatorem wieczorem tego samego dnia wyznaczono nowego kapitana, który przejął obowiązki dowódcze. Dopiero wtedy kontenerowiec opuścił Gdańsk, obierając kurs na niemiecki Bremerhaven. Losy zatrzymanego kapitana nie są na ten moment znane – sprawa może trafić do organów ścigania, a sam marynarz może ponieść odpowiedzialność dyscyplinarną i karną.
Incydent w Gdańsku pokazuje, jak istotne są portowe kontrole stanu trzeźwości załóg oraz gotowość służb do szybkiego reagowania, zanim jednostka opuści nabrzeże. W tym przypadku czujność i zdecydowane działania zapobiegły potencjalnej katastrofie na morzu.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.