Rola NATO w polityce energetycznej jednym z tematów rzeszowskiej konferencji 

Wpływ wojny na Ukrainie na bezpieczeństwo energetyczne Europy jednym z tematów rzeszowskiej konferencji.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja w regionie Europy, wpływa na większe oczekiwania wobec NATO. Oczekiwania te są nie tylko zgłaszane w kontekście zaangażowania polityczno-militarnego Sojuszu, ale również w kontekście energetycznym. 

Konferencja „Bezpieczeństwo Energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”, która odbędzie się w dniach 12-13 września w Centrum Konferencyjnym Politechniki Rzeszowskiej, organizowana jest w partnerstwie z Departamentem Dyplomacji Publicznej NATO. Aż dwa panele zostały poświęcone tematyce Paktu Północnoatlantyckiego, zwłaszcza w kontekście agresji rosyjskiej na Ukrainę oraz wynikającej z tego polityki Kremla na szeroko rozumianym rynku paliw i surowców energetycznych. 

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/decyzja-opec-ws-nowych-limitow-produkcji-ropy-naftowej-%EF%BF%BC/

Podczas pierwszego panelu, uczestnicy określą rolę i znaczenie łańcucha dostaw paliw w NATO. Dodatkowo spróbują odpowiedzieć na pytanie w jakim kierunku powinien się on rozwijać. Uczestnicy pochylą się nad rolą CEPS (Central Europe Pipeline System, System Rurociągów Europy Centralnej) w dostarczaniu paliwa wojskowym i cywilnym użytkownikom końcowym. Interesującym tematem poruszanym przez specjalistów zaproszonych do panelu będzie również dyskusja w sprawie przyszłości Systemu Rurociągów NATO w oparciu o doświadczenia CEPS. 

Inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę ma konsekwencje dla realizacji polityki energetycznej państw członkowskich Unii Europejskiej, dlatego zasadne jest podjęcie dyskusji na temat dotychczasowych doświadczeń w zakresie dostaw paliw.

dr hab. Mariusz Ruszel, prof. Politechniki Rzeszowskiej, prezes Instytutu Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza

Podczas drugiego panelu „Transformacja energetyczna – wpływ na NATO i siły zbrojne Sojuszu”, zostaną poruszone tematy dotyczące aktualnych trendów transformacji energetycznej. Uczestnicy podejmą próbę odpowiedzi na pytanie dotyczące wpływu aktualnej sytuacji (także polityki Kremla) na transformację energetyczną.  

Tematyka ta jest szczególnie interesująca, zwłaszcza w kontekście potrzeb paliwowych dla sił zbrojnych NATO na wschodniej flance. W trakcie obrad uczestnicy odpowiedzą między innymi na pytanie: Jakie są największe szanse na rozwój solidnego łańcucha dostaw paliw w Polsce w najbliższych latach.

dr hab. Mariusz Ruszel, prof. Politechniki Rzeszowskiej, prezes Instytutu Polityki Energetycznej im. Łukasiewicza

Moderatorem paneli poświęconych NATO będzie Dominik P. Jankowski, szef Sekcji Politycznej, Radca Stałej Delegacji Rzeczypospolitej Polskiej do NATO.

Do udziału w panelach zaproszono ekspertów wśród których znaleźli się: 

Marc D. Thoreson – kierownik Programu CEPS odpowiedzialnego za zarządzanie, wdrażanie, finansowanie i utrzymanie Programu,  Hasit Thankey – szef Sekcji Aktywizacji i Odporności IS NATO, gen. Tomasz Kowalik – zastępca szefa Sztabu ds. Wsparcia Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego, Rafał Miland – wiceprezes PERN, Julijus Grubliauskas – oficer ds. bezpieczeństwa klimatu i energii w Wydziale Nowych Wyzwań Bezpieczeństwa IS NATO, Can Ögütcü – Główny Analityk ds. Bezpieczeństwa Energetycznego, Naczelnego Dowództwa Sił Sojuszniczych NATO w Europie (SHAPE), płk dr Andrzej Lis – dyrektor Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych RP, dr Witold Skomra – kierownik Sekcji Ochrony Infrastruktury Krytycznej w Rządowym Centrum Bezpieczeństwa. 

Szczegółowy program dostępny jest na stronie internetowej Konferencji: IPE – PROGRAM 2022 – VII Konferencja (instytutpe.pl)

Źródło: Instytut Polityki Energetycznej

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Program Orka w kolejnym etapie. Polska i Szwecja z podpisanym porozumieniem

    Program Orka w kolejnym etapie. Polska i Szwecja z podpisanym porozumieniem

    Wczoraj 17 grudnia w siedzibie 1. Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie podpisano polsko-szwedzki protokół ustaleń dotyczący programu Orka. Dokument sygnowali wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz oraz minister obrony Szwecji Pål Jonson.

    Jest to pierwsze porozumienie międzyrządowe związane z planowanym pozyskaniem okrętów podwodnych nowego typu dla Marynarki Wojennej RP. Podpisane Memorandum of Understanding otwiera formalny etap współpracy rządowej w ramach procedury government-to-government. Dokument określa ramy dalszych negocjacji z Saab Kockums, w tym zakres przyszłego kontraktu wykonawczego, harmonogram dostaw oraz obszary współpracy szkoleniowej, logistycznej i przemysłowej.

    Ramy współpracy i zakres porozumienia

    Zgodnie z treścią protokołu strona polska planuje pozyskać trzy okręty podwodne projektu A26 wraz z pakietem szkoleniowym, logistycznym i uzbrojeniem. Porozumienie przewiduje również budowę zdolności do obsługi i napraw okrętów oraz środków bojowych na terytorium Polski. Rząd Szwecji zadeklarował zakupy w polskim przemyśle obronnym oraz włączenie krajowych przedsiębiorstw do szwedzkich łańcuchów dostaw uzbrojenia.

    Wskazanie Szwecji i stoczni Saab Kockums jako dostawcy pierwszego wyboru nastąpiło na podstawie rekomendacji Zespołu Zadaniowego ds. programu Orka, po analizie wyników Wstępnych Konsultacji Rynkowych oraz odpowiedzi zawartych w kwestionariuszach informacyjnych. W przypadku niepowodzenia negocjacji Warszawa zachowuje możliwość podjęcia rozmów z kolejnymi państwami uczestniczącymi w procedurze.

    Harmonogram i rozwiązanie pomostowe i odbudowa zdolności podwodnych

    Szkolenie polskich załóg na okrętach podwodnych szwedzkiej produkcji ma rozpocząć się w 2026 roku. W 2027 r. przewidywany jest odbiór jednostki pomostowej ze Szwedzkiej Marynarki Wojennej, którą ma być okręt typu A17S. Dostawa pierwszej docelowej jednostki typu A26 do Marynarki Wojennej RP planowana jest do 2030 r. Wszystkie okręty mają zostać zbudowane w zakładach stoczniowych w Karlskronie.

    Podpisanie protokołu ustaleń ma szczególne znaczenie w kontekście obecnej sytuacji Marynarki Wojennej RP. Dziś w służbie pozostaje jeden okręt podwodny, którego zdolności operacyjne są ograniczone zarówno wiekiem jednostki, jak i brakiem dostępu do pełnego zaplecza technicznego oraz uzbrojenia. Odbudowa zdolności podwodnych od lat pozostaje jednym z kluczowych wyzwań modernizacyjnych sił morskich naszego kraju.

    Pytania, które w kolejnym etapie powinny wybrzmieć

    Zawarte porozumienie należy traktować jako istotny krok formalny, jednak już dziś pojawiają się pytania, które będą miały kluczowe znaczenie w dalszym przebiegu programu Orka. To kolejne miesiące pokażą, w jakim stopniu deklaracje polityczne i przemysłowe zostaną przełożone na konkretne, wiążące zapisy umowy wykonawczej.

    Pytanie podstawowe dotyczy harmonogramu oraz realnego czasu odbudowy zdolności podwodnych. Zgodnie z obecnymi zapowiedziami szkolenie polskich załóg ma rozpocząć się w 2026 roku, natomiast rozwiązaniem pomostowym ma być przekazanie okrętu podwodnego typu A17S który obecnie jest we flocie Svenska marinen. W praktyce oznacza to, że przez najbliższe lata Marynarka Wojenna RP będzie opierać się na rozwiązaniu pomostowym, którego znaczenie operacyjne ograniczy się niemal wyłącznie do szkolenia załóg. Wartość bojowa takiego rozwiązania pozostaje znikoma, co w warunkach wojny toczącej się za wschodnią granicą Polski oraz narastających działań hybrydowych Federacji Rosyjskiej powinno budzić szczególną uwagę.

    Wojna oraz rosnąca aktywność militarna na Bałtyku sprawiają, że czas uzyskania realnej gotowości bojowej nowych okrętów podwodnych nie jest kategorią drugorzędną. Każde opóźnienie, nawet formalnie uzasadnione, oznacza dalsze funkcjonowanie floty w warunkach istotnie ograniczonych zdolności.

    Równocześnie nie można pominąć ryzyka związanego z realizacją programu A26 po stronie Saab Kockums. Szwedzka stocznia, która ma budować okręty przeznaczone dla Marynarki Wojennej RP, pozostaje obecnie na etapie realizacji zamówienia dla Svenska marinen. Harmonogram tego programu był już kilkukrotnie przesuwany, gdzie łączne opóźnienie sięga dziś niemal dziewięciu lat. W kontekście pilnych potrzeb polskich sił podwodnych zasadnicze pytanie dotyczy tego, czy zdolności produkcyjne i organizacyjne Saab Kockums pozwolą na terminową realizację zamówienia dla Polski, bez ryzyka kolejnych przesunięć czasowych.

    Właśnie te kwestie — realna użyteczność rozwiązania pomostowego, wiarygodność harmonogramu oraz moment osiągnięcia pełnej gotowości bojowej — będą w najbliższym czasie testem dla programu Orka i przyjętej ścieżki jego realizacji.

    Mariusz Dasiewicz – wydawca Portalu Stoczniowego. Od ponad 10 lat zajmuje się tematyką Marynarki Wojennej RP oraz przemysłu stoczniowego. W swoich tekstach koncentruje się na programie Orka oraz zagadnieniach związanych z rozwojem bezpieczeństwa morskiego Polski, kładąc nacisk na transparentność procesów decyzyjnych i analizę opartą na faktach.