Okręt desantowy Ivan Gren przeszedł testy certyfikacyjne

2 czerwca br. w stoczni Yantar w Kaliningradzie został podpisany protokół zakończenia testów certyfikacyjnych nowego okrętu desantowego Ivan Gren dla rosyjskiej marynarki wojennej. Po ostatecznym przeglądzie i malowaniu okręt wejdzie do służby w rosyjskiej marynarce wojennej.

Według informacji przekazanych przez rosyjską stocznię, testy certyfikacyjne rozpoczęły się w listopadzie 2017 r., ale zostały przerwane. Stocznia usunęła problemy techniczne, które się pojawiły, a następnie, na początku kwietnia br., testy wznowiono.

Na początku maja br. pomyślnie zakończono próby morskie okrętu. Jak podała stocznia, nie wystąpiły żadne problemy techniczne, wykazano pełną zdolność systemów okrętowych.

Stocznia nie wskazała konkretnej daty przekazania okrętu Ivan Gren rosyjskiej marynarce wojennej, jednak zaznaczyła, że nastąpi to wkrótce. Według agencji TASS, Piotr Morgunow do służby wejdzie pod koniec 2018 r.

Ivan Gren to pierwszy okręt desantowy projektu 11711 budowany przez stocznię Yantar na podstawie projektu Newskiego Biura Projektowego. Kontrakt na budowę pomiędzy rosyjskim resortem obrony i stocznią został podpisany w grudniu 2004 r., ale prace ruszyły w maju 2012 r.

Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, ostatnio w stoczni Yantar zwodowano drugi okręt projektu 11711 Piotr Morgunow, który teraz będzie przechodził próby morskie.

Okręty desantowe projektu 11711 mogą zabrać na pokład 13 czołgów MBT lub ponad 30 transporterów opancerzonych wraz z odpowiednią liczbą żołnierzy. Jednostki tego typu mogą przenosić dwa śmigłowce szturmowe Kamov Ka-29.

Ivan Gren jest uzbrojony w przenośne systemy rakietowe ziemia-powietrzne 9K39 Igła, armatę morką kal. 76,2 mm AK-176, szybkostrzelną armatę CIWS kal. 30 mm., która może wystrzelić 10 tys. pocisków w ciągu minuty.

Podpis: tz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.