Rosja ostrzega Litwę ws. Kaliningradu. Stawia ultimatum 

Rosja ostrzegła w poniedziałek Litwę, członka NATO, że jeśli nie zostanie szybko przywrócony tranzyt towarów do rosyjskiej eksklawy kaliningradzkiej, to Moskwa podejmie stosowne środki w celu obrony swoich interesów narodowych.
W związku z inwazją Rosji na Ukrainę, która miała miejsce 24 lutego, stosunki między Wschodem a Zachodem są najbardziej napięte od pół wieku. Wilno, powołując się na przepisy UE dotyczące sankcji, zakazało tranzytu towarów objętych sankcjami Unii Europejskiej przez terytorium Litwy do i z Kaliningradu.
„Sytuacja jest więcej niż poważna” – powiedział dziennikarzom rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow. „Ta decyzja jest naprawdę bezprawna i bezprecedensowa. To pogwałcenie wszystkiego”.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rosji zażądało od Wilna natychmiastowego cofnięcia decyzji ws. tranzytu, określiło ją jako „otwarcie wrogie ” posunięcie.
Stawia także Litwie ultimatum: „Jeśli w najbliższej przyszłości nie zostanie w pełni przywrócony tranzyt ładunków między obwodem kaliningradzkim a resztą Federacji Rosyjskiej przez Litwę, Rosja zastrzega sobie prawo do podjęcia działań w celu ochrony swoich interesów narodowych” – oświadczyło rosyjskie MSZ.
Litwa oświadczyła, że wdraża jedynie sankcje UE, będące częścią szeregu środków mających na celu ukaranie prezydenta Władimira Putina za inwazję na Ukrainę.
Litwa nie robi nic ponad sankcje europejskie, które zaczęły działać od 17 czerwca. Zostały one wprowadzone po konsultacji z Komisją Europejską i zgodnie z jej wytycznymi.
Gabrielius Landsbergis, minister spraw zagranicznych Litwy
Litewskie koleje państwowe poinformowały klientów, że od 17 czerwca objęte sankcjami towary, na przykład stal, nie będą mogły być przewożone przez terytorium Litwy.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis powiedział, że rozmawiał z prezydentem Litwy Gitanasem Nausedą, który podkreślił, że Wilno wdraża sankcje UE.
Oczywiście musimy zebrać wszystkie fakty i implikacje, ale jak podkreślił prezydent Nauseda, Litwa stosuje sankcje UE. Więc w tym przypadku, jeśli chodzi o stosowanie sankcji UE, to oczywiste jest, że musimy być z naszymi państwami członkowskimi stosującymi sankcje.
Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej
Kaliningrad, dawniej port Koenigsberg, stolica Prus Wschodnich, został odbity przez Armię Czerwoną w kwietniu 1945 r. z rąk nazistowskich Niemiec, a po II wojnie światowej przyłączony do Związku Radzieckiego. Leży pomiędzy członkami NATO; Polską i Litwą.
Źródło: Reuters

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









