Rosja ostrzega Litwę ws. Kaliningradu. Stawia ultimatum 

Rosja ostrzegła w poniedziałek Litwę, członka NATO, że jeśli nie zostanie szybko przywrócony tranzyt towarów do rosyjskiej eksklawy kaliningradzkiej, to Moskwa podejmie stosowne środki w celu obrony swoich interesów narodowych.

W związku z inwazją Rosji na Ukrainę, która miała miejsce 24 lutego, stosunki między Wschodem a Zachodem są najbardziej napięte od pół wieku. Wilno, powołując się na przepisy UE dotyczące sankcji, zakazało tranzytu towarów objętych sankcjami Unii Europejskiej przez terytorium Litwy do i z Kaliningradu.

„Sytuacja jest więcej niż poważna” – powiedział dziennikarzom rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow. „Ta decyzja jest naprawdę bezprawna i bezprecedensowa. To pogwałcenie wszystkiego”.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rosji zażądało od Wilna natychmiastowego cofnięcia decyzji ws. tranzytu, określiło ją jako „otwarcie wrogie ” posunięcie.

Stawia także Litwie ultimatum: „Jeśli w najbliższej przyszłości nie zostanie w pełni przywrócony tranzyt ładunków między obwodem kaliningradzkim a resztą Federacji Rosyjskiej przez Litwę, Rosja zastrzega sobie prawo do podjęcia działań w celu ochrony swoich interesów narodowych” – oświadczyło rosyjskie MSZ.

Litwa oświadczyła, że wdraża jedynie sankcje UE, będące częścią szeregu środków mających na celu ukaranie prezydenta Władimira Putina za inwazję na Ukrainę. 

Litwa nie robi nic ponad sankcje europejskie, które zaczęły działać od 17 czerwca. Zostały one wprowadzone po konsultacji z Komisją Europejską i zgodnie z jej wytycznymi.

Gabrielius Landsbergis, minister spraw zagranicznych Litwy

Litewskie koleje państwowe poinformowały klientów, że od 17 czerwca objęte sankcjami towary, na przykład stal, nie będą mogły być przewożone przez terytorium Litwy.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis powiedział, że rozmawiał z prezydentem Litwy Gitanasem Nausedą, który podkreślił, że Wilno wdraża sankcje UE. 

Oczywiście musimy zebrać wszystkie fakty i implikacje, ale jak podkreślił prezydent Nauseda, Litwa stosuje sankcje UE. Więc w tym przypadku, jeśli chodzi o stosowanie sankcji UE, to oczywiste jest, że musimy być z naszymi państwami członkowskimi stosującymi sankcje.

Valdis Dombrovskis, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej

Kaliningrad, dawniej port Koenigsberg, stolica Prus Wschodnich, został odbity przez Armię Czerwoną w kwietniu 1945 r. z rąk nazistowskich Niemiec, a po II wojnie światowej przyłączony do Związku Radzieckiego. Leży pomiędzy członkami NATO; Polską i Litwą.

Źródło: Reuters

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie

    Na Tamizie rozpoczął się nowy etap w komunikacji rzecznej dzięki wprowadzeniu Orbit Clipper – pierwszego w Wielkiej Brytanii w pełni elektrycznego promu pasażerskiego. Jednostka, należąca do operatora Uber Boat by Thames Clippers, rozpoczęła przewozy pasażerskie 5 grudnia, kursując między Canary Wharf a Rotherhithe jako element londyńskiego systemu river bus.

    Nowy prom Orbit Clipper

    Wprowadzenie Orbit Clipper na wschodnim odcinku Tamizy realizuje zapowiedzi operatora sprzed około czterech–pięciu lat dotyczące modernizacji floty i przejścia na bardziej ekologiczne rozwiązania. 5 grudnia 2025 r. jednostka wykonała pierwszy rejs z pasażerami, a obecnie kursuje równolegle z dotychczasowym dieslowskim promem Twinstar, zapewniając ciągłość usługi.

    Uber Boat uruchamia elektryczną przeprawę promową na Tamizie / Portal Stoczniowy
    Fot. @MayorofLondon/X

    Pełne, wyłączne obsługiwanie trasy przez Orbit Clipper planowane jest stopniowo, z docelowym terminem na wiosnę 2026 r. Prom przystosowano do przewozu 150 pasażerów oraz do 100 rowerów. Dwukierunkowa konstrukcja (double-ended) oraz systemy automatycznego cumowania i jednoczesnego wsiadania/wysiadania po obu stronach pozwalają na szybką i sprawną obsługę nabrzeży, skracając czas postoju i poprawiając płynność ruchu na tej popularnej przeprawie.

    Połączenie Canary Wharf – Rotherhithe

    Orbit Clipper obsługuje kluczowe połączenie pomiędzy północnym i południowym brzegiem Tamizy, szczególnie ważne dla codziennych dojazdów do pracy. Operator zakłada, że nowa jednostka stopniowo zastąpi dotychczasowy prom, oferując wyższy komfort podróży, większą pojemność oraz znaczące ograniczenie wpływu na środowisko dzięki zerowej emisji spalin.

    Budowa w Wielkiej Brytanii i wsparcie rządu

    Prom Orbit Clipper zbudowano w brytyjskiej stoczni Wight Shipyard Co. Projekt współfinansowano ze środków publicznych za pośrednictwem Department for Transport oraz programu Innovate UK. Jednostka ma około 25 metrów długości i osiąga prędkość maksymalną 12 węzłów.

    Nowa jednostka stanowi element szerszej strategii modernizacji floty realizowanej przez operatora, ukierunkowanej na stopniowe ograniczanie emisji generowanych przez promy na Tamizie.

    Modernizacja floty i nowe otwarcie w żegludze rzecznej

    Zgodnie z deklaracjami operatora, działania te mają prowadzić do znaczącej redukcji emisji. W dłuższej perspektywie zakładana jest redukcja emisji dwutlenku węgla50 proc. do 2035 roku oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Równolegle analizowane są możliwości wykorzystania alternatywnych paliw, w tym wodoru oraz metanolu, w innych jednostkach floty.