Novatek chwali się w komunikacie prasowym, że udało mu się uruchomić instalacje produkcyjne drugą i trzecią w rekordowo krótkim czasie oraz przy zrównoważonym budżecie. Spółka podkreśliła w materiale dla mediów, że druga instalacja została uruchomiona sześć miesięcy przed planowanym terminem, a instalacja trzecia – ponad rok przed dniem wyznaczonym pierwotnie przyjętym harmonogramem. W specjalnie zorganizowanej ceremonii uczestniczył premier Federacji Rosyjskiej Dmitrij Miedwiediew.
W sumie terminal Jamał LNG składa się z trzech instalacji do produkcji skroplonego gazu ziemnego. Każda z nich ma moc produkcyjną wynoszącą 5,5 mln ton LNG rocznie. Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, trzecia instalacja produkcyjna została uruchomiona pod koniec listopada, ale przez pierwszy okres jej pracy trwał rozruch infrastruktury przemysłowe. Wcześniej Novatek informował, że trzecia instalacja będzie wytwarzała skroplony gaz ziemny przeznaczony wyłącznie na eksport.
[powiazane1]
Pierwsza instalacja w arktycznym terminalu nad Zatoką Obską została uruchomiona ponad rok temu, a pod koniec 2017 roku spółka Jamał LNG wysłała pierwszy ładunek skroplonego gazu ziemnego. Został on wyeksportowany poza Rosję.
Do tej pory terminal Jamał LNG wyprodukował ok. 7,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego. Koncern Novatek podał w komunikacie, że eksportowy terminal opuściło ponad 100 statków wypełnionych błękitnym paliwem w formie ciekłej. LNG z arktycznego terminala trafił do odbiorców na pięciu kontynentach.
Ze względu na trudne warunki atmosferyczne panujące w rosyjskiej Arktyce oraz nad Zatoką Obską, spółka Novatek zleciła koreańskiemu koncernowi stoczniowemu DSME budowę floty 15 potężnych gazowców-lodołamaczy klasy Arc7. Do tej pory do eksploatacji wprowadzono już pięć takich jednostek. Każda z nich może przewozić 170 tys. m sześc. skroplonego gazu, a także kruszyć pokrywę lodową o grubości 2,1 metra. Wymiary gazowców-lodołamaczy klasy Arc7 są następujące: 300 metrów długości, 50 metrów szerokości.
[powiazane2]
Cytowany w komunikacie koncernu Novatek prezes Leonid Mikhelson podkreśla, że Jamał LNG to największy projekt LNG w Rosji, a jego łączy udział w globalnym rynku skroplonego gazu ziemnego wynosi ok. 5 proc. Szef rosyjskiego koncernu uważa, że terminal Jamał LNG pozwolił Novatekowi „stać się jednym z głównych graczy na globalnym rynku LNG”. Szef firmy dodaje, że strategicznym celem koncernu Novatek jest produkowanie 55-60 mln ton LNG rocznie. Cel ten ma zostać osiągnięty w okresie do 2030 roku. Rosjanie planują, że właśnie wtedy pełną moc produkcyjną osiągnie kolejny terminal eksportowy – Artic LNG 2.
Budowę eksportowego terminala LNG szykuje również inny rosyjski gigant energetyczny – Gazprom. Jak już pisaliśmy, terminal Baltic LNG ma powstać nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu portu Ust-Ługa. Z zapowiedzi Gazpromu wynika, że terminal początkowo będzie produkował 10 mln ton skroplonego gazu rocznie, a docelowo wolumen zostanie podwojony i moce produkcyjne osiągną poziom 25 mln ton LNG rocznie.
[powiazane3]
Spółka Jamał LNG ma jednak pewne problemy, wynikające z rosnącej konkurencji na globalnym rynku skroplonego gazu ziemnego ze strony Stanów Zjednoczonych. Na przykład jeszcze w listopadzie Departament Stanu USA przekazał mediom, że zezwalanie na transfer skroplonego gazu ziemnego z terminala Jamał LNG na wodach terytorialnych Norwegii podkopuje europejskie wysiłki na rzecz dywersyfikacji źródeł energii. Jak już pisaliśmy na Portalu Stoczniowym, pod koniec listopada na wodach Norwegii Rosjanie po raz pierwszy przeprowadzili przeładunek skroplonego gazu metodą shi-to-ship, przy czym operacja została wykonana na otwartym morzu. Wzięły w niej udział statki należące do spółki Jamał LNG oraz rosyjskiego armatora Sovcomflot.
Szef koncernu Novatek stwierdził ostatnio, że kierowana przez niego firma będzie musiała przyśpieszyć budowę specjalnych obiektów, służących do przeładunku skroplonego gazu ziemnego. Agencja Reuters podała, że Novatek zamierza w 2022 roku uruchomić zakład przeładunkowy LNG w okolicy Murmańska.
Podpis: tz