Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Royal Canadian Navy wprowadziła do służby patrolowiec HMCS Margaret Brooke

28 października patrolowiec arktyczny HMCS Margaret Brooke (AOPV 341) typu Harry DeWolf został oddany do użytku podczas ceremonii w HMC Dockyard w Halifax w Nowej Szkocji.

Zwodowana w listopadzie 2019 roku nowa jednostka, jest drugim okrętem typu budowanego przez stocznię Irving Shipbuilding. Cała seria 6 AOPV jest efektem programu Arctic Offshore Patrol Ship prowadzonego w ramach National Shipbuilding Procurement Strategy. 

AOPV HMCS Margaret Brooke typu Harry DeWolf zostały zaprojektowane do użycia w regionach arktycznych Kanady do patrolowania i wspierania ludności w obrębie kanadyjskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Długość całkowita okrętu wynosi 103,6 m, a szerokość 19,0 m. Wyporność wynosi 6615 ton.

Patrolowiec posiada zamknięty pokład dziobowy, który chroni maszyny i miejsca pracy przed arktycznym klimatem. Jest napędzany przez system diesel-elektryczny składający się z czterech 3,6-megawatowych (4800 KM) czterosuwowych generatorów MAN 6L32/44CR, oraz dwóch elektrycznych silników napędowych o mocy 4,5 megawata (6000 KM) napędzających dwa wały. 

Czytaj więcej o Australi która rozważa możliwość budowy nowych lekkich korwet

AOPV Margaret Brooke jest w stanie osiągnąć 17 węzłów na otwartej wodzie i 3 węzły podczas lodołamania w jednorocznym lodzie o grubości 1 metra. Statek jest również wyposażony w dziobowy ster strumieniowy, który pomaga podczas manewrów i cumowania bez konieczności korzystania z pomocy holownika. Zasięg wynosi 6800 mil morskich a autonomiczność 85 dni. Jednostka jest wyposażona w stabilizatory płetwowe w celu zmniejszenia przechyłu na otwartych wodach.

AOPV jest w stanie przewozić wiele ładunków użytecznych, w tym kontenery, sprzęt do badań podwodnych lub jednostki desantowe. Operacje związane z ładunkami wspomaga 20-metrowy dźwig. Okręt jest wyposażony w pokład dla pojazdów, który może pomieścić ciężarówki typu pickup, pojazdy terenowe i skutery śnieżne.

Okręt posiada również dwie 8,5-metrowe wielozadaniowe łodzie ratownicze zdolne do osiągania prędkości ponad 35 węzłów Uzbrojenie stanowi w armata BAE Mk38 kalibru 25 mm, oraz dwa karabiny maszynowe M2 Browning kalibru 12,7 mm. Patrolowiec posiada pokładowy hangar i pokład lotniczy dla śmigłowców do wielkości Sikorsky CH-148 Cyclone

Czytaj też o Diehl Defence który otrzymał kontrakt na produkcję pocisku przeciwokrętowego RBS15 

Jednostka Margaret Brooke, przed formalnym oddaniem do użytku, znalazła się wśród okrętów RCN wysłanych do Arktyki w ramach wielonarodowych ćwiczeń wojskowych Operation Nanook w sierpniu 2022 roku. We wrześniu 2022 r., HMCS Margaret Brooke otrzymał zadanie niesienia pomocy ofiarom huraganu Fiona w prowincji Maritimes. Okręt otrzymał zadanie zapewnienia pomocy, w tym oceny szkód i kontroli warunków socjalnych, najbardziej dotkniętych żywiołem społecznościom wzdłuż południowego wybrzeża Nowej Fundlandii.

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.