Royal Navy udaremnia przemyt kokainy na Morzu Karaibskim

Royal Navy po raz kolejny pokazała swoją siłę w walce z przemytnikami narkotyków, tym razem udaremniając transport kokainy na Morzu Karaibskim. Patrolowiec HMS Trent, będący częścią brytyjskich sił morskich, przechwycił narkotyki o wartości ulicznej przekraczającej 40 milionów funtów.
To już szóste tego typu przechwycenie przez ten okręt w bieżącym roku, co łącznie daje imponującą sumę 551,5 miliona funtów przechwyconych narkotyków. Ta spektakularna akcja potwierdza skuteczność działań Royal Navy w utrzymywaniu porządku na międzynarodowych wodach, szczególnie na Morzu Karaibskim, które od lat stanowi kluczowy szlak dla przemytników.
HMS Trent pełni funkcję liniowego okrętu patrolowego. Jego nowoczesne wyposażenie obejmuje między innymi dron rozpoznawczy Puma, który umożliwia szeroko zakrojone monitorowanie obszaru i dostarczanie kluczowych informacji w czasie rzeczywistym. Głównym zadaniem jednostki jest identyfikacja potencjalnych zagrożeń oraz organizacja i koordynacja działań w odpowiedzi na te zagrożenia. HMS Trent ściśle współpracuje z elitarnymi jednostkami Royal Marines, które są gotowe do szybkiej interwencji w przypadku wykrycia podejrzanej aktywności.
Minister obrony, Luke Pollard, podkreślił, jak ważną rolę odgrywa brytyjska marynarka wojenna w zapewnianiu bezpieczeństwa na morzach i egzekwowaniu prawa międzynarodowego.
Pollard zaznaczył również, że te operacje są wyraźnym sygnałem dla handlarzy narkotyków: żadna część świata nie jest dla nich bezpieczna. Niezależnie od tego, gdzie próbują działać, Royal Navy z determinacją będzie niweczyć ich plany i eliminować nielegalne działania.
Te sukcesy dowodzą, że brytyjska marynarka wojenna nie tylko dba o bezpieczeństwo narodowe, ale również odgrywa kluczową rolę w globalnej walce z przestępczością narkotykową, konsekwentnie utrudniając życie tym, którzy próbują czerpać zyski z cierpienia innych.
Źródło: Royal Navy/MD

Wojenna z kolejnym kontraktem na Ratownika

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z James Fisher and Sons PLC (JFD) umowę na dostawę i integrację zaawansowanego systemu nurkowania saturacyjnego i ratownictwa okrętów podwodnych dla budowanego okrętu ratowniczego pk. Ratownik.
W artykule
Umowa PGZ Stoczni Wojennej z JFD
Kontrakt obejmuje dostawę i integrację klasyfikowanego kompleksu komór hiperbarycznych wraz z systemem podtrzymywania życia. Ratownik zostanie w pełni dostosowany do współpracy z NATO Submarine Rescue System (NSRS) – rozwiązania zarządzanego przez JFD od 2015 roku w imieniu marynarek wojennych Wielkiej Brytanii, Francji i Norwegii.

Fot. JFD Brytyjska firma przygotowała w 2019 roku studium przedprojektowe oraz ocenę wykonalności integracji systemu. W trakcie budowy wykorzysta doświadczenie zdobyte przy realizacji systemów nurkowania saturacyjnego stosowanych przez państwa NATO.
Rola JFD i PGZ Stoczni Wojennej
Rob Hales, szef działu obronnego James Fisher, podkreślił, że współpraca z polską stocznią umożliwi połączenie jej kompetencji w budowie okrętów z wiedzą JFD w zakresie ratownictwa podwodnego i systemów hiperbarycznych. Jego zdaniem projekt wzmocni polskie możliwości operacyjne, w tym ochronę infrastruktury podmorskiej.
Prezes PGZ Stoczni Wojennej, Marcin Ryngwelski, zwrócił uwagę, że Ratownik zapewni Marynarce Wojennej RP zdolności niezbędne do prowadzenia działań ratowniczych na Bałtyku oraz zabezpieczania instalacji podwodnych. Podkreślił również znaczenie współpracy z JFD dla zachowania interoperacyjności zgodnej ze standardami NATO.
Wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Jan Grabowski, wskazał, że podpisanie kontraktu dotyczy systemu o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa załóg i prowadzenia operacji na morzu.
Ratownik – polskie zdolności ratownictwa podwodnego i znaczenie umowy
Okręt będzie jedną z największych jednostek w historii polskiego ratownictwa morskiego. Przy długości 96 metrów i wyporności 6500 ton zapewni możliwość ratowania załóg okrętów podwodnych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną podmorskiej infrastruktury energetycznej.
Przekazanie okrętu Marynarce Wojennej RP przewidziane jest na koniec 2029 roku.
Integracja systemu JFD stanowi kolejny etap rozbudowy krajowego potencjału w zakresie działań na dużych głębokościach. Zapewni to prowadzenie operacji ratowniczych zgodnych ze standardami sojuszniczymi oraz zwiększy bezpieczeństwo przyszłych okrętów podwodnych i infrastruktury podmorskiej, która ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania naszego państwa.
Zródło: PGZ Stocznia Wojenna











