Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Royal Navy w akcji: Ochrona szlaków handlowych w Afryce Zachodniej

W ostatnich miesiącach, Royal Navy, wzmocniła swoje działania na wodach Afryki Zachodniej. W odpowiedzi na priorytetowy cel jakim jest ochrona kluczowych szlaków handlowych, brytyjski okręt patrolowy HMS Trent został skierowany na wody tego regionu.

HMS Trent, wyposażony w nowoczesną technologię, pełni funkcję liniowego okrętu patrolowego. Jego technologiczne wsparcie obejmuje między innymi dron rozpoznawczy Puma, który umożliwia szerokozakresowe monitorowanie obszaru i dostarczanie kluczowych informacji w czasie rzeczywistym. Jego główne zadania to identyfikacja potencjalnych zagrożeń oraz organizacja i koordynacja działań odpowiedzi na te zagrożenia. Współpracuje ściśle z elitarnymi jednostkami Royal Marines, które są gotowe do szybkiej interwencji w przypadku wykrycia podejrzanej aktywności.

Podczas swoich misji, załoga HMS Trent zacieśniła relacje z wieloma krajami tego regionu, odwiedzając Ghanę, Wybrzeże Kości Słoniowej czy Senegal. Takie wizyty mają na celu nie tylko współpracę militarną, ale także budowanie relacji dyplomatycznych i ekonomicznych.

Zatoka Gwinejska, rozciągająca się wzdłuż zachodniego wybrzeża Afryki, od lat odgrywa kluczową rolę w globalnych przepływach handlowych. Bogata w złoża ropy naftowej, jest nie tylko sercem afrykańskiego przemysłu naftowego, ale także ważnym korytarzem dla międzynarodowego handlu. Jej strategiczne położenie i bogactwo naturalne przyciągają nie tylko inwestorów i handlowców. W przeszłości region ten stał się celem ataków pirackich, czyniąc z niego jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc dla żeglugi morskiej na świecie.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/hms-dreadnought-nowy-rozdzial-w-historii-royal-navy/

Dlatego inicjatywy takie jak ćwiczenia Grand African NEMO są kluczowe dla zwiększenia stabilności i bezpieczeństwa w regionie. Gromadząc marynarki z 29 krajów – afrykańskich, europejskich, a także z Brazylii i USA – takie ćwiczenia mają na celu nie tylko poprawę gotowości bojowej i koordynacji między państwami, ale także budowanie zaufania i wzajemnego zrozumienia.

Od 2018 roku Grand African NEMO stało się najważniejszym corocznym wydarzeniem w zakresie bezpieczeństwa morskiego w Zatoce Gwinejskiej. Czwarta edycja tego wydarzenia miała na celu wymianę doświadczeń oraz poprawę poziomu operacyjnego uczestników w walce z nielegalnym połowem ryb, piractwem, zanieczyszczeniem morskim, nielegalnym przemytem oraz ratownictwem morskim. Około czterdziestu jednostek morskich oraz pięć samolotów zostało zmobilizowanych, aby wziąć udział w różnorodnych ćwiczeniach.

Manewry te podkreślają znaczenie międzynarodowej kooperacji w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego. W obliczu coraz bardziej skomplikowanych i zróżnicowanych zagrożeń, kluczem do zapewnienia pokoju na otwartych wodach jest ścisła współpraca między państwami. Inicjatywy takie jak te nie są jedynie demonstracją siły, ale przede wszystkim stanowią wyraz globalnego zaangażowania i aspiracji ku wspólnemu dobru.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/wodowanie-pierwszego-niszczyciela-min-dla-nideraldow-vlissingen/

Innowacyjność i technologia stały się kluczem do sukcesu. Dron Puma, startując z pokładu okrętu, umożliwiał dokładne rozpoznanie i zbieranie danych, wspierając działania Royal Marines. Zespoły te działały ręka w rękę, demonstrując swoje umiejętności oraz współpracowały z lokalnymi siłami w zakresie szkolenia i operacji.

W miarę narastającego zaangażowania Royal Navy w Afryce Zachodniej, Wielka Brytania podkreśla swój zdecydowany wkład w ochronę globalnych szlaków handlowych i współpracę z państwami partnerskimi. Wspierane zaawansowaną technologią i specjalistycznymi jednostkami, brytyjskie siły zbrojne stają się gwarantem stabilności w tym kluczowym regionie.

W trosce o bezpieczeństwo handlu i relacje międzynarodowe, Royal Navy kontynuuje swoją obecność w Afryce Zachodniej, przyczyniając się do pokoju i prosperity w regionie.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    Wodowanie S-82 Narciso Monturiol w Kartagenie – drugi okręt programu S-80 na wodzie

    W stoczni Navantii w Kartagenie zwodowano dziś konwencjonalny okręt podwodny S-82 Narciso Monturiol. To druga jednostka hiszpańskiej serii S-80, która po wejściu do służby w Armada Española ma wzmocnić zdolności tego państwa w zakresie działań podwodnych na wodach Morza Śródziemnego.

    Kluczowy etap w programie – wodowanie S-80

    Hiszpanie w końcu doczekali się momentu, na który czekali od 4 października – Narciso Monturiol przeszedł z nabrzeża do wody, zamykając najbardziej wymagający etap budowy. Wodowaniu, poprzedzającemu chrzest z 3 października, towarzyszył wielogodzinny i starannie prowadzony manewr z użyciem doku pływającego. Każdy etap tej operacji wymagał serii dokładnych kontroli technicznych, dzięki czemu jednostka bezpiecznie opuściła dok pływający. Od tej chwili okręt wchodzi w fazę prób portowych, które pozwolą zweryfikować funkcjonowanie wszystkich instalacji okrętowych. W najbliższych tygodniach rozpocznie się tankowanie paliwa, pierwsze cykle ładowania baterii oraz testy układu napędowego w przy nabrzeżu.

    Przed wyjściem w próby morskie

    Po zakończeniu testów portowych hiszpański okręt przejdzie do prób morskich, podczas których załoga i specjaliści z Navantii zweryfikują zachowanie kadłuba na różnych głębokościach, sprawdzą układ napędowy, układy bezpieczeństwa oraz pełną integrację systemów okrętowych. Dopiero pomyślne zakończenie tych działań otworzy drogę do przekazania jednostki hiszpańskiej Armada Española.

    Znaczenie programu dla Armada Española i polskiej Orki

    Program S-80 obejmuje budowę czterech nowoczesnych okrętów podwodnych, które zastąpią wysłużone jednostki typu Galerna. Navantia odpowiada za kompleksowy proces projektowania i budowy, co wzmacnia pozycję hiszpańskiego przemysłu okrętowego i potwierdza jego ambicje w segmencie konwencjonalnych okrętów podwodnych nowej generacji.

    Czytaj więcej: Chrzest drugiego okrętu podwodnego typu S-80 Narciso Monturiol

    Dzisiejsze wodowanie S-82 Narciso Monturiol ma również wymiar, którego nie sposób pominąć w polskiej debacie o programie Orka. Hiszpanie pokazują, że kadłub S-80 wyrósł z wieku dziecięcego jakim są prace rozwojowe i wdrożeniowe. To moment, który umacnia wiarygodność oferty Navantii dla Polski.

    Dla Warszawy kluczowe pozostaje to, że Madryt akcentuje gotowość do szerokiej współpracy przemysłowej i realnego włączenia polskich firm w łańcuch dostaw oraz przyszłego procesu serwisowego. W efekcie S-80 pozostaje w gronie kandydatów walczących o najwyższy stopień podium w programie Orka.