Rozpoczęcie budowy drobnicowców przyjaznych dla środowiska
Opublikowane:
16 grudnia, 2022
Fot. Conoship
Firma Conoship International Projects (CIP) opracowała innowacyjny, przyszłościowy i przyjazny dla środowiska drobnicowiec o nośności 3600 DWT, przystosowany do działania na morzach i rzekach. Statek ten można uznać za nowy standard dla statków morskich o małym zanurzeniu.
Pierwszy ze statków, zaprojektowany przez holenderską firmę Conoship International Projects, jest obecnie budowany w Turcji, a po nim nastąpi budowa pięciu kolejnych jednostek, które powstaną w stoczni w holenderskich stoczniach. Oczekuje się, że wejdą one do służby w 2023 i 2024 roku.
Jesteśmy bardzo dumni, że dzięki tym ultrawydajnym pod względem zużycia paliwa statkom towarowym przyczyniamy się do osiągnięcia celu zerowej emisji, wyznaczonego przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO) na rok 2050. Wygląda na to, że nasza nowa koncepcja projektowa da impuls branży, a jednocześnie zmniejszy emisję CO2 w żegludze.
Maart Sickler, dyrektor Conoship International Projects
Uroczyste rozpoczęcie budowy pierwszego drobnicowca o nośności 3 600 DWT, odbyło się 24 listopada w stoczni Gelibolu w Turcji. Jest to projekt statku do przewozu drobnicy z napędem spalinowo-elektrycznym, przystosowanego do działania na wodach morskich i rzecznych. Według firmy Conoship, statek ten można uznać za nowy standard dla drobnicowców o małym zanurzeniu.
Układ napędowy składa się z instalacji spalinowo-elektrycznej i dziobowego steru strumieniowego zapewniającego manewrowość. W celu poprawy osiągów statku zastosowano opatentowany projekt rufy wraz z powiększoną śrubą napędową i zoptymalizowanymi liniami kadłuba. Jednostka będzie miała 88 m długości, 13,20 m szerokości o maksymalnym zanurzeniu 5 m i pojemność 5 000 m³. Drobnicowiec będzie mógł rozwinąć prędkość 10 węzłów, a na pokładzie będzie miejsce na siedmioosobową załogę.
Wskaźnik EEDI obliczony dla statku z napędem dieslowskim jest już poniżej wymagań fazy 3. Statek posiada napęd wspomagany wiatrem. Conoship szacuje, że dzięki dwóm foliom Econowind statek zmniejszy zużycie paliwa o około 10 proc. w zależności od trasy.
Conoship uwzględnił również podczas procesu projektowania koncepcyjnego przyszłe alternatywy.
Będziemy chcieli na przykład zdemontować generatory i zastąpić je zespołem generatorów zasilanych metanolem, a następnie umieścić również zbiorniki na metanol, lub zdjąć je całkowicie i założyć zbiorniki na ciekły wodór i ogniwa paliwowe.
Jan Jaap Nieuwenhuis, dyrektor zarządzający w Conoship International
Dwa kolejne statki o nośności 3.600 DWT i trzy 3.800 DWT zostaną zbudowane dla nieujawnionego właściciela przez Holland Shipyards Group. Statek budowany w Turcji powinien zostać dostarczony w 2023 roku, natomiast budowa pozostałych pięciu jednostek w Holandii planowana jest na 2024 rok.
Conoship przedstawił ten projekt w styczniu dla pierwszej serii sześciu statków zamówionych przez nienazwanego klienta w Fosen Yard Emden w Niemczech.
Firma Conoship to innowacyjne biuro projektowania i inżynierii okrętowej, dedykowane do wspierania klientów we wszystkich fazach procesu budowy statku. Firma działa na całym świecie, a z ich projektów zbudowano ponad 2000 statków.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.