Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Dynamiczne ożywienie ruchu promowego

Ruch promowy zaczyna dynamicznie odradzać się po trudnym okresie pandemii. Analizując najnowsze informacje pochodzące z portalu „PromySKAT”, obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania przeprawami promowymi. Te pozytywne tendencje potwierdzają dane ze Szwecji. Mimo to, sektor promowy ma jeszcze wiele pracy do wykonania, aby w pełni odzyskać swoją dawną siłę po wyzwaniach związanych z pandemią.

Jednym z najważniejszych wydarzeń ostatnich dni były nowe promy dla CalMac Ferries. Szkocki przewoźnik promowy ujawnił, że nowe jednostki będą nosić nazwy: Isle of Islay oraz Loch Indaal, wybrane w drodze plebiscytu. Te dwa statki, dedykowane do obsługi wysp Islay i Jura, zostały zaprojektowane przede wszystkim z myślą o przewozie frachtu, choć nie zabraknie na nich miejsca dla pasażerów – pomieszczą aż 450 osób i 100 pojazdów osobowych. Jest to część większego planu inwestycyjnego rządu szkockiego na lata 2021-2026, w ramach którego 700 milionów funtów ma zostać przeznaczone na rozwój infrastruktury promowej.

Kolejna istotna wiadomość dotyczy zmiany we flocie Irish Ferries – znany z Morza Bałtyckiego prom Star zmienia barwy na Oscar Wilde. Statek trafił do suchego doku w Belfaście, gdzie przechodzi prace modernizacyjne, by od czerwca móc obsługiwać trasę Pembroke Dock-Rosslare. Prom Star, zbudowany w 2007 roku, będzie obsługiwał Irish Ferries na podstawie umowy czarteru, obowiązującej przez 20 miesięcy, z opcją przedłużenia na kolejne dwuletnie okresy.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/przeglad-promowy-nowe-promy-stena-line-i-inne-wazne-wydarzenia/

Ostatnia z naszych wiadomości dotyczy floty firmy Balearia – do floty dołączył nowy prom Cap De Barbaria, co skutkowało sprzedażą starszej jednostki, Posidonia. Ten nowy, elektryczny prom, będzie obsługiwał połączenie Ibiza-Formentera, oferując na pokładzie miejsce dla 390 osób i linię ładunkową służącą do przewozu 14 pojazdów ciężarowych.

Wiodący estoński przewoźnik promowy, Tallink, i renomowany gigant technologiczny ABB, specjalizujący się w innowacjach dla żeglugi, ogłosili strategiczne partnerstwo na rzecz ochrony środowiska. Głównym celem tego prężnego duetu jest zrównoważony rozwój poprzez redukcję emisji i zwiększenie efektywności energetycznej w przemyśle żeglugowym. Współpraca Tallink i ABB nie jest nowym zjawiskiem, wspólnie przyczynili się do stworzenia najnowszego promu we flocie Tallink – ro-pax MyStar. Ten statek nowej generacji charakteryzuje się ekologicznymi rozwiązaniami, takimi jak silniki i generatory ABB, a także systemem poboru energii z lądu.

ABB jest dla nas solidnym partnerem od prawie dekady. Dzięki ich technologicznym rozwiązaniom byliśmy w stanie zwiększyć efektywność wielu naszych statków i zminimalizować ich wpływ na środowisko.

Tarvi-Carlos Tuulik z Tallink

Równocześnie, dane ze szwedzkich portów wskazują na stabilny wzrost ruchu pasażerskiego. Z roku na rok, mimo trudności związanych z pandemią, obserwujemy stały wzrost liczby pasażerów. W 2022 r. liczba pasażerów korzystających z międzynarodowego ruchu promowego w Szwecji wzrosła do 21,7 mln, co stanowi wzrost o 59% w porównaniu do poprzedniego roku. Pomimo tego, liczba ta jest nadal o około 5 milionów niższa niż w latach przed pandemicznych 2018-2019. Najwięcej pasażerów w 2022 r. przewinęło się przez porty sztokholmskie (Kapellskär, Nynäshamn i Norvik) – łącznie 7,8 mln, a następny był Helsingborg z 6,3 mln pasażerów.

Źródło: PromySKAT

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Austal: budujemy okręty i wspieramy lokalną społeczność

    Od lat Austal kojarzy się przede wszystkim z nowoczesnym przemysłem okrętowym i współpracą z siłami morskimi państw sojuszniczych. Dla firmy równie ważne pozostaje jednak zaangażowanie w życie lokalnych społeczności w Australii Zachodniej.

    Austal i wsparcie lokalnej społeczności

    Od ponad dekady pracownicy Austal oraz fundusz Austal Giving wspierają działalność The Hospital Research Foundation Group, która finansuje badania nad chorobami sercowo-naczyniowymi, cukrzycą oraz nowotworami, w tym rakiem prostaty. Jednym z najnowszych projektów objętych wsparciem jest praca dr. Aarona Beasleya z Edith Cowan University (ECU), skoncentrowana na poprawie metod leczenia zaawansowanego czerniaka.

    Czytaj więcej: John Rothwell ustępuje ze stanowiska prezesa Austal

    Wsparcie badań medycznych – The Hospital Research Foundation

    Austal akcentuje, że odpowiedzialność biznesu nie kończy się na bramie stoczni. Firma chce być postrzegana nie tylko jako producent okrętów, lecz także jako partner, który realnie wzmacnia potencjał lokalnej społeczności poprzez długofalowe wspieranie badań ratujących życie.

    Mathew Preedy, dyrektor operacyjny Austal oraz przewodniczący Austal Giving, podkreśla, że dla firmy kluczowe znaczenie ma realny wpływ tych działań na przyszłość:

    „Widzimy, jaką różnicę może przynieść nasze wsparcie dla przyszłych pokoleń. Dlatego tak mocno zachęcamy pracowników do angażowania się w inicjatywy charytatywne oraz wspieramy organizacje takie jak The Hospital Research Foundation” – zaznacza.

    Tak trochę prywatnie: nigdy wcześniej nie natknąłem się w mediach na wiadomość o tak szerokim zaangażowaniu zakładu stoczniowego w projekty medyczne, co samo w sobie wydało mi się wyjątkowo ciekawe. Przemysł okrętowy zwykle kojarzy się z ciężką pracą, stalą i precyzją inżynierską, lecz w tym przypadku widać coś znacznie więcej – autentyczną troskę o lokalną społeczność. Piszę o tym nie bez powodu, bo sam od 35 lat zmagam się z cukrzycą typu 1. Dlatego każde wsparcie badań nad chorobami przewlekłymi oraz sercowo-naczyniowymi szczególnie do mnie przemawia i budzi szczerą wdzięczność.