Ruch promowy zaczyna dynamicznie odradzać się po trudnym okresie pandemii. Analizując najnowsze informacje pochodzące z portalu „PromySKAT”, obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania przeprawami promowymi. Te pozytywne tendencje potwierdzają dane ze Szwecji. Mimo to, sektor promowy ma jeszcze wiele pracy do wykonania, aby w pełni odzyskać swoją dawną siłę po wyzwaniach związanych z pandemią.
Jednym z najważniejszych wydarzeń ostatnich dni były nowe promy dla CalMac Ferries. Szkocki przewoźnik promowy ujawnił, że nowe jednostki będą nosić nazwy: Isle of Islay oraz Loch Indaal, wybrane w drodze plebiscytu. Te dwa statki, dedykowane do obsługi wysp Islay i Jura, zostały zaprojektowane przede wszystkim z myślą o przewozie frachtu, choć nie zabraknie na nich miejsca dla pasażerów – pomieszczą aż 450 osób i 100 pojazdów osobowych. Jest to część większego planu inwestycyjnego rządu szkockiego na lata 2021-2026, w ramach którego 700 milionów funtów ma zostać przeznaczone na rozwój infrastruktury promowej.
Kolejna istotna wiadomość dotyczy zmiany we flocie Irish Ferries – znany z Morza Bałtyckiego prom Star zmienia barwy na Oscar Wilde. Statek trafił do suchego doku w Belfaście, gdzie przechodzi prace modernizacyjne, by od czerwca móc obsługiwać trasę Pembroke Dock-Rosslare. Prom Star, zbudowany w 2007 roku, będzie obsługiwał Irish Ferries na podstawie umowy czarteru, obowiązującej przez 20 miesięcy, z opcją przedłużenia na kolejne dwuletnie okresy.
Ostatnia z naszych wiadomości dotyczy floty firmy Balearia – do floty dołączył nowy prom Cap De Barbaria, co skutkowało sprzedażą starszej jednostki, Posidonia. Ten nowy, elektryczny prom, będzie obsługiwał połączenie Ibiza-Formentera, oferując na pokładzie miejsce dla 390 osób i linię ładunkową służącą do przewozu 14 pojazdów ciężarowych.
Wiodący estoński przewoźnik promowy, Tallink, i renomowany gigant technologiczny ABB, specjalizujący się w innowacjach dla żeglugi, ogłosili strategiczne partnerstwo na rzecz ochrony środowiska. Głównym celem tego prężnego duetu jest zrównoważony rozwój poprzez redukcję emisji i zwiększenie efektywności energetycznej w przemyśle żeglugowym. Współpraca Tallink i ABB nie jest nowym zjawiskiem, wspólnie przyczynili się do stworzenia najnowszego promu we flocie Tallink – ro-pax MyStar. Ten statek nowej generacji charakteryzuje się ekologicznymi rozwiązaniami, takimi jak silniki i generatory ABB, a także systemem poboru energii z lądu.
ABB jest dla nas solidnym partnerem od prawie dekady. Dzięki ich technologicznym rozwiązaniom byliśmy w stanie zwiększyć efektywność wielu naszych statków i zminimalizować ich wpływ na środowisko.
Tarvi-Carlos Tuulik z Tallink
Równocześnie, dane ze szwedzkich portów wskazują na stabilny wzrost ruchu pasażerskiego. Z roku na rok, mimo trudności związanych z pandemią, obserwujemy stały wzrost liczby pasażerów. W 2022 r. liczba pasażerów korzystających z międzynarodowego ruchu promowego w Szwecji wzrosła do 21,7 mln, co stanowi wzrost o 59% w porównaniu do poprzedniego roku. Pomimo tego, liczba ta jest nadal o około 5 milionów niższa niż w latach przed pandemicznych 2018-2019. Najwięcej pasażerów w 2022 r. przewinęło się przez porty sztokholmskie (Kapellskär, Nynäshamn i Norvik) – łącznie 7,8 mln, a następny był Helsingborg z 6,3 mln pasażerów.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.